2020-09-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det stod i de länkar jag gav dig. Jag har sett olika uppgifter men i denna studie säger man detta:
/.../The median (SE) time from diagnosis to the first negative conversion was 17 (1.07) days for asymptomatic patients and 19.5 (0.63) days for symptomatic (including presymptomatic) patients (P = .07).
https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2769235

Och det kan gå mer än tio dagar mellan asymtomatisk COVID19 och när sjukdomen bryter ut enl. andra studier. Min uppfattning har alltid varit 5-10 dagar i normalfall men nu när jag återvänt till frågan ser jag att det inte är helt ovanligt att det kan handla om längre tid. Kunskapen förnyas hela tiden när det gäller detta virus så det gäller att hålla sig ajour.
Jag frågade inte efter dina framgooglade länkar. Jag frågade vad DU anser!
Citera
2020-09-14, 18:59
Medlem
Är det någon som förstår vad som hänt här?:

Den 10 september skriver region Stockholm följande (https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/09/10-september-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/):
"Under perioden 15 juni till och med 9 september rapporteras 460 035 genomförda antikroppstester varav 15,6 % procent var positiva. Dessutom är det 11 627 bokade tider och 121 425 bokningsbara lediga tider för antikroppstester de kommande 4 veckor."

Den 14 september skriver man (https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/09/14-september-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/):
"Under perioden 15 juni till och med 13 september rapporteras 710 319 genomförda antikroppstester varav 14,9 % procent var positiva."

Helt plötsligt har alltså uppgifter om 250284 antikroppstester tillkommit, och andelen positiva bland dessa är 13,6 procent. Det är omöjligt att man har genomfört så många tester på 4 dagar, så det är tidigare testning. Andelen positiva är lägre bland dessa, så man misstänker att det kanske fanns ett syfte att inte ta med dessa för att underbygga Folkhälsomyndighetens linje att flockimmunitet råder i Stockholm.
Citera
2020-09-14, 19:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Italien börjar öppna för skolor
Citat:
Italien - ett land som inte tar risker. Munskydd åt lärarna och mätning av barnens temperatur när de anländer till skolan. Vi har mycket att lära här. #svpol #coronavirussverige #Coronasverige
https://twitter.com/TomHedrup/status/1305396738845544448
Vad jag vet så är det föräldrarna som tar tempen innan ungarna går till skolan. Detta för att förebygga smitta under resvägen.
Citera
2020-09-14, 19:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
På sikt kommer alla att få det som barn och då blir det mer som en vanlig influensa. Första omgången finns en massa äldre utan immunitet. Efter några år så finns inte de kvar längre.

Men nog kommer viruset att minska medellivslängden en aning även på sikt, men bara en aning om jag skall gissa.

Viruset ger ju kronisk lungpåverkan även på yngre vuxna.
Citera
2020-09-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Precis vad han är också!
https://dailystormer.su/sweden-daily-coronavirus-infections-and-deaths-are-decreasing-without-a-lockdown/
Han kommer gå till historien om mannen som tordes ta rätt beslut....
Visar sig mer och mer att Sverige gjorde rätt
Citera
2020-09-14, 19:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast nu har vi ju en miljon döda. Men Folkhälsomyndigheten har bara skuld till 6000? Vem har till resten?

Övriga smittskyddsmyndigheter har del av skulden till att Europa blev epidemins epicentrum. Det var en skandal att flygplanen fick fortsätta att anlända från Kina, trots epidemin som pågick där.

Därutöver har naturligtvis Kina skuld till att epidemin fick spridning. Dels har Kina skuld till att dom inte slog larm tillräckligt snabbt. Dels har Kina skuld till hur dom behandlar djur, och därigenom skapade bra grogrund för nya virus.

Svenska Folkhälsomyndigheten är inte ensam till att ha skuld i katastrofen.
Citera
2020-09-14, 19:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag skulle säga att de organisationer jag känner till i denna fråga sätter en person vars närstående har covid i karantän. Sådana strategier vidtog vi redan i mars. Jag vet att det är samma riktlinjer på två av Sveriges största banker där mina syskon är chefer. Så jag vill nyansera lite , då allt inte är svart eller vitt
Ja, det är ju för sorgligt att inte alla har samma möjlighet att skydda sig. Ditt inlägg är verkligen naivt.
Citera
2020-09-14, 19:12
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Sverige och några andra länder i Europa (Italien, Spanien, UK) som drabbats hårt av pandemin 2020 hittills har en sak gemensamt; Tydlig underdödlighet och/eller lindrig influensasäsong 2019. Vilket förmodligen är huvudförklaringen. Därtill har Sveriges brister inom äldreomsorgen blivit kostsamma. De andra länderna har säkert sina brister också

Våra grannar i Norden med låga dödstal nu under 2020 hade normal dödlighet under 2019, vilket gjorde att de inte drabbats lika hårt nu.

Tas upp i videon som florerat i tråden sista dygnet. Klart sevärd.
Att det slog så hårt tror jag berodde på ”överraskningsmomentet” och senfärdighet. När det väl gick upp för Italien vad som var på gång så agerade man. Grannländerna tog det däremot lugnare (trots att de såg vad som skedde i Italien). UK hade först en annan taktik. Vad som brustit i Sverige har avhandlats fram och tillbaka.

Brister finns det som du säger säkert hos alla. Dels systembrister och dels för att man inte (till en del förståeligt) räknade med en pandemi av detta slag.
Lägg därtill att viruset var okänt och uppförde sig oberäkneligt.

Det kan givetvis också vara så att underdödligheten tidigare år har - ursäkta uttrycket - genererat ett överskott av sköra individer som viruset kunde slå till emot.
Citera
2020-09-14, 19:14
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt, om statsministern säger att de döda kommer att räknas i 1000-tals i Sverige så ser jag det som ok eftersom det är något vi normalt ser vid svårare influensasäsongen när vaccinet fungerar dåligt. Att antal avlidna generellt kan minskas genom bättre kompetenser inom äldrevård är dock en politisk fråga, hur mycket den får kosta i relation till hur länge de äldre ska leva. Om 20 % som flyttar in på ett äldreboende dör inom en månad så får politikerna fundera på om det är så det ska vara.
Har inget att göra med om det så ens har dött tiotusentals innan.
Citera
2020-09-14, 19:15
Medlem
Tycker det är fjantigt att de stänger ner allt. Folk dör ju i så mycket annat än virus som bilolyckor, krig mm och inte fan stängs allt ner då. De ställde in Os för detta. Men hallå folk har svält i afrika under en massa år och inte fan har de ställt in os tidigare. Det var os för 4 år sedan. Då svalt folk och inte fan ställde os in. Skillnad på folk och folk verkar det göra men verkar som de i regeringen iallafall fått upp ögonen nu i pandemin nu när de tänker skicka tält till de i grekland flyktingarna där. Vore väl bättre skicka mat.
Citera
2020-09-14, 19:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Övriga smittskyddsmyndigheter har del av skulden till att Europa blev epidemins epicentrum. Det var en skandal att flygplanen fick fortsätta att anlända från Kina, trots epidemin som pågick där.

Därutöver har naturligtvis Kina skuld till att epidemin fick spridning. Dels har Kina skuld till att dom inte slog larm tillräckligt snabbt. Dels har Kina skuld till hur dom behandlar djur, och därigenom skapade bra grogrund för nya virus.

Svenska Folkhälsomyndigheten är inte ensam till att ha skuld i katastrofen.

Läs på om luftvägsvirus "seasonality" i olika klimatzoner så får du en förståelse för varför det slog först i Europa och Nordamerika (nordstater) och först till sommaren i Sydamerika och södra USA.

Och varför länder som Peru och Indien som gjorde tidiga lockdown innan ens viruset var viralt där kanske ställde till det ännu mer för sig när väl säsongen kickade in.
Senast redigerad av Beaver14 2020-09-14 kl. 19:18.
Citera
2020-09-14, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Viruset ger ju kronisk lungpåverkan även på yngre vuxna.

Nej, det gör det inte. Däremot kan vissa yngre vuxna få nedsatt lungfunktion av covid-19. För en viss andel av dessa kanske den är kronisk, men då pratar vi nog inte om många procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in