2020-09-14, 19:19
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Bara för att det har avhandlats denna tråd betyder inte att det är sant. Italien har klarat sig lika bra om dom inte stängt ner, kanske tom bättre. Orsaken är snarare deras beteenden som spred virus kindpussar och Italiensk lynne kanske är en bidragande orsak och lock down gjorde ingen skillnad. Meningslösa åtgärder är kontraproduktivt.
Så man ”kindpussas” i UK och USA också? Har de nåt särskilt kynne? ”Kindpussas ” våra sköra och gamla, och har de nåt särskilt lynne?

”Kindpussandet” och det som en del av mindre grad av social distansering och generationsboende är några av orsakerna som avhandlats tidigare.
Är ”kindpussar” en bidragande orsak eller inte?

Meningslösa inlägg som dina är kontraproduktiva.
Citera
2020-09-14, 19:20
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Är det någon som förstår vad som hänt här?:

Den 10 september skriver region Stockholm följande (https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/09/10-september-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/):
"Under perioden 15 juni till och med 9 september rapporteras 460 035 genomförda antikroppstester varav 15,6 % procent var positiva. Dessutom är det 11 627 bokade tider och 121 425 bokningsbara lediga tider för antikroppstester de kommande 4 veckor."

Den 14 september skriver man (https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/09/14-september-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/):
"Under perioden 15 juni till och med 13 september rapporteras 710 319 genomförda antikroppstester varav 14,9 % procent var positiva."

Helt plötsligt har alltså uppgifter om 250284 antikroppstester tillkommit, och andelen positiva bland dessa är 13,6 procent. Det är omöjligt att man har genomfört så många tester på 4 dagar, så det är tidigare testning. Andelen positiva är lägre bland dessa, så man misstänker att det kanske fanns ett syfte att inte ta med dessa för att underbygga Folkhälsomyndighetens linje att flockimmunitet råder i Stockholm.
Det kan ju också vara så att privata aktörer rapporterar sent. Allt behöver inte vara en konspiration.
Citera
2020-09-14, 19:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag frågade inte efter dina framgooglade länkar. Jag frågade vad DU anser!
Det jag anser är att det handlar om en högst varierande tidsrymd. Jag kan bara gå på det jag läst mig till under några månader. Känslan fanns dock redan från början att det här handlar om en seg historia med olika utfall. Det verkar också stå klart att SCoV2 inte är det skadliga luftvägsvirus som man kan tro. Det öppnar upp för att man inte får någon kraftfull reaktion från immunförsvaret vilket då gör att viruset kan hänga kvar länge. En del får det här milt där deras immunförsvar fungerar som man har tänkt sig och då blir man sjuk 5-10 dagar efter smittillfället och tillfrisknar efter ungefär lika lång tid och där stämmer din uppgift om tio dagar ganska bra.

Men som du vet så är COVID19 allt annat än förutsägbar så jag tror att det handlar om längre tid i flera fall och de handlar om de tidsrymder som anges i de studier jag länkade till. Då pratar vi om upp till fyra veckor i vissa fall.

Vad som återstår att veta är huruvida SCoV2 är mer än ett luftvägsvirus. Om det angriper CNS och hjärnan kan vi ha helt andra tidsrymder att prata om. Man har ju t.ex. sett OC43 i hjärnan vid obduktioner. Hursomhelst så tror jag att vi alla får revidera våra uppfattningar flera gånger innan det här är över. Än så länge har jag inga personliga erfarenheter som tur är. Inte ens av någon i min närhet faktiskt.
Citera
2020-09-14, 19:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Är det någon som förstår vad som hänt här?:

Den 10 september skriver region Stockholm följande (https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/09/10-september-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/):
"Under perioden 15 juni till och med 9 september rapporteras 460 035 genomförda antikroppstester varav 15,6 % procent var positiva. Dessutom är det 11 627 bokade tider och 121 425 bokningsbara lediga tider för antikroppstester de kommande 4 veckor."

Den 14 september skriver man (https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/09/14-september-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/):
"Under perioden 15 juni till och med 13 september rapporteras 710 319 genomförda antikroppstester varav 14,9 % procent var positiva."

Helt plötsligt har alltså uppgifter om 250284 antikroppstester tillkommit, och andelen positiva bland dessa är 13,6 procent. Det är omöjligt att man har genomfört så många tester på 4 dagar, så det är tidigare testning. Andelen positiva är lägre bland dessa, så man misstänker att det kanske fanns ett syfte att inte ta med dessa för att underbygga Folkhälsomyndighetens linje att flockimmunitet råder i Stockholm.
Det tror jag inte men det vore korkat av FHM om man använde sig av dessa siffror. Det måste handla om en hel del som har haft konstaterad COVID19 eller som misstänker det eller varit exponerade för det. Men det skulle inte förvåna mig om man gör det ändå.
Citera
2020-09-14, 19:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Övriga smittskyddsmyndigheter har del av skulden till att Europa blev epidemins epicentrum. Det var en skandal att flygplanen fick fortsätta att anlända från Kina, trots epidemin som pågick där.

Därutöver har naturligtvis Kina skuld till att epidemin fick spridning. Dels har Kina skuld till att dom inte slog larm tillräckligt snabbt. Dels har Kina skuld till hur dom behandlar djur, och därigenom skapade bra grogrund för nya virus.

Svenska Folkhälsomyndigheten är inte ensam till att ha skuld i katastrofen.
Så man kan säga att du anklagar all världens folkhälsomyndigheter för den här pandemin?
Citera
2020-09-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det jag anser är att det handlar om en högst varierande tidsrymd. Jag kan bara gå på det jag läst mig till under några månader. Känslan fanns dock redan från början att det här handlar om en seg historia med olika utfall. Det verkar också stå klart att SCoV2 inte är det skadliga luftvägsvirus som man kan tro. Det öppnar upp för att man inte får någon kraftfull reaktion från immunförsvaret vilket då gör att viruset kan hänga kvar länge. En del får det här milt där deras immunförsvar fungerar som man har tänkt sig och då blir man sjuk 5-10 dagar efter smittillfället och tillfrisknar efter ungefär lika lång tid och där stämmer din uppgift om tio dagar ganska bra.

Men som du vet så är COVID19 allt annat än förutsägbar så jag tror att det handlar om längre tid i flera fall och de handlar om de tidsrymder som anges i de studier jag länkade till. Då pratar vi om upp till fyra veckor i vissa fall.

Vad som återstår att veta är huruvida SCoV2 är mer än ett luftvägsvirus. Om det angriper CNS och hjärnan kan vi ha helt andra tidsrymder att prata om. Man har ju t.ex. sett OC43 i hjärnan vid obduktioner. Hursomhelst så tror jag att vi alla får revidera våra uppfattningar flera gånger innan det här är över. Än så länge har jag inga personliga erfarenheter som tur är. Inte ens av någon i min närhet faktiskt.
OK. Oavsett, egentligen, hur lång tid det tar, vad är det som gör att virusreplikationen upphör?

EDIT: Ett tips är att de som får komplikationer inte är smittsamma.
Citera
2020-09-14, 19:47
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är ju för sorgligt att inte alla har samma möjlighet att skydda sig. Ditt inlägg är verkligen naivt.

Vad är det naiva med att de flesta organisationer både i offentlig, kommunal och privat sektor utifrån förutsättningarna
haft riktlinjer kring att placera förkylda, de som rest i riskzon samt med de med covidsjuk anhörig i karantän? Från i mars .
Citera
2020-09-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Att det slog så hårt tror jag berodde på ”överraskningsmomentet” och senfärdighet. När det väl gick upp för Italien vad som var på gång så agerade man. Grannländerna tog det däremot lugnare (trots att de såg vad som skedde i Italien). UK hade först en annan taktik. Vad som brustit i Sverige har avhandlats fram och tillbaka.

Brister finns det som du säger säkert hos alla. Dels systembrister och dels för att man inte (till en del förståeligt) räknade med en pandemi av detta slag.
Lägg därtill att viruset var okänt och uppförde sig oberäkneligt.

Det kan givetvis också vara så att underdödligheten tidigare år har - ursäkta uttrycket - genererat ett överskott av sköra individer som viruset kunde slå till emot.

Ja, det tas ju upp ett antal faktorer i den här filmen gällande orsaker till att Sverige blev hårdare straffat än t ex våra grannar i norden.
Kika drygt 11 minuter in i filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=8UvFhIFzaac&t=669s

Huvudorsaken i den analysen handlar precis om det vi pratat om, d v s personer som "levde på övertid", de räknade med att upp till 50% av dödsfallen kan handla om det. Det dog alltså över 3000 färre personer i Sverige 2019 än 2018.

Det blir intressant att se hur dödligheten blir totalt under 2020.
Var det någon som minns år 2002, förutom att det var Fotbolls VM i Japan/Sydkorea? Det året dog det 95000 svenskar, vilket som är det högst uppmätta talet på årsbasis. Minns vi det året som vi kommer att minnas 2020 trots att dödstalen med all sannolikhet kommer att vara lägre? Förmodligen inte. Denna pandemi är lika mycket en infodemi och hysteri, bara att titta på denna tråden.
Citera
2020-09-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det kan ju också vara så att privata aktörer rapporterar sent. Allt behöver inte vara en konspiration.

Inte nödvändigtvis en konspiration utan kognitiv bias. Folkhälsomyndigheten har systematiskt ratat och förminskat forskning och data som talar mot deras hypoteser, tex sina egna antikroppsstudier som visar på liten spridning, och lyft fram alla möjliga studier av dubiös karaktär som talar för dess hypoteser (tex t-cells-artikeln som inte bygger på någon systematisk analys av hur många som har antikroppar bland de som verkligen har PCR-testats positivt). Så FHM/region Stockholm kan ex. resonera så att här är massa tester som visar på en låg andel positivt resultat, alltså måste de ha låg vetenskaplig kvalité eller inte vara relevanta, alltså bör de inte redovisas. Sedan blir det omöjligt att hålla den linjen, och så kommer de med, men då har FHM köpt sig några månader extra för att dupera folket angående flockimmunitet.
Citera
2020-09-14, 20:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
OK. Oavsett, egentligen, hur lång tid det tar, vad är det som gör att virusreplikationen upphör?
Immunförsvaret lyckas med att cleara viruset eller vad menar du?
Citat:
EDIT: Ett tips är att de som får komplikationer inte är smittsamma.
Man kan t.o.m. ha svårigheter att påvisa virus hos svårt sjuka. Det är inte riktigt sant det du säger dock. Svårt sjuka är inte så smittsamma som man trodde från början. Jag tror jag sett en siffra på 8-10 dagar i genomsnitt efter insjuknandet för odlingsbara prover hos svårt sjuka patienter men har man ingen aktivitet i de övre luftvägarna så är man inte speciellt smittsam.
Citera
2020-09-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Immunförsvaret lyckas med att cleara viruset eller vad menar du?

Man kan t.o.m. ha svårigheter att påvisa virus hos svårt sjuka. Det är inte riktigt sant det du säger dock. Svårt sjuka är inte så smittsamma som man trodde från början. Jag tror jag sett en siffra på 8-10 dagar i genomsnitt efter insjuknandet för odlingsbara prover hos svårt sjuka patienter men har man ingen aktivitet i de övre luftvägarna så är man inte speciellt smittsam.
OK så man är smittsam livet ut menar du?
Citera
2020-09-14, 20:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
OK så man är smittsam livet ut menar du?
Är det det jag säger? Jag gick faktiskt precis tillbaka till de material jag samlat på mig och det handlar om upp till 20 dagar för kritiskt sjuka efter insjuknandet med en median på 8 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in