2020-07-29, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Vid årsskiftet fick polisen rätt att göra familjesökningar i dna-registret. I fallet med det olösta dubbelmordet i Brattås utanför Härnösand 2005 gav det 20 träffar på personer som är släkt med den person som lämnat dna-spår efter sig på mordplatsen.

Vad tror du en ”träff” innebär?

Varken du eller jag har nån aning om vad ”släkt” innebär i det här fallet.

Att man hade en gemensam anfader (samma X-kromosom) för 100/500/1000 år sedan?

Att delar av eller flera sekvenser av ett par miljarder DNA -par stämmer överens?
Citera
2020-07-29, 23:43
Bannlyst
Citat:
Även Barbro kanske kände att gården höll på att fara ur händerna till Gerd som Tor skulle gifta sig med och därmed skulle allt arv gå till Gerd. Kanske var det detta dokument man letade, det nya testamentet som Tor ännu inte hunnit lämna in.

Vidars motiv var troligen ett familjegräl som legat och grott väldigt länge hos honom och i familjen.

Men varför lägger du inte bara ner trams-teorierna och trams-inläggen?
Citera
2020-07-29, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lenzza
Ja herregud vad dom kan ställa till det. Sedan vill dom inte ta ansvar för sitt dåliga jobb.

Särskilt i de här trakterna.

Samma polis och förundersökningsledare har klantat till de mest uppmärksammade mordfallen i svensk nutidshistoria.
Citera
2020-07-30, 00:12
Bannlyst
Citat:
konstiga uttag sista dagarna som polisen kunde spåra till mordet[/b].
Nej, Tord tog på sig finbyxorna, satte sig i bilen och körde iväg tidigt den där morgonen för att inkassera de dryga 10 papp som sedan hittades i byxorna.

Kvittot på betalning och köpekontraktet förvarades i arkivet som sedan återfanns halvvägs ute i skogen längs med stigen.
Citera
2020-07-30, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen

Ja, du har faktiskt rätt i ditt tidigare påpekande gällande att det fanns vissa band mellan J*mmy Ald*in och Hemmansägaren Tor Öberg.

Nu har du upprepat detta i dussintals inlägg.

Vilka band då?
Citera
2020-07-30, 01:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Du tror alltså att man ”i det militära” tränar på att slå fienden i huvudet med en yxa? Eller hur menar du?

Jag har svårt att se GH handla i affekt, som mordet har utförts här, och ännu svårare att se nån yngre förmåga med skostorlek 38 vara hans vapendragare.

Tänker mer på att mördaren även var tvungen att ta ihjäl Gerd, där måste dubbelmördaren ha agerat väldigt kyligt och militäriskt, Gerd var ju totalt oskyldig i det hela. Gerd kände troligtvis igen mördaren och därför var hon tvungen att tystas helt, en simpel okänd mördare hade bara dragit.

Tor måste ha retat upp någon i någon form av en affär.
Kan han ha haft avtal med grannarna om båthuset och piren och därav dom 10.000kr som låg i hans ficka för att han inte skulle anmäla det olovliga bygget. Det är iaf en logisk teori.
Att mördaren fick tag i något slags avtal låter inte allt för orimligt då man inte brydde sig om pengarna, kreditkortet var ett rent villospår som mördarna lämnade efter sig.

Finns som sagt ett par olika scenarios som kan ha hänt i Brattås, men att det skulle vara någon knarkare eller en simpel rånare tror inte jag på. Jag tror inte heller att mordet var planerat men Tor retade upp mördaren och det var antagligen bara stundens hetta som gjorde att det blev ett dubbelmord den dagen.

Är även säker på att den röda Volvon har något med mordet att göra, den hade ju setts på gården i Brattås under helgen.

Kanske var mordet ett beställningsjobb, finns enligt mig ett par olika scenarios som kan ha hänt, Tor hade sina fiender. Varför hade mördaren med sig någon alls?

Det mest logiska är att Tor var väl bekant med mördaren och att dom hade retat upp sig på varandra under en längre tid.
Citera
2020-09-02, 08:28
Medlem
spoilers avatar
"Släktforskaren Peter Sjölund från Härnösand hjälpte polisen att hitta dubbelmördaren i Linköping. Nu står han och ett team släktforskare redo att hjälpa polisen i fler utredningar.
I Västernorrland finns sju kalla fall – bland annat Brattåsmorden 2005 – där Sjölund tror att det finns goda förutsättningar.

/…/

– Det finns ju DNA, så mycket har jag förstått, men jag vet inte om det räcker för det här. Men finns det DNA och gärningspersonen är från norra Europa då kan det finnas förutsättningar."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/slaktforskaren-en-revolution-storre-an-fingeravtrycket
Citera
2020-09-02, 10:36
Medlem
https://svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/polisen-kraftsamlar-for-att-jobba-med-kalla-mordfall
Citera
2020-09-02, 10:40
Medlem
https://svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ny-teknik-vacker-hopp-hos-systrarna
Citera
2020-09-02, 23:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
https://svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ny-teknik-vacker-hopp-hos-systrarna

Ja dom verkar ju inte ha kommit igång med DNA spårningen, eller så lurar dom mördaren så att denne känner sig säker.
Något slog mig i inslaget idag då Barbro säger något i stil med: Även om man får en träff är det inte säkert man får fram hela bilden av sanningen.
Varför säger hon så ?
Citera
2020-09-03, 12:01
Medlem
Han kan ju vara död. Inte uppge motiv, inte avslöja medhjälpare kanske.
Citera
2020-09-05, 09:21
Medlem
varken ML eller militären är döda.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här