2020-09-15, 11:53
Medlem
4 reinfekterade i Spanien. 1 doktor som hamnade på IVA och 3 med mildare symptom.

According to Roca Toda – who is the head of internal medicine at Palamós hospital, where the doctor was first admitted – the health worker had a mild to moderate case of Covid-19 in March, and was admitted into the ICU with a much more serious infection in August.

The doctor’s situation worsened and he had to be intubated and transferred to Germans Trias i Mújol hospital, where he remains in intensive care. An epidemiological study has been done on the patient, who was on vacation when he fell ill again, and coronavirus tests have been carried out on staff who worked closely with the doctor at Palamós hospital. All results have come back negative.

https://english.elpais.com/society/2020-09-14/catalonia-reports-four-cases-of-covid-19-reinfection-with-one-patient-in-intensive-care.html
Citera
2020-09-15, 12:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du resonerar väldigt märkligt. Har du ens läst vad jag skrivit om smittkedjor? Om inte alla barn drabbats av vattkoppor eller influensa 1 månad efter skolstart ser du även det som ett tecken på att barn inte smittar i samma utsträckning som vuxna? Vi får se vad som händer under hösten men jag skulle bli ytterst förvånad om vi inte kommer få se en ökad spridning igen.

Vad menar du med det fetmarkerade? Det är lite väl svepande att tala om ökad spridning. En ökning kan ju vara liten eller stor, knapp märkbar eller förödande.

Det var länge sedan vi befann oss i upplevd katastrof.
Citera
2020-09-15, 12:18
Medlem
Ytterligare en inflytelserik person som hyllar/hoppas på Sverige. Bill Gates i dagens SvD Näringsliv;

"Multimiljardären Bill Gates hoppas på Sverige som ledande kraft när världen ska ta sig ur coronakrisen – både ekonomisk och medicinskt. Han varnar för att den globala utvecklingen har backat 25 år på 25 veckor, men lyfter fram Sverige som en förebild för andra länder"

https://www.svd.se/gates-om-coronakrisen-sverige-en-forebild?utm_source=SvDNLI1D&utm_medium=email&utm_ campaign=2020-09-15

"GENÈVE Coronaviruset har fått förödande följder för länder och ekonomier. Förutom kollapsande tillväxt, exploderande arbetslöshet och växande inkomstgap har något annat skett: utvecklingen mot en bättre värld har tvärnitat. Decennier av framsteg mot bättrad hälsa och minskad fattigdom har på kort tid raderats."
Citera
2020-09-15, 12:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Exakt! Från sjukdomsutbrott räknat enl. mina bekanta bl.a. Inkubationstiden är 5-10 dagar.

7,75 dagar enl. den här studien från 14 aug ser jag:

Estimation of incubation period distribution of COVID-19 using disease onset forward time: A novel cross-sectional and forward follow-up study

https://advances.sciencemag.org/content/6/33/eabc1202

Ja och inkubationstiden kan vara så lång som upp till 20 dagar till och med. Det finns ju ingen fixed dag som den som smittats uppvisar symptom utan man får ta ett medeltal 5-10 dagar ca. Denna osäkerhet gör det ju lite svårare att exakt säga när det kan ta fart igen efter skolstart osv. Det är mycket som spelar in.
Citera
2020-09-15, 12:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ytterligare en inflytelserik person som hyllar/hoppas på Sverige. Bill Gates i dagens SvD Näringsliv;

"Multimiljardären Bill Gates hoppas på Sverige som ledande kraft när världen ska ta sig ur coronakrisen – både ekonomisk och medicinskt. Han varnar för att den globala utvecklingen har backat 25 år på 25 veckor, men lyfter fram Sverige som en förebild för andra länder"

https://www.svd.se/gates-om-coronakrisen-sverige-en-forebild?utm_source=SvDNLI1D&utm_medium=email&utm_ campaign=2020-09-15

"GENÈVE Coronaviruset har fått förödande följder för länder och ekonomier. Förutom kollapsande tillväxt, exploderande arbetslöshet och växande inkomstgap har något annat skett: utvecklingen mot en bättre värld har tvärnitat. Decennier av framsteg mot bättrad hälsa och minskad fattigdom har på kort tid raderats."

Ja, han hyllar Sverige för att vi är så givmilda med att skänka pengar. Det är det han hyllar.

Bill Gates säger dock att han är hoppfull om att utvecklingen kan vända uppåt igen inom några år, även om en annan farhåga är att rikare länders stöd till fattigare nu befaras minska. I en intervju med Svenska Dagbladet berömmer han Sverige för att inte ha fallit för den frestelsen.

-Sverige är en mycket generös biståndsgivare som tillsammans med Norge ligger i topp med 1 procent av BNI. Jag önskar att alla givare var så generösa. Men allt över 0,7 procent är utmärkt, säger Gates. ”

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-15 kl. 12:38.
Citera
2020-09-15, 12:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Resonerar jag märkligt?
Om det inte finns någonting som tyder på att smittspridningen i åldersgruppen under 18 år har ökat sedan skolstarten, tycker inte du att det är ett bevis på att skolorna inte är drivande?
Eller hur tolkar du det?
Det har gått en månad nu. Hur länge menar du det tar innan det skulle märkas? Har barn längre inkubationstid än vuxna?
Att du vill flytta målstolparna till ”framåt hösten” förvånar mig inte.

Jag vet inte vad du pratar om för några målstolpar. Det har varit känt sedan pandemins start att yngre sällan blir lika sjuka som äldre och jag har aldrig hävdat något annat. Jag tycker det här ämnet börjar bli ganska rejält uttjatat. Vi vet att unga sällan blir lika sjuka som vuxna. Vi vet också att unga smittar, men de som är riktigt unga (under 10 år tycks smitta något mindre). De över 10 år smittar som vuxna. Vi vet att viruset smittar vid sociala kontakter.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ny-studie-barn-smittar-lika-mycket-som-vuxna/

Här finns en ny studie som berör ämnet immunitet och kanske ännu mer intressant säsongsvariationer rörande viruset.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/immunitet-antagligen-inte-mer-%c3%a4n-ett-%c3%a5r/ar-BB192RuO?li=BBqxCu3&ocid=mailsignout

Lägg ihop att barn över 10 smittar lika mycket som vuxna och att smittan ökar under vinterhalvåret i länder med tempererat klimat, som Nederländerna (och Sverige). Tycker du läget känns tryggt inför höst och vinter? Jag är oroad, men det har du säkert redan förstått.

Det finns en anledning till att andra länder har haft sina skolor stängda, att man öppnat och stängt ned. Det finns en anledning till att man kämpar med att begränsa sociala kontakter och slutligen finns det en anledning till att WHO rekommenderar munskydd på platser där det är svårt med social distans, som i skolor och i kollektivtrafik. Därav finns det en anledning till att eleverna i Italien och i Sydkorea bedriver sin undervisning med långt avstånd mellan bänkarna och med munskydd över munnen. Det är inte så konstigt när man tänker efter lite.
Citera
2020-09-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Nästan 2000 fler test i Skåne vecka 27 jämfört med vecka 36.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Va?

Vecka 27 gjordes det 5251 tester och vecka 36 gjordes det 16642 tester.
Citera
2020-09-15, 12:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Va?

Vecka 27 gjordes det 5251 tester och vecka 36 gjordes det 16642 tester.

Jag tror sir menade v37 jmf med v36
Citera
2020-09-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, han hyllar Sverige för att vi är så givmilda med att skänka pengar. Det är det han hyllar.

Bill Gates säger dock att han är hoppfull om att utvecklingen kan vända uppåt igen inom några år, även om en annan farhåga är att rikare länders stöd till fattigare nu befaras minska. I en intervju med Svenska Dagbladet berömmer han Sverige för att inte ha fallit för den frestelsen.

-Sverige är en mycket generös biståndsgivare som tillsammans med Norge ligger i topp med 1 procent av BNI. Jag önskar att alla givare var så generösa. Men allt över 0,7 procent är utmärkt, säger Gates. ”

svt.se

Ja, Sverige får alltmer internationell respekt för sitt sätt att hantera coronakrisen och för att kunna vara en stark kraft att ta oss ur denna kris.

Ytterligare ett dåligt besked alltså för sverigehatarna i tråden som gör sitt yttersta i att hitta negativa saker kring Sverige.
Citera
2020-09-15, 13:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, Sverige får alltmer internationell respekt för sitt sätt att hantera coronakrisen och för att kunna vara en stark kraft att ta oss ur denna kris.

Ytterligare ett dåligt besked alltså för sverigehatarna i tråden som gör sitt yttersta i att hitta negativa saker kring Sverige.
Det är inget coronastöd specifikt, var får du det ifrån?

Snälla sluta med ditt infantila ” Sverigehatare”, jag hatar inte Sverige, det är FHM och regeringens strategi jag ifrågasätter.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-15 kl. 13:15.
Citera
2020-09-15, 13:13
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Varför gör dessa organisationer detta när FHM inte anser det vara av värde? Du skriver att de gjort så sedan mars? Enligt vad jag förstår efter att ha läst dina inlägg tillhör du dem som idoliserar FHM och deras riktlinjer och anse att de agerat korrekt.

Goddag ! Idoliserar är inget jag gör, Fhm utför sina uppdrag både bra och mindre bra som alla myndigheter. Som tur är finns tillsyn för detta. Jag vill bara måla upp en bild att allt inte är svart eller vitt för att skapa nyans i denna tråd. Fhm kom med rekommendationer till arbetsgivare redan V8. Vi fick då namn på regioner i Italien , Lombardiet var det första området. Rekommendationen var att placera personer som varit där i karantän i 14 dagar oavsett symptom. Sedan utökades detta till hela Italien, Spanien innan Europa stängde. Detta medförde givetvis en rutin att karantänsätta personer vars familjemedlem var positiv. Det kan ju alla tänka ut själva. Jag vet även att stora företag och organisationer diskuterade om det skulle vara giltigt skäl för uppsägning om man reste till områden som ud avrådde från om man som medarbetare hade arbetsuppgifter som inte kunde genomföras i karantän.

Därav tror jag inte samhället fått bättre folkhälsa om vi redan i våras tvingat alla vara hemma som har snorig familjemedlem då vi inte kunde testa.
Citera
2020-09-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Munskydd på restaurang, festligt, hur ska det gå till, ska man äta med öronen?

Det gælder ikke når man sidder ved et bord, så det er primært for at undgå for mange mennesker samles.
Fodboldklubber i KBH og omegn må nu også kun have 500 mennesker på stadion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in