2020-06-25, 17:08
Medlem
U-235s avatar
Därför det är dyrt. Fin tanke dock.
Citera
2020-06-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ja de har väl inte haft ngn direkt säljframgång än även om de har en del i pipen med långa ledtider i beslut (Drupps).
De framhåller - tror jag - att framställningen lämpar sig väl där det finns billig energi (sol) och dyrt vatten. Samt luftföroreningar då deras filter renar luften.
Det är väl i start-up läge.

Solenergi är inte billigt...och det går åt minst 300ggr så mycket energi med Drupps lösning (vilket jag inte tror ett ögonblick på) jämfört med omvändosmos.

Ju mer jag läser om Drupp och deras företagsidé ju mer skeptisk blir jag. Bidragsbedrägeri?
Deras "säljsnack" och siffror går tvärt emot känd fysik.
Citera
2020-09-15, 15:58
Avstängd
Bajsmohammeds avatar
Jordens yta täcks till 70 % av vatten

Hur kan vatten vara en bristvara på många ställen på jorden när det finns så mycket vatten? Ja jag vet att havsvatten är salt men går det inte att avsalta vatten från havet? Dyrt kommer säker någon att säga men det är väl dyrt att flyga till månen och bygga internationella rymdskepp också? Borde det inte gå att ordna så att det finns rent vatten till alla på jorden?
Citera
2020-09-15, 16:02
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmohammed
Hur kan vatten vara en bristvara på många ställen på jorden när det finns så mycket vatten? Ja jag vet att havsvatten är salt men går det inte att avsalta vatten från havet? Dyrt kommer säker någon att säga men det är väl dyrt att flyga till månen och bygga internationella rymdskepp också? Borde det inte gå att ordna så att det finns rent vatten till alla på jorden?

Är du ingenjörstypen. Fundera på att använda primitiva och vanligt förkommande material, att bygga av, till ett som avsaltar havsvatten. På så vis kan de i Afrika använda det de har där nere att själva bygga och avsalta vatten till en billig peng. Tänk spegel med mera. Spegel som exempelvis finns i badrum i Afrika.
Citera
2020-09-15, 16:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ja jag vet att havsvatten är salt men går det inte att avsalta vatten från havet?
Går alldeles utmärkt att desalinera havsvatten, är inte särskilt komplicerat finns många sätt bla reverse osmosis.

Citat:
Dyrt kommer säker någon att säga men det är väl dyrt att flyga till månen och bygga internationella rymdskepp också? Borde det inte gå att ordna så att det finns rent vatten till alla på jorden?
Dyrt är relativt vad som är billigt för oss kan vara en livstids investering i andra länder, går att bygga som 40-fots moduler för enkel transport och setup.

https://bigthink.com/technology-innovation/solar-power-desalination
Citera
2020-09-15, 16:07
Avstängd
Bajsmohammeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armyant
Är du ingenjörstypen. Fundera på att använda primitiva och vanligt förkommande material, att bygga av, till ett som avsaltar havsvatten. På så vis kan de i Afrika använda det de har där nere att själva bygga och avsalta vatten till en billig peng. Tänk spegel med mera. Spegel som exempelvis finns i badrum i Afrika.

Läste nyss om en metod som heter Osmos vilket innebär att man pumpar havsvatten med högt tryck genom ett membran med små små hål som saltjonerna inte kommer igenom och vips på andra sidan har man sötvatten sen handlar det ju bara om att ha ett reningsverk också .
Citera
2020-09-15, 16:10
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Läste nyss om en metod som heter Osmos vilket innebär att man pumpar havsvatten med högt tryck genom ett membran med små små hål som saltjonerna inte kommer igenom och vips på andra sidan har man sötvatten sen handlar det ju bara om att ha ett reningsverk också .

Använd solen. Havsvatten avdunstar och lämnar kvar saltet. Istället för att ha dyra ting kan en använda vad som finnes i Afrika. Hetta, sol, spegel. Nu är jag inte typen. Du lyfter dock en aktuell fråga som är kul att se. Det är kul och nått jag mår bra av att se. Detta kommer att lösas snart. Det vet jag.
Senast redigerad av Armyant 2020-09-15 kl. 16:14.
Citera
2020-09-15, 16:15
Avstängd
Bajsmohammeds avatar
Citat:
Använd solen. Havsvatten avdunstar och lämnar kvar saltet. Istället för att ha dyra ting kan en använda vad som finnes i Afrika. Hetta, sol, spegel. Nu är jag inte typen. Du lyfter dock en aktuell fråga som är kul att diskutera. Det är kul och nått jag mår bra av att se. Detta kommer att lösas snart.

Läste att Gotland börjat med den metoden

https://www.nyteknik.se/innovation/expert-avsaltning-sista-atgarden-6536578

Men tydligen är det inget bra för miljön

Men Christian Baresel, vatten- och avloppsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet, är kritisk mot satsningen.

– Det är nog inte den mest resurseffektiva lösningen, varken ekonomiskt eller miljömässigt, säger han.

Han varnar för att avsaltningsverk kan medföra negativ miljöpåverkan. Främst för att de drar en hel del energi, men också för att restprodukten blir en koncentrerad saltlösning som vanligtvis släpps ut i havet.

– Saltlösningen är tyngre än vattnet och sjunker till bottnen och kan störa livet där. Runt Medelhavets och Persiska vikens avsaltningsverk finns kilometerlånga kuststräckor med förstört växt- och djurliv,säger Christian Baresel

Då återstår det att komma på ett smart sätt att göra sig av med restprodukten på ett mer miljövänligt sätt.
Citera
2020-09-15, 16:18
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Läste att Gotland börjat med den metoden

https://www.nyteknik.se/innovation/expert-avsaltning-sista-atgarden-6536578

Men tydligen är det inget bra för miljön

Men Christian Baresel, vatten- och avloppsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet, är kritisk mot satsningen.

– Det är nog inte den mest resurseffektiva lösningen, varken ekonomiskt eller miljömässigt, säger han.

Han varnar för att avsaltningsverk kan medföra negativ miljöpåverkan. Främst för att de drar en hel del energi, men också för att restprodukten blir en koncentrerad saltlösning som vanligtvis släpps ut i havet.

– Saltlösningen är tyngre än vattnet och sjunker till bottnen och kan störa livet där. Runt Medelhavets och Persiska vikens avsaltningsverk finns kilometerlånga kuststräckor med förstört växt- och djurliv,säger Christian Baresel

Då återstår det att komma på ett smart sätt att göra sig av med restprodukten på ett mer miljövänligt sätt.

Ett annat projekt var Sea Steam. Bra tanke, gick också halvdant. Hjälp dessa individer.
Citera
2020-09-15, 16:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Läste nyss om en metod som heter Osmos
Reverse osmosis eller kort RO, anläggning för hemmabruk.
https://cdn.starwebserver.se/shops/energishop/files/2050808-1_1.jpg

Citat:
Använd solen. Havsvatten avdunstar och lämnar kvar saltet. Istället för att ha dyra ting kan en använda vad som finnes i Afrika. Hetta, sol, spegel. Nu är jag inte typen. Du lyfter dock en aktuell fråga som är kul att se. Det är kul och nått jag mår bra av att se. Detta kommer att lösas snart. Det vet jag.
Använda solen på det sättet är krävande om det ska förse ett större område med drickvatten.

Citat:
Dumpa i havet är enda möjligheten för du får inte ut salt, du får ut en saltlösning med relativt låg koncentration, väldigt mycket av vattnet du stoppar in i en RO-anläggning kommer ut som avfall du måste göra dig av med.

Dumpning i havet är enda alternativet vid storskalig produktion, lösningen ligger nog mer i att späda ut avfallet så det inte blir så stor skillnad i salthalt.
Citera
2020-09-15, 16:37
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Reverse osmosis eller kort RO, anläggning för hemmabruk.
https://cdn.starwebserver.se/shops/energishop/files/2050808-1_1.jpg

Använda solen på det sättet är krävande om det ska förse ett större område med drickvatten.

Dumpa i havet är enda möjligheten för du får inte ut salt, du får ut en saltlösning med relativt låg koncentration, väldigt mycket av vattnet du stoppar in i en RO-anläggning kommer ut som avfall du måste göra dig av med.

Dumpning i havet är enda alternativet vid storskalig produktion, lösningen ligger nog mer i att späda ut avfallet så det inte blir så stor skillnad i salthalt.

Finns ju ett fysikprojekt i Afrika. Baserat i Marocko med speglar. Det är ett väldigt stort och påkostat projekt som de är stolta över. Dock inte vad en vill ha nu men kan en eventuellt lära sig nått därifrån?

Gå åt andra hållet. Att varje familj själva med enkla medel kan införskaffa vatten så att det räcker för familjen. Då alltså med hjälp av sol och speglar med mera. Måste gå. Inte omöjligt.
Senast redigerad av Armyant 2020-09-15 kl. 17:19.
Citera
2020-09-15, 16:37
Medlem
franges avatar
Citat:
Borde det inte gå att ordna så att det finns rent vatten till alla på jorden?

Visst går det - men vem ska göra det? Negrerna i Afrika är ju uppenbarligen för lata och inkompetenta för att göra det själva - och är det verkligen den vite mannens ansvar att konstant torka negern i röven för att denne inte kan göra det själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in