2020-09-14, 23:40
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det va WHO som med kraft uppmanade ”övriga världen” att utan inskränkningar fortsätta flygandet till de då kända pesthärdarna.

Ja precis, jag lyssnade live på den presskonferensen och de sa att Kina ska inte ekonomiskt isoleras på grund av detta, det finns på tuben. WHO satt då i Kinas knä och gör som tur var inte det längre.
Citera
2020-09-14, 23:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, Ryssland skyddade sig genom att stänga gränsen mot Kina. Dessutom inleddes ett arbete att leta upp smittbärare som redan hade kommit in i Ryssland.

Ryssland lyckades att stoppa virusets spridning från Kina. Men: Viruset kom istället in i Ryssland västerifrån. Ifall Västeuropa inte hade agerat mellanvärd åt viruset, så hade Ryssland haft bättre chanser att klara sig.

Är det bättre att vara instängd i en kista under kyrkogårdens mark, än att vara instängd i sitt hem?

Jag håller med. Vad är det Clint Eastwood säger? Dieing aint much of a living...
Citera
2020-09-14, 23:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja precis, jag lyssnade live på den presskonferensen och de sa att Kina ska inte ekonomiskt isoleras på grund av detta, det finns på tuben. WHO satt då i Kinas knä och gör som tur var inte det längre.

WHO har ett stort ansvar för att Covid-19 utvecklades till en pandemi. Det är hög tid att ställa det korrumperade packet till ansvar för dess agerande.
Citera
2020-09-14, 23:47
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Givetvis beror det till stor del på tidigare erfarenheter men enligt mig finns det andra skillnader också. Jag har sett flera här inne prata om att medborgarna i många av dessa länder är förtryckta och sätter på sig munskydd och accepterar "lockdown" vilket jag anser är helt fel synsätt. Om man istället ser på situationen i tex USA, Spanien och Frankrike där man har noll kontroll och garanterat kmr drabbas hårt på andra sätt förutom smittade och döda. I Asien respekterar man kollektivt ansvar och "offrar sig" under en kortare period för att inte riskera en ekonomisk katastrof och massarbetslöshet vilket kommer drabba många länder i väst. En stor del i detta är att folk inte har dragit sitt strå till stacken utan är individualister som ska ha sin "frihet". Vi får se hur mycket den friheten är värd när dom sen står där arbetslösa, belånade och till slut kanske blir hemlösa.

Jag vet väl det om hur olika länder hanterar smittan och det är oroande, det finns inga fungerande regler över huvud taget, i Indien piskar polisen dig om du går ute och ska skaffa mat.
Även om vi har det ruskigt bra här i Sverige så kan man vara försiktig med att sprida smitta med att bära munskydd vilket är vad jag tycker.
Sedan om skolbarnen ska vara hemma eller inte så är jag djävulskt kluven om detta, jag vet inte!
Jag tror inte det.

Om någon i US vill ha sin frihet så, vad kan man säga emot en AR-15....
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-09-14 kl. 23:54.
Citera
2020-09-14, 23:49
Medlem
LeeVans avatar
Sett till att dagisbarn inte tycks bli sjuka, så kanske det finns något att lära från det första smittkoppsvaccinet? Det byggde på just kors-immunitet, i det fallet kokoppor.

https://popularhistoria.se/vetenskap/medicin/kosjuka-gav-vaccin-mot-smittkoppor
Citera
2020-09-14, 23:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vad är det naiva med att de flesta organisationer både i offentlig, kommunal och privat sektor utifrån förutsättningarna
haft riktlinjer kring att placera förkylda, de som rest i riskzon samt med de med covidsjuk anhörig i karantän? Från i mars .
Varför gör dessa organisationer detta när FHM inte anser det vara av värde? Du skriver att de gjort så sedan mars? Enligt vad jag förstår efter att ha läst dina inlägg tillhör du dem som idoliserar FHM och deras riktlinjer och anse att de agerat korrekt.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-15 kl. 00:03.
Citera
2020-09-15, 00:07
Medlem
Citat:
Jag vet väl det om hur olika länder hanterar smittan och det är oroande, det finns inga fungerande regler över huvud taget, i Indien piskar polisen dig om du går ute och ska skaffa mat.
Även om vi har det ruskigt bra här i Sverige så kan man vara försiktig med att sprida smitta med att bära munskydd vilket är vad jag tycker.
Sedan om skolbarnen ska vara hemma eller inte så är jag djävulskt kluven om detta, jag vet inte!
Jag tror inte det.

Om någon i US vill ha sin frihet så, vad kan man säga emot en AR-15....

Ja det finns flera skräckexempel på det du nämner om Indien, jag har släktingar och vänner i Sydamerika och där har det varit samma sak i flera länder. Hanteringen i tex Nya Zeeland är ju givetvis också helt sjukt och inget jag förespråkar.
Angående munskydd håller jag helt med dig. Jag kmr aldrig ändra ståndpunkt där jag anser att Sveriges hantering är ett stort misslyckande där man inte gör minsta ansats att "mota Olle i grind" utan kapitulerar från Dag 1. Dessutom förmedlar man inte budskapet om att folk ska dra sitt strå till stacken tillräckligt vilket såklart får konsekvensen att majoriteten av folket inte tar det på allvar. Jag tror heller inte man kmr vara tillräckligt självkritiska för att lära sig läxan för att inte göra om samma misstag igen när nästa pandemi inträffar. Om det blir om 20 eller 100 år återstår att se
Citera
2020-09-15, 00:14
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ja det finns flera skräckexempel på det du nämner om Indien, jag har släktingar och vänner i Sydamerika och där har det varit samma sak i flera länder. Hanteringen i tex Nya Zeeland är ju givetvis också helt sjukt och inget jag förespråkar.
Angående munskydd håller jag helt med dig. Jag kmr aldrig ändra ståndpunkt där jag anser att Sveriges hantering är ett stort misslyckande där man inte gör minsta ansats att "mota Olle i grind" utan kapitulerar från Dag 1. Dessutom förmedlar man inte budskapet om att folk ska dra sitt strå till stacken tillräckligt vilket såklart får konsekvensen att majoriteten av folket inte tar det på allvar. Jag tror heller inte man kmr vara tillräckligt självkritiska för att lära sig läxan för att inte göra om samma misstag igen när nästa pandemi inträffar. Om det blir om 20 eller 100 år återstår att se

Jag kan lova dig att denna läxan som man lär sig nu kommer aldrig blir klar om man inte förstår och hanterar problemet på exakt rätt sätt. Exakt hur vet jag inte men låt erfarenhet leda oss istället för FHMs tänkande och åsikter.
Citera
2020-09-15, 00:20
Medlem
Citat:
Jag kan lova dig att denna läxan som man lär sig nu kommer aldrig blir klar om man inte förstår och hanterar problemet på exakt rätt sätt. Exakt hur vet jag inte men låt erfarenhet leda oss istället för FHMs tänkande och åsikter.

Att svenska myndigheter och politiker ska förstå och hantera problemet på exakt rätt sätt tror jag lika mycket på som att Jultomten kommer efter Kalle Anka. För att man ska kunna det krävs att man lyssnar på och tar till sig från utlandet vilket man tydligt visat att man inte har gjort hittils. Det enda som kan rädda Sverige i framtiden är en gemensam plan från EU där Sveriges s.k experter inte har något att säga till om utan att man istället inte har något annat val än att göra som man blir tillsagda likt dagisbarn
Citera
2020-09-15, 00:25
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Att svenska myndigheter och politiker ska förstå och hantera problemet på exakt rätt sätt tror jag lika mycket på som att Jultomten kommer efter Kalle Anka. För att man ska kunna det krävs att man lyssnar på och tar till sig från utlandet vilket man tydligt visat att man inte har gjort hittils. Det enda som kan rädda Sverige i framtiden är en gemensam plan från EU där Sveriges s.k experter inte har något att säga till om utan att man istället inte har något annat val än att göra som man blir tillsagda likt dagisbarn

Jag tänkte först skriva att där håller jag inte med dig, men tänkte lite som är ovanligt så givetvis ska man ha en gemensam plan om den är rätt utförd men bara då.
Citera
2020-09-15, 00:29
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, det tas ju upp ett antal faktorer i den här filmen gällande orsaker till att Sverige blev hårdare straffat än t ex våra grannar i norden.
Kika drygt 11 minuter in i filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=8UvFhIFzaac&t=669s

Huvudorsaken i den analysen handlar precis om det vi pratat om, d v s personer som "levde på övertid", de räknade med att upp till 50% av dödsfallen kan handla om det. Det dog alltså över 3000 färre personer i Sverige 2019 än 2018.

Det blir intressant att se hur dödligheten blir totalt under 2020.
Var det någon som minns år 2002, förutom att det var Fotbolls VM i Japan/Sydkorea? Det året dog det 95000 svenskar, vilket som är det högst uppmätta talet på årsbasis. Minns vi det året som vi kommer att minnas 2020 trots att dödstalen med all sannolikhet kommer att vara lägre? Förmodligen inte. Denna pandemi är lika mycket en infodemi och hysteri, bara att titta på denna tråden.
Jo jag ser, men mortaliteten är ändock högre hos oss än hos våra grannar, det såg man på graferna (sen om det står i proportion till folkmängd, jämförelser under en längre tid etc vet jag inte).
Intressant var att vi och grannarna hade en dipp typ samtidigt.
Vår kurva stiger dock brantare än deras (sjönk också brantare/djupare under dippen).

Tycker dock att vår kurva - både avseende dipp och stigning - såg mer ut som Spaniens och UKs - bägge länder som drabbats hårt av covid.

Beträffande 2002 så är ju frågan om de dog av nåt exceptionellt eller inte - då hade man isf kommit ihåg det.
Pandemin kommer man att komma ihåg om tjugo år, sen att man inte minns det exakta årtalet är en annan sak.
Citera
2020-09-15, 00:30
Medlem
Citat:
Jag tänkte först skriva att där håller jag inte med dig, men tänkte lite som är ovanligt så givetvis ska man ha en gemensam plan om den är rätt utförd men bara då.

Jag gillar inte heller gemensamma planer sanktionerade från Bryssel men i det här fallet är jag 100% övertygad om att en sån plan får bättre resultat än en svensk sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in