Citat:
Ursprungligen postat av
Fredrik
En stor lucka i mitt resonemang är ju exakt vad som hände på gården.
Men vad jag tror var det nog Gerd som fick lida mest tyvärr.
Jag vet inte riktigt hur många de var på plats den gången. Men jag börjar tro att minst 2 killar iaf.
Gerd hörde säkert ett jävla liv från ladugården och tar på sig och går dit.
Är de många på plats så kanske en nisse står vid dörren och spanar. Eller helt enkelt mår så dåligt av vad denne sett att den instinktivt går mot dörren och står där. Ser Gerd komma och varnar de andra.
Alternativt så öppnar hon dörren (om den nu var stängd, men de kan ju blivit nervösa å stängt den när gubben var död.) Eller så ville de göra honom nervös och stängde dörren efter sig å typ sa nu jävlar gubbe går vi inte ut förens vi är överens.
Gerd kommer på dem på något sätt. Nån jagar ikapp henne (inte med yxa, jag tror inte man kan slå ihjäl nån på språng med en yxa) antingen så har hon finskorna å trampar snett och ramlar, eller så åker hon på en sån där amerikanskfotboll tackling.
Nu skriker hon för livet och sprattlar. Hand åker över munnen, i detta läge avsätts dna. Hon river och klöser kanske mer dna under naglarna. Kanske hon får gms blod på sig när hon biter honom? Eller så kommer en skinbit in mellan tänderna.
Här kommer det jobbiga. Hur har de ihjäl henne? Håller alltså en kille fast henne och den andra tar fram yxan? Tänk vilken skräck för henne !!!
Men var det två killar på plats (tror ingen kvinna hållit fast henne, eller slagit) så förstår jag att M*x var nervös över dna. Höll kompisen fast Gerd och avgav dna och M*x svingade yxan och avgav ej dna?
Det är väl ännu inte känt exakt hur man bragt livet av Gerd, Tor slogs ihjäl med yxa som jag förstår det, det kan ha gått så illa att han rent av dog i fallet och inte av själva yxslaget även om ett slag i bakhuvudet med en yxa troligen räcker för att dö direkt.
Jag tänker mig att det första mordet egentligen var en olycka, det kanske aldrig var meningen att det skulle sluta så illa, utan mer för att skrämmas, mordet var således inte planerat utan det blev olyckligt utfall där mördaren tappade sinnet för några sekunder, antagligen för att Tor hade retat upp mördaren på något sätt, antagligen gällande pengar eller någon affär, eller arrendeavtal.
Däremot hur man tog ihjäl Gerd är mer intressant, där skulle mördaren troligen dömas på livstids fängelse eftersom man här hade ett val att låta henne leva, det hade räknats som ett överlagt mord men kanske inte mordet på Tor, mördaren hade kunnat klara sig med några års fängelse av mordet på Tor.
Men jag tror Gerd mördades för att hon kände igen mördaren så hon var tvungen att tystas.
Mördaren fick troligen det man var ute efter i det här fallet och det var inte pengar, utan en tvist eller någon form av avtal som mördaren ville bryta, men Tor vägrade utan tänkte dra ärendet till domstol där han hade varit i kontakt med lantmäteriet samma vecka som mordet skedde.
Tror inte man behöver leta så långt efter mördaren, han levde då i Brattås på den tiden men har troligen flyttat vid det här laget.
Båda grannarna kunde efter mordet inte bo kvar, men deras fruar har bott kvar sedan dess vad jag förstår ensam på gården.
Ena spåret av storlek 38 kan mycket väl vara någon av grannfruarna som gick dit för att helt enkelt kolla vad som hänt eftersom maken inte hade kommit hem ännu, det kan även vara en yngre man som undrat vart sin pappa tog vägen och gick därmed in i ladan. När den andra personen gick in i ladan upptäckte man Gerd och då blev hon nyfiken och gick ut för att kolla vad som hände, därefter så gick det nog väldigt snabbt. Den ena killen som blev vittne tror jag än idag drömmer mardrömmar om vad som hände men att med tiden så suddas minnet ut, lite som Linköpingskillen tror jag det idag är någon som mår psykiskt dåligt och kanske dricker på dagarna och har en liten umgängeskrets.
En av grannarna stämmer väldigt bra in på GM profilen, någon som var tvungen att flytta så långt därifrån som möjligt och som idag lever ensam. Personen dövar troligen sin ångest med alkohol precis som Linköpingsmördaren har kanske denne även klarat att leva hyfsat normalt utåt sett, så ingen har riktigt brytt sig om denne, troligen isolerar sig denne person fortfarande.
Det är också märkligt hur lite info det finns på tex Facebook om den ena grannen som inte alls existera på nätet.