2020-09-15, 15:28
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Utifrån att det verkar vara många utan symtom på Covid som testar sig nu så är det kanske inte rättvisande.

Min frus chef kräver att alla som är hemma med någon form av förkylningssymtom skall testa sig och komma tillbaka i tjänst om de inte har Covid. Halva personalen var sjukskriven förra veckan, helt plötsligt så är alla tillbaka i tjänst denna veckan. Bara ett exempel på vad som kan driva denna onödiga testning.
Onödigt testande?

Snarare ett ytterst befogat testande, samhället förlorar enorma summor på att ha "förkylda" arbetstagare hemma.

Skulle tro att fler företag kommer att be om ett test för de som är hemma med förkylningssymptom.
De kan dock inte kräva detta, men även den anställde har ett intresse av att veta om man har en vanlig förkylning eller ej.
Citera
2020-09-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Fast samhället tjänar ju enorma pengar på om alla med symptom testar sig och går och jobbar om de inte har covid.
Jag borde varit tydligare, jag menade "onödiga" utifrån att man inte kanske hittar så många fler fall på detta sätt. Naturligtvis bra för att få folk till jobbet (samtidigt som de inte skall jobba om de är sjuka i annat heller).
Citera
2020-09-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu var det inte det som efterfrågades utan om det var rapporteringsdatum eller avlidendatum.

Sverige rapporterade 5 döda idag - detta är rapporteringsdatum.

Kollar man däremot när dessa avled så var det 28/7, 2/8, 31/8, 8/9 och 10/9. Detta är avlidendatum.

Beklager, det oprindelige spørgsmål var præcis hvad jeg svarede på. Vi har ikke en forsinkelse der ligner jeres.
Citera
2020-09-15, 15:41
Medlem
Det kommer fram alltmer och allt tillförlitligare data angående "pandemin" och det är bara att säga: "Gudskelov att jag befinner mig i Sverige" (säger jag, som är allt annat än chauvinistisk i vanliga fall).

Överdödligheten är försumbar och "toppen" i våras är knappt förnimbar på en historisk skala.
Citera
2020-09-15, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det kommer fram alltmer och allt tillförlitligare data angående "pandemin" och det är bara att säga: "Gudskelov att jag befinner mig i Sverige" (säger jag, som är allt annat än chauvinistisk i vanliga fall).

Överdödligheten är försumbar och "toppen" i våras är knappt förnimbar på en historisk skala.

Ja så är det.... social media pandemic brukar jag kalla det.
Citera
2020-09-15, 15:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Verkar inte som nog med gamla dog i Sverige så man öppnar upp utan några förhållningsregler förutom eget ansvar, trevligt.

Det är för att de bedömer att det är lika liten risk att det ska bli en stor smittspridning där som det var på skolorna. Med en månads facit så ser vi inga utbrott på skolor. Det är nog lite tråkigt för er alarmister förstår jag, men viruset tycks ha slagit sig till ro.
Citera
2020-09-15, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Utifrån att det verkar vara många utan symtom på Covid som testar sig nu så är det kanske inte rättvisande.

Min frus chef kräver att alla som är hemma med någon form av förkylningssymtom skall testa sig och komma tillbaka i tjänst om de inte har Covid. Halva personalen var sjukskriven förra veckan, helt plötsligt så är alla tillbaka i tjänst denna veckan. Bara ett exempel på vad som kan driva denna onödiga testning.

Det blir fortfarande mer fall om fler testar sig.

Nu har jag inga siffror men de flesta under 65 år som får Covid 19 får ju bara lättare symtom eller inga alls.

Precis raka motsatsen till hur det var tidigare när bara de på intensiven testades i princip och de med ganska allvarliga symptom fick rådet att stanna hemma och inte prova sig.
Citera
2020-09-15, 15:55
Medlem
Beaver14s avatar
Nu har testresultaten för vecka 37 kommit.

142673 tester varav 1680 positiva = 1,18 %

Förra veckan var det 1,17 % så varsågod decimaljagare, öppet mål.
Citera
2020-09-15, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det blir fortfarande mer fall om fler testar sig.

Nu har jag inga siffror men de flesta under 65 år som får Covid 19 får ju bara lättare symtom eller inga alls.

Precis raka motsatsen till hur det var tidigare när bara de på intensiven testades i princip och de med ganska allvarliga symptom fick rådet att stanna hemma och inte prova sig.

Klart man hittar fler fall, men eftersom många inte ens får några symtom eller väldigt lindriga symtom (bara lite ont i halsen, bara lite kass i magen osv) så blir det väldigt få hittade fall på en kraftigt ökad testning nu. Däremot så var det en markant skillnad före sommaren då jag inte ens fick testa mig trots att sjukvården sade att jag hade Covid. De hade dock inte resurser till att testa mig.

Man kan därför inte räkna med att mer testning ger särskilt många fler fall just nu.
Citera
2020-09-15, 16:03
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nu har testresultaten för vecka 37 kommit.

142673 tester varav 1680 positiva = 1,18 %

Förra veckan var det 1,17 % så varsågod decimaljagare, öppet mål.
Var hittar du den datan ?
Fler positiva jämfört med här.
https://covidstatistik.se/fall#bekraftalsedatum
Citera
2020-09-15, 16:04
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
FHM avrundar till närmaste heltal så svårt att veta vad den exakta siffran är. Tyvärr verkar även själva nya fall-datan skilja sig lite mot deras testdata av någon anledning. Fråga mig inte varför.
Nu verkar det vara uppdaterat.

https://covidstatistik.se/provtagningar

Tester: 142 673
Positiva: 1680

Så en positivitetsandel på 1.18%, i prinicp samma som förra veckan som var 1.17%.
Citera
2020-09-15, 16:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nu verkar det vara uppdaterat.

https://covidstatistik.se/provtagningar

Tester: 140993
Positiva: 1680

Så en positivitetsandel på 1.18%, i prinicp samma som förra veckan som var 1.17%.
Det är väl bra att det går ner, eller?

Nu väntar vi bara på att de andra siffrorna. ska. gå. ner. Som man filosoferar över i granntråden:

(FB) Högre smittal i Norge än i Sverige. Dags att porta norrbaggarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in