2020-09-15, 07:51
Medlem
arbetets avatar
Nu trodde jag att det hade snurrat till i skallen på Bill Gates. Nu tycker alla foliehattar att ahn är en del av den globala konspirationen. Jag ser honom dock som en vaken och kunnig människa trots att det inte är hans expertområde. Jag hoppade därför till inför rubriken. Har han börjat hylla Tegnell? Nej, så illa är det inte. Det är inte vår strategi han lovordar utan detta:

Gates om coronakrisen: ”Sverige en förebild”
/.../Här kan Sverige fungera som en motkraft, anser Bill Gates, och ett uppmuntrande exempel för andra länder att följa.

– Sverige är en mycket generös biståndsgivare som tillsammans med Norge ligger i topp med 1 procent av BNI. Jag önskar att alla givare var så generösa. Men allt över 0,7 procent är utmärkt.

Han säger att svenskar bör känna sig ”stolta över denna generositet”.

– Trots inhemska utmaningar har Sverige lyckats bevara nivån och vara ett framstående exempel. Svensk uppmuntran för detta har alltid varit till stor hjälp.
https://www.svd.se/gates-om-coronakrisen-sverige-en-forebild

Så var det med det. Sveriges Regering verkar vara mer mån om sitt internationella rykte som "humanitär stormakt" än att satsa på den inhemska befolkningen och lösa problem hemma.
Citera
2020-09-15, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skolstarten kan vara en anledning, men även om ökningen i procent är kraftig är de ju inte det sett till antal. Hoppas de lyckas smittspåra.

På torsdag kommer siffror per kommun för VG. Då kan vi se om det är lokala utbrott eller inte..
Såg redan förra veckan att de hade kraftig ökning i en av de sydöstra kommunerna.
Citera
2020-09-15, 07:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Skolstarten kan vara en anledning, men även om ökningen i procent är kraftig är de ju inte det sett till antal. Hoppas de lyckas smittspåra.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
På torsdag kommer siffror per kommun för VG. Då kan vi se om det är lokala utbrott eller inte..
Såg redan förra veckan att de hade kraftig ökning i en av de sydöstra kommunerna.

Iom att de talar om kritiskt sjuka bör smittillfället ligga en bit bak i tiden.

Edit:

15-20 dagar tror jag.
Senast redigerad av arbetet 2020-09-15 kl. 07:55.
Citera
2020-09-15, 08:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Edit:

15-20 dagar tror jag.

Onekligen. En del här har häcklat dem som varnat för ökad smittspridning i samband med skolstart, men då har man nog inte förstått hur detta virus sprids. Man har heller inte förstått att såväl inkubationstid som sjukdomsförlopp är långdragna. Det är inte som att vända blad från en dag till en annan.
Citera
2020-09-15, 08:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Finns det någon i tråden som på allvar tror på Rysslands siffror?

Ett land vars ledning inte tvekar på att försöka giftmörda oppositionspolitiker.

Ryssland räknar bara med dödsfall där covid-19 varit den direkta dödsorsaken. Så har också överdödligheten trefaldigats.
Citera
2020-09-15, 08:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Sverige kommer nog att ha rätt mkt inflytande i strategin kring hur man kan leva med ett virus på ett uthålligt sätt utan att krascha samhällen och den totala folkhälsan. Däremot har Sverige en hel del annat att lära, vilket förmodligen alla länder har.
Räknar du med alla vars operationer har blivit inställda och alla långtidssjuka som inte blir friska i den totala folkhälsan? Det är ett direkt resultat av att FHM tillät stor smittspridning i samhället, sjukvårdskapaciteten var maxad pga covid-19 patienter vilket innebar att de flesta operationer ställdes in samt att de som inte var dödssjuka i covid-19 fick inte testa sig eller komma till vårdcentralen.

Dessa långtidssjuka har nu hamnat i ett moment 22. De fick varken testa sig eller bli undersökta av en läkare på en vårdcentral varför de nu får kömpa med att få gehör hos primärvården för sina besvär. De blir ignorerade vilket leder till ekonomisk katastrof eftersom de inte får någon sjukersättning. Detta är bara början på katatrofen.

Räknar du in alla dem som har ångest varje dag för att smitta någon nära anhörig som är multisjuk?

Hade samhällssmittan varit lägre som i våra grannländer hade omfattningen av dessa problem varit betydligt mindre.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-15 kl. 08:15.
Citera
2020-09-15, 08:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Edit:

15-20 dagar tror jag.

SRI säger 10,7 dagar.
Citera
2020-09-15, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickigo4par
Nu tyder mycket på att immuniteten inte är långvarig så då hjälper ju inte detta. Det bästa är ju att verka för minimerad smittspridning så att få riskerar att bli sjuka.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qmlr2W/immunitet-antagligen-inte-mer-an-ett-ar
Jo, det kommer att hjälpa. Immunförsvaret kommer att känna igen viruset även om det inte längre har antikroppar mot viruset. Det gör att man får en lindrigare sjukdom nästa gång. Sedan kommer troligen detta att avta om man inte utsätts för smittan på många år eller om man via ålder (eller annan orsak) får ett försvagat immunförsvar.

Utifrån vad jag har läst in mig på så kommer knappast vacciner att ge så mycket bättre skydd än så här heller, detta då det verkar som om inaktiverade virus måste finnas kvar i kroppen för att antikroppar skall kunna finnas kvar en längre tid (detta gäller exempelvis för barnsjukdomarna). Om jag har rätt så kommer därför ett vaccin att behöva uppdateras vart annat år eller så för att ge ett fullgott skydd.

Tyvärr är dock kunskapen väldigt låg om hur immunförsvaret och virus samspelar för att bygga upp immunitet. Åtminstone baserat på vad jag kunnat läsa mig till.
Citera
2020-09-15, 08:10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Japp, det stämmer.

Oj! Att inte media skrivit om detta än?
Att det är vederlagt att man blir sjukare gång nummer 2! Är det mörkläggning tror du?
Citera
2020-09-15, 08:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
SRI säger 10,7 dagar.

SRI?

Normal inkubationstid brukar vara 5-10 dagar och det signaleras från flera håll att man brukar se att COVID19 plötsligt blir värre på den tionde dagen efter att man fått symptom om det går illa. Tydligen ligger åtminstone en patient på IVA nu.
Citera
2020-09-15, 08:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
SRI säger 10,7 dagar.
Det verkar som om smittspridningen tar längre tid när yngre är inblandade och dessutom är ju inkubationstiden 5-10 dagar ( eventuellt längre ) varför det ju tar längre tid innan man hamnar på sjukhus.
Citera
2020-09-15, 08:16
Medlem
Citat:
Aftonbladet rapporterar nu om en ökad spridning i Älvsborg. Visserligen från en låg nivå, men ändå en oroväckande trend. Spekuleras i om det kan vara vara skolornas återstart som kan vara bidragande.

Vi får verkligen hoppas att det inte sprider sig igen. Hur det nu ska kunna undvikas. Tycker det är oroande det man ser runt om i världen med ökad spridning. Igår tog väl exempelvis UD bort sin reseavrådan till UK samtidigt som smittan där har exploderat. Känns bara som en tidsfråga snarare än ett om när smittan letar sig till Sverige igen😥
Blekinge län och Dalarnas län ökar rätt snabbt nu enligt COVID Symtom Study-appen men övriga län inte så mycket. Skall bli intressant att se och höra de nya siffrorna från FHM presskonferens idag.
https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in