2020-09-15, 23:57
Medlem
Tror faktiskt det var vanligare förr när man kunde sätta in större summor kontanter på banken utan frågor då många faktiskt betalade kontantinsatsen med kontanter.
Att mäklarförbundet skylla påstå att deras medlemmar skulle bryta mot lagen genom att inte anmäla misstänkt penningtvätt låter minst salt osannolikt.
Citera
2020-09-16, 03:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ser gärna din källa till påståendet.

Det du citerar är frågor, inte påståenden.
Citera
2020-09-16, 04:41
Medlem
Det tvättas nog en hel del pengar också genom att köpa hus/lgh med renoveringsbehov, betala jobbet + materialet med svarta pengar och få vinsten vit efter försäljningen.
Citera
2020-09-16, 08:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det du citerar är frågor, inte påståenden.
Jag har inte citerat något.

Däremot ska jag citera nu:
Citat:
Det förekommer också att delar av köpeskillingen sker under bordet med brottsvinster, vilket vid en vidare försäljning innebär att denna del kan återfås som tvättade pengar. En köpeskilling kan också blåsas upp och köparen kompenseras med brottsvinster under bordet till säljaren. Köparen får då tvättat en brottsvinst och säljaren får tillgång till svarta pengar.
https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/maklarnas-rapportering-av-misstankt-penningtvatt-okar

Där finns även mer om hur vissa tvättar pengar vid bostadsaffärer.
Senast redigerad av constant 2020-09-16 kl. 08:11.
Citera
2020-09-16, 11:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag har inte citerat något.

Däremot ska jag citera nu:
https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/maklarnas-rapportering-av-misstankt-penningtvatt-okar

Där finns även mer om hur vissa tvättar pengar vid bostadsaffärer.

Det gråmarkerade i ditt inlägg som du kommentetar är ett citat!
Det blev ju grått i ditt inlägg efter att du klickat på "citera". Eller vad menar du?
Citera
2020-09-16, 13:05
Medlem
Just det här har jag inte hört om. Men att folk anlitar bulvaner som trissar priserna för att sedan hoppa av (”fick inte låna...”) är allmänt förekommande. Ofta då personer som är dåliga skidåkare.
Citera
2020-09-16, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Vi har alltså pengar under bordet.
Och hur åker de in på en bank menar du?
Vet inte hur de åker in på banken, kontanter brukar kollas väl av banken, men så är det.
Citera
2020-09-16, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det tror jag inte! Du skriver inte som en sådan.
Det ingår i profesionen att anpassa skrivandet till målgrupp, ju dummare desto enklare! Fattaru?
Citera
2020-09-16, 14:55
Bannlyst
Citat:
Det tror jag inte! Du skriver inte som en sådan.
Det har du inte kapacitet att bedömma, om du tycker dig ha det måste du hänvisa till källa som bevisar det!
Citera
2020-09-16, 14:59
Bannlyst
En annan trevlig sverigenedbrytande information är att de kvitton som inte tas emot då du handlar mat på restaurang blir återköp. Kunden får sin mat och säljaren gör ett återköp till egna fickan, går inte att komma åt på något sätt, kanske blir återköpen en liten ny bil eller kanske en större och dyr bil. Jag tycker det är bra för det minskar skatteinbetalningarna och dränerar svensk välfärd och gynnar nysvenskar.
Tänk på hjärtat!
Och fortsätt jobba ihop skatt till svensk välfärd!
Citera
2020-09-17, 23:27
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wernerkransen
Det har du inte kapacitet att bedömma, om du tycker dig ha det måste du hänvisa till källa som bevisar det!

Du kan ju inte ens stava på svenska...

Professionen.

Bedömma.

Priceless!
Citera
2020-09-18, 09:49
Bannlyst
Citat:
Du kan ju inte ens stava på svenska...

Professionen.

Bedömma.

Priceless!
Man lägger sig på den nivå som man talat rill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in