2020-09-15, 12:24
Medlem
H24s avatar
Bild ”Pekka"
Citera
2020-09-15, 12:32
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Bild ”Pekka"

Jag skulle fortfarande vilja veta vart namnet P*rrti S*merkallio kom ifrån? För jag var inte ursprunget till det namnet här inne. Sedan redigerades det bort snabbt av en användare.

Synd att jag inte var mer uppmärksam.

Kanske ett helt oväsentligt namn vad vet jag!?
Citera
2020-09-15, 12:36
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag skulle fortfarande vilja veta vart namnet P*rrti S*merkallio kom ifrån? För jag var inte ursprunget till det namnet här inne. Sedan redigerades det bort snabbt av en användare.

Jag hade också detta namn antecknat. Frågan är om jag fick det från dig eller från orginalkällan. I vilket fall hade PU inga förhör med honom.
Citera
2020-09-15, 12:38
Medlem
andersaanderssonas avatar
Information om Säpos uppbrända akt över Olof Palme via en annan person än jag.

Jag upprepar först mina frågor som jag skickade till Säpo i söndagskväll, därpå följer myndighetens svar i dess helhet.

Vilka efterforskningar har gjorts inom myndigheten? Hur långt tillbaka i tiden?
Har ni talat med tidigare Säpomedarbetare om vad som kan ha hänt med akten? Vilka svar har ni i så fall fått?
Hur förklarar/motiverar ni det faktum att det saknas dokumentation om akten?

Säpos svar, genom kommunikationschefen Nina Odermalm Schei:
Hej Bo,
Tack för ditt mail.
De efterforskningar som Säkerhetspolisen har gjort visar att myndigheten har överlämnat allt material angående utredningen av mordet på statsminister Olof Palme till Palmeutredningen. Detta har skett löpande och i dialog med Palmeutredningen.
Generellt vad gäller gallring av material, tidpunkt för gallring och dokumentation kring detta så följer Säkerhetspolisen de lagar och regler som finns och har funnits kring detta.
I övrigt kan Säkerhetspolisen inte gå in på uppgifter som rör enskilda ärenden eller vårt operativa arbete.
Vänliga hälsningar,
Nina Odermalm Schei genom Säkerhetspolisens presstjänst

Någon vilja att försöka förklara vad som hänt med den försvunna Palmeakten finns med andra ord inte. Myndigheten sluter sig inåt, vilket gör skandalen än större.
Citera
2020-09-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Begäran om förhör med Pertti Somerakallio skickades till PU 200708 av en person som jag inte vet vem det är. Svaret från PU blev ''finns ej''. Troligtvis kommer namnet härifrån. Och att personen som begärde ut förhör kände till namnet och eventuellt vet vem det är/var.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-15 kl. 12:51.
Citera
2020-09-15, 12:51
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Begäran om förhör med Pertti Somerakallio skickades till PU 200708 av en person som jag inte vet vem det är. Svaret från PU blev ''finns ej''. Troligtvis kommer namnet härifrån. Och att personen som begärde ut förhör kände till namnet och eventuellt vet vem det är/var.

Det var jag, och det var ett rent hugskott.
Citera
2020-09-15, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det var jag, och det var ett rent hugskott.
Ok. Där ser man.

Det finns enbart ett sätt att få reda på vad PU sitter inne med. Och det är att begära ut dokument. Där även ett ''finns ej'' kan säga en del. Som i Joel Hukkas fall.
Citera
2020-09-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Börja titta på vilka som torgför vittnesmålen från de finska flickorna. Det börjar med att Bo Hall träffar en av tjejerna på en Finlandsfärja nästan SJU ÅR EFTER MOP! Bara tidsrymden borde få alla bedömare att bli på sin vakt. Hall kontaktar sin bekant och kontakt på DN, Olle Alsen, som är den som spinner vidare på tråden och får sägas driver fallet. Det är han som släpper antydningar om Anti Avsan till Lars Krantz och Sven Aner som sväljer allting med hull och hår och startar en förtalskampanj mot AA som har få om ens någon like i svensk rättshistoria.

Redan 1993 står det klart att inget av alla vittnen som i en strid ström passerar mordplatsen sett någon Dekorimaman, allra minst AA. Märkligt nog är det OA som besöker Hans Ölvebro för att driva de finska tjejernas vittnesmål vidare. Inbördes spretar tjejernas vittnesmål åt olika håll och det är oklart vilken film de verkligen såg. Men framförallt finns inget substansiellt som ger stöd för att de verkligen såg en Dekorimaman i Dekorimahörnan vid tiden för MOP. Varken Ålenius, Landgre, Schaeffer, Rolder, Fauzzi, Björkman och Hellgren , med och utan vidhängande sällskap , ser en skymt av någon som kan liknas vid Dekorimamannen.

Både PU och diverse privatspanare har fascinerarats av denne Dekorimaman. Många på vänsterkanten har varit påtagligt nöjda med att peka ut AA utan att någon som helst bevisning förelegat. Hans politiska åsikt har räckt som intäkt för anklagelserna. Han har också kallats nazist vilket inte heller har presterats några bevis för att han skulle varit eller vara. Sedan kommer alla turer med hot och hatmail till Aner, Gösta Söderström och även i något fall OA. Med tanke på allt som skrivits om honom blir det inte speciellt troligt att AA skulle som hämnd författat detta , öppet, från sin egen mail eller med ett så lättkopplat anagram som ”Anita Svan”.

Här finns en möjlig desinformationskampanj. Syften kan vara att smutskasta AA, peka mot VD1 , sprida förvirring i PU och att sprida förvirring även bland privata granskare. Kanske ha flera av dessa anledningar som mål. Om detta varit syftet för vi nog ge den eller dom som anstiftat detta erkännandet av att lyckats över förväntan. Vem eller vilka som ligger bakom är inte lika lätt att säga. Men OA är en som sticker ut, det är han som driver på om dom finska flickorna. Här går mönstret igen , det är han som redan 1987 i förtäckta ordalag i DNs ”Friskytten” pekar mot Leif Thell och Tomas Piltz. Han är den som drar fram ”att det svenska trädet ska fällas” och flera andra trådändar. OA öppnar många dörrar men är aldrig med och stänger någon. Det är ofta han som är källa till SA och LK som sedan skenar iväg med egenkomponerade lösningar i MOP-sammanhang.

Desinformationen i MOP är ett kapitel för sig som är intressant att granska . Stasikampanjen mot EAP finns redan som ett exempel. Boken ”Uppdrag Olof Palme” av Hermansson/Wenander är ett annat. Säkerligen finns det åtskilliga fler. Ett statsmannamord av MOPs kaliber ger möjligheter att känga en motståndare som många kan dra nytta av. Här tycker jag att OA och hans insatser runt MOP förtjänar att synas i sömmarna.

Att Ankis vittnesmål nu kommit till vår kännedom har fört det goda med sig att det definitivt måste vara slutsnackat om AA. Han stämmer inte in på en enda punkt, och hade det varit så att han haft en bror som tränade på ett gym norr om stan, så hade vi definitivt vetat det.
OA.SA och allt vad de heter drog igång något som fick tråkiga konsekvenser både för den utpekade AA och utredningen, som i stället fick ett nytt villospår som växte ut i alla möjliga riktningar. Borgnäs har intresserat sig för flickornas vittnesmål, men han har mig veterligen aldrig pekat i någon riktning.
Sedan kan man ju också konstatera att flickorna inte har något med den efterföljande förtalskampanjen att göra, utan även de kan vara utnyttjade av illasinnade privatspanare.
Om flickorna med ärligt uppsåt lämnat sin berättelse är en annan fråga. Jag ser inte att de kan ha något att vinna på att ljuga, och kanske är det så enkelt att denne finländare faktiskt stått i något angränsande gathörn - dock inte i dekorimahörnan.
”Pangaren” och WT:n kan vara fantasifoster, men behöver naturligtvis inte vara det i båda fallen. Tänk om WT:n stämmer ändå?
De verkar inte välorienterade i stan, och möjligheten finns ju att de sett mannen i någon hörna nära Sveavägen och själva promenerat Tunnelgatan västerut ner mot Norra Latin i stället? Den gatan är ändå hyfsat bred och trafikerad.
Citera
2020-09-15, 15:22
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
De verkar inte välorienterade i stan, och möjligheten finns ju att de sett mannen i någon hörna nära Sveavägen och själva promenerat Tunnelgatan västerut ner mot Norra Latin i stället? Den gatan är ändå hyfsat bred och trafikerad.

Exakt något sådant funderar jag på. Anki säger alltså korsningen Sveavägen-Olof Palmes Gata i förhören. Tänk så sker detta under 20 sekunder på Sveavägens västra sida, 23:14 eller liknande. Taxichauffören ser samma sak. Därefter flyttar Hall eller Allsén över berättelsen till mordplatsen tio meter bort, i syfte att bättra på det lite. Flickorna är ovilliga och inte om sig och kring sig i staden. Gatorna har dessutom bytt namn. Plötsligt är det så, samma princip som med Anti Avsan. Detta vittnesmål har försnillats på ett rent kriminellt sätt i så fall.

Citat:
Observatör 26: En man, taxichaufför. Som körde söderut på Sveavägen och omkring 23.15 passerade korsningen Sveavägen–Tunnelgatan och en man som stod på trottoaren, vänd norrut. Mannen som taxichauffören såg stod cirka fem meter norr om Tunnelgatan, på Sveavägens västra trottoar. Han stod alltså mitt emot mordplatsen. Mannen hade förmodligen en brun skinnjacka och talade i en walkie-talkie. Paret Palme hade just påbörjat sin promenad hemåt, på Sveavägen. Walkie-talkie-mannen spanade norrut, i riktning mot Olof och Lisbet Palme, vilka nu närmade sig, gående på den västra trottoaren (LB 433 f).
Citera
2020-09-15, 16:14
Medlem
WT.

Z08075: Walkie-talkie-observationer på och utanför Gamla stans tunnelbanestation av Ulla Strömbäck-Larsson.

https://drive.google.com/file/d/12wOKSx5WKVxdG3px2-nHYoIf_WZDSNz4/view

EAA01884: Walkie-talkie-observationer klockan utanför porten till det så kallade Metallhuset på Tunnelgatan

https://drive.google.com/file/d/1ZsTtTtXKUIVjcmjHeVtZM9iyUJAJFmW6/view

Z09077: Walkie-talkie-observationer vid Västerlånggatan/Kåkbrinken

https://drive.google.com/file/d/1b1hswhYd7RdQN9B7Mfpy62K5ZE-m5aGP/view

EBF19678: Walkie-talkie-observationer vid Norra Latin och Tunnelgatan/Olofsgatan klockan 19-20

https://drive.google.com/file/d/1-Yny-3IjK-CXjUUnKMJbQL6JdjgCB9Pm/view

EAC04526: Walkie-talkie-observationer längs Sveavägens västra gångbana samt vid Tunnelgatan/Olofsgatan klockan 20.30-40

https://drive.google.com/file/d/1pegYYuXP8vsKtdpnUUtP-84DTv1aiu7S/view

EBA07183: Walkie-talkie-observation klockan 20.30 på Tunnelgatans södra sida 25-50 meter väster om Sveavägen

https://drive.google.com/file/d/1y75abAwIU6WPdNzjMzKU_LM3WA1WHHQT/view

EH20988: Walkie-talkie-observationer vid Holländaregatan/Tegnergatan klockan 20-21

https://drive.google.com/file/d/1Y2aZygI5bT0Kvew-8Gf4m-COgn5zZO0p/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-15 kl. 16:24.
Citera
2020-09-15, 16:19
Medlem
Skelleftehamnsbreven. Har tidigare publicerats icke komplett. Vet inte om denna länk som kom idag är komplett. Har inte hunnit kolla än. Men jag lägger ut den ändå. Repetition är aldrig fel.

https://drive.google.com/file/d/10O6_fm3STYjtZCtLE4HqdPHtayMC5Z52/view
Citera
2020-09-15, 16:44
Medlem
Nu när vittnen som sett WT börjar ticka in så är min tanke att försöka para ihop man/män med flera observationer. Eftersom jag är övertygad om att samma man/män har observerats av flera vittnen. Samtidigt som man nu måste börja tänka på vad dessa män kan ha för ursprung, uppdrag eller funktion. Ett antal teorier har redan presenterats i tråden.

1. Narkotikaspaning.

2. Mordisk övervakning.

3. Icke mordisk övervakning utan kända motiv.

4. Säpotrion.

5. Stay Behind enligt Donald. Där man övar samband. Eller annan SB-verksamhet.

6. Grupp av narkotikapoliser som eventuellt spanar privat utan sina chefers vetskap. Enligt Dahlstens modell. 4-7 stycken.

7. Kuppförsvarsövning.

8. Grupper som spanar på grupper enligt Moelvs uppgifter från 1987.

9. Barbro/Lennart-grupp/er.

10. ''Godkänd övervakning'' av Palme. Antingen via Säpo eller SAP.

11. Annat med okänt ursprung.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-15 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in