Citat:
Ursprungligen postat av
TonyDRarSiffrorUrA
Resonerar jag märkligt?
Om det inte finns någonting som tyder på att smittspridningen i åldersgruppen under 18 år har ökat sedan skolstarten, tycker inte du att det är ett bevis på att skolorna inte är drivande?
Eller hur tolkar du det?
Det har gått en månad nu. Hur länge menar du det tar innan det skulle märkas? Har barn längre inkubationstid än vuxna?
Att du vill flytta målstolparna till ”framåt hösten” förvånar mig inte.
Jag vet inte vad du pratar om för några målstolpar. Det har varit känt sedan pandemins start att yngre sällan blir lika sjuka som äldre och jag har aldrig hävdat något annat. Jag tycker det här ämnet börjar bli ganska rejält uttjatat. Vi vet att unga sällan blir lika sjuka som vuxna. Vi vet också att unga smittar, men de som är riktigt unga (under 10 år tycks smitta något mindre). De över 10 år smittar som vuxna. Vi vet att viruset smittar vid sociala kontakter.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ny-studie-barn-smittar-lika-mycket-som-vuxna/
Här finns en ny studie som berör ämnet immunitet och kanske ännu mer intressant säsongsvariationer rörande viruset.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/immunitet-antagligen-inte-mer-%c3%a4n-ett-%c3%a5r/ar-BB192RuO?li=BBqxCu3&ocid=mailsignout
Lägg ihop att barn över 10 smittar lika mycket som vuxna och att smittan ökar under vinterhalvåret i länder med tempererat klimat, som Nederländerna (och Sverige). Tycker du läget känns tryggt inför höst och vinter? Jag är oroad, men det har du säkert redan förstått.
Det finns en anledning till att andra länder har haft sina skolor stängda, att man öppnat och stängt ned. Det finns en anledning till att man kämpar med att begränsa sociala kontakter och slutligen finns det en anledning till att WHO rekommenderar munskydd på platser där det är svårt med social distans, som i skolor och i kollektivtrafik. Därav finns det en anledning till att eleverna i Italien och i Sydkorea bedriver sin undervisning med långt avstånd mellan bänkarna och med munskydd över munnen. Det är inte så konstigt när man tänker efter lite.