2020-09-15, 08:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ok förlåt. Jag visste inte att VM i anekdotisk bevisföring dragit igång.

Har du delgett den samlade läkarkåren dina fynd? Eller publiceras det enbart här på Flashback?
Nej, det är en vanlig observation. I USA pratar man iofs om 11 dagar. Det är något vi pratat om i tråden flera gånger. Och ja, det är anekdotiskt men många har sett detta tydligen.
Citera
2020-09-15, 08:34
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det är en vanlig observation. I USA pratar man iofs om 11 dagar. Det är något vi pratat om i tråden flera gånger. Och ja, det är anekdotiskt men många har sett detta tydligen.
Redan där slog fenomenet i taket, och ökade med en dag.
Citera
2020-09-15, 08:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
På den tioende dagen säger du, hur kan detta var ett "känt fenomen"?

Biologiska processer är närmast aldrig så exakta att en infektion beter sig identiskt på individnivå.
Eller rättelse, de är aldrig så precisa att "tionde dagen" är något man kan lita på.
Nä, och just därför har många observerat detta fenomen. Tar du dig förbi detta så kan du vara säker på att du klarar dig:

Why Days 5 to 10 Are So Important When You Have Coronavirus

https://www.nytimes.com/2020/04/30/well/live/coronavirus-days-5-through-10.html
Citera
2020-09-15, 08:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Redan där slog fenomenet i taket, och ökade med en dag.
Men kära du en del säger 5-10 dagar efter utbrott. Det jag hört från flera håll och här i tråden är tio dagar.
Citera
2020-09-15, 08:40
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Nä, och just därför har många observerat detta fenomen. Tar du dig förbi detta så kan du vara säker på att du klarar dig:

Why Days 5 to 10 Are So Important When You Have Coronavirus

https://www.nytimes.com/2020/04/30/well/live/coronavirus-days-5-through-10.html
Men tydligen är dag 8-12 ännu viktigare!!

"“Days eight to 12 are when we have a really good idea if someone is going to get better or get worse,” said Dr. Charles A. Powell, director of the Mount Sinai-National Jewish Health Respiratory Institute. “The major thing we worry about is a worsening at eight to 12 days — an increasing shortness of breath, worsening cough.”"
Citera
2020-09-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är för att tio dagar tajmar skolstarten jävligt dåligt...
Men skolelever hamnar inte på IVA, de måste hinna smitta vidare i minst ett led innan någon hamnar på IVA. Troligen i två led...
Citera
2020-09-15, 08:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Men tydligen är dag 8-12 ännu viktigare!!

"“Days eight to 12 are when we have a really good idea if someone is going to get better or get worse,” said Dr. Charles A. Powell, director of the Mount Sinai-National Jewish Health Respiratory Institute. “The major thing we worry about is a worsening at eight to 12 days — an increasing shortness of breath, worsening cough.”"
Som jag säger så är åsikterna olika. Här i tråden och bland mina bekanta har jag hört tio dagar. Jag har läst på flera andra ställen att man nämner elva dagar i USA. Jag förstår inte varför du vill ha en exakt tid. Jag försöker bara få en uppskattning om hur långt tillbaka smittillfället i Borås ligger utifrån den information vi har. Jag sträcker ut det lite då. Vi säger 10-20 dagar så blir alla nöjda över hela världen!
Citera
2020-09-15, 08:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Som jag säger så är åsikterna olika. Här i tråden och bland mina bekanta har jag hört tio dagar. Jag har läst på flera andra ställen att man nämner elva dagar i USA. Jag förstår inte varför du vill ha en exakt tid. Jag försöker bara få en uppskattning om hur långt tillbaka smittillfället i Borås ligger utifrån den information vi har. Jag sträcker ut det lite då. Vi säger 10-20 dagar så blir alla nöjda över hela världen!
Det var du själv som sa att 10 dagar var ett välkänt fenomen.

Och det var det ju inte.
Citera
2020-09-15, 09:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det var du själv som sa att 10 dagar var ett välkänt fenomen.

Och det var det ju inte.
Jo, det är det vi har pratat om här. Just den tionde dagen. Att man nästan kan ställa klockan efter det:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-09-15, 09:36
Medlem
Madagascars avatar
Global deaths var högre igår jämfört med förra måndagen enl Worldometers.

Är det början på en ökande trend i även för dödsfallen?
Citera
2020-09-15, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Global deaths var högre igår jämfört med förra måndagen enl Worldometers.

Är det början på en ökande trend i även för dödsfallen?

Högst troligt.

Viruset har inte muterat, därför lär högre dödstal följa, men med viss förskjutning
Citera
2020-09-15, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men skolelever hamnar inte på IVA, de måste hinna smitta vidare i minst ett led innan någon hamnar på IVA. Troligen i två led...

Helt rigtigt. I Danmark har de unge længe været overrepræsenteret i andelen af nye smittede.
De har større netværk, går mest i byen og dagligt sender vi en håndfuld klasser hjem fra diverse institutioner, skoler og uddannelser.
Nu falder andelen af unge, de andre aldersgrupper får flere smittede og hospitalerne får mere at lave.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in