2020-09-15, 16:09
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nu verkar det vara uppdaterat.

https://covidstatistik.se/provtagningar

Tester: 142 673
Positiva: 1680

Så en positivitetsandel på 1.18%, i prinicp samma som förra veckan som var 1.17%.
Den är så skum den sidan, får inte upp vecka 37 på någon av mina datorer, oavsett webläsare. Får dock upp det på telefonen.
Citera
2020-09-15, 16:12
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Den är så skum den sidan, får inte upp vecka 37 på någon av mina datorer, oavsett webläsare. Får dock upp det på telefonen.
Fungerar för mig både på dator och mobiltelefon. Gissar på att gammal data ligger kvar i din cache.
Citera
2020-09-15, 16:13
Medlem
https://covidstatistik.se/provtagningar#antal-veckovis

Då blev det ändå en ökning av andelen positiva testsvar - om än med minsta marginal.

Tycker fortfarande inte detta visar på ökad smittspridning - iaf tom v37.

Antal fall ökar ju givetvis men om andelen positiva testsvar är samma så tyder det ju på att smittspridningen är oförändrad - om man nu inte tror att det finns personer som springer och okynnes-testar sig (det är inte en trevlig procedur).
Citera
2020-09-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts

CTRL+F5.
Citera
2020-09-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är för att de bedömer att det är lika liten risk att det ska bli en stor smittspridning där som det var på skolorna. Med en månads facit så ser vi inga utbrott på skolor. Det är nog lite tråkigt för er alarmister förstår jag, men viruset tycks ha slagit sig till ro.

Mycket vabbande har det varit senaste tiden, men vi har inte testat barn i så stor utsträckning än.
Citera
2020-09-15, 16:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Fungerar för mig både på dator och mobiltelefon. Gissar på att gammal data ligger kvar i din cache.
En fråga: Har du någon aning om huruvida vi har någon aktiv smittspårning? Vi testar ju flera men man går ju ut och säger att det finns kapacitetsproblem och att regionerna gör så gott de kan.

Följer man verkligen upp träffar och testar vidare på det?
Citera
2020-09-15, 16:21
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
CTRL+F5.
Ja, tamejfan ... det funkade.
Trodde det skulle räcka med att uppdatera sidan.
Tackar !!
Citera
2020-09-15, 16:22
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En fråga: Har du någon aning om huruvida vi har någon aktiv smittspårning? Vi testar ju flera men man går ju ut och säger att det finns kapacitetsproblem och att regionerna gör så gott de kan.

Följer man verkligen upp träffar och testar vidare på det?
Nej, har tyvärr dålig koll på hur pass aktiv smittspårningen är. Gissar att det fortfarande skiljer sig väldigt mycket mellan olika regioner.
Citera
2020-09-15, 16:22
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Nu verkar det vara uppdaterat.

https://covidstatistik.se/provtagningar

Tester: 142 673
Positiva: 1680

Så en positivitetsandel på 1.18%, i prinicp samma som förra veckan som var 1.17%.
Det är en rätt hög grad av smitta i Sverige med andra ord.

Jag läste om Hongkong nyss. Dom testade 1,8 miljoner personer och fick 32 positiva resultat.
https://amp.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3101523/hong-kong-third-wave-no-need-second-round-mass
Citera
2020-09-15, 16:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Goddag ! Idoliserar är inget jag gör, Fhm utför sina uppdrag både bra och mindre bra som alla myndigheter. Som tur är finns tillsyn för detta. Jag vill bara måla upp en bild att allt inte är svart eller vitt för att skapa nyans i denna tråd. Fhm kom med rekommendationer till arbetsgivare redan V8. Vi fick då namn på regioner i Italien , Lombardiet var det första området. Rekommendationen var att placera personer som varit där i karantän i 14 dagar oavsett symptom. Sedan utökades detta till hela Italien, Spanien innan Europa stängde. Detta medförde givetvis en rutin att karantänsätta personer vars familjemedlem var positiv. Det kan ju alla tänka ut själva. Jag vet även att stora företag och organisationer diskuterade om det skulle vara giltigt skäl för uppsägning om man reste till områden som ud avrådde från om man som medarbetare hade arbetsuppgifter som inte kunde genomföras i karantän.

Därav tror jag inte samhället fått bättre folkhälsa om vi redan i våras tvingat alla vara hemma som har snorig familjemedlem då vi inte kunde testa.
Så du menar att ökad samhällssmitta inte ger sämre folkhälsa?
Citera
2020-09-15, 16:24
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Undrar fortfarande var de får 1680 positiva ifrån ?
Under v37 anger de 1599 efter bekräftelsedatum och 1523 enligt rapportdatum.

https://covidstatistik.se/fall#bekraftalsedatum
Citera
2020-09-15, 16:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej, har tyvärr dålig koll på hur pass aktiv smittspårningen är. Gissar att det fortfarande skiljer sig väldigt mycket mellan olika regioner.
Jag tror man gör det hos våra grannar åtminstone. Iaf får jag det intrycket. Att det är detta testningen går ut på. Att smittspåra och hålla koll på läget s.a.s.

Här verkar det fortfarande gå ut på att fylla upp kvoterna. Det känns fortfarande ostrukturerat förutom de initiativ man tar på Umeå universitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in