Citat:
Ursprungligen postat av
FroxerBBQ
Har fått en offert(Vitt) som ser intressant ut:
"Beträffande renovering av ytskikt i badrum
Summa 58,771:- inkl moms (varav arbetskostnad 42,172:- inkl moms)
Primning och flyt-/fallspackling av golvytan.
Spackling, slipning av väggar.
Läggning av våtrumsgolv och montering av våtrumsvägg med bård.
Montering dörrfoder.
Provtryckning av skarvar. Bortforsling av byggavfall.
Resor, transporter, förbrukningsmateriel och verktygskostnader.
Våtrumsdokumentation.
Tarkett eller Forbo golv, vägg och bård.
Övriga el-, snickeri- och vvs-arbeten samt inredning, och våtrumsmöbler ingår inte i ovanstående. Arbetet utförs enligt Golvbranschens regler (GVK) och garantier lämnas enligt Konsumenttjänst- lagen."
Frågade om el och vvs och där sa det att de hade underleverantörer som kunde fixa för 4-5 (det var svårt att ge exakt pris då detta skedde på löpande kostnad... Vad tycker ni? Är det något annat o tänka på för att få ett komplett badrum? Ska jag kolla ifall de även monterar tillbaks wc, handfat etc eller brukar det vara de som river?
Det ser ut som en rimlig offert tycker jag, matta är ju billigare än plattor att installera. Om jag fattar saken rätt står föreningen för kostnaden fram till det att din firma tar vid, dvs bjälklag, avlopp, tappvatten.
Hör med din förening exakt vad de kommer göra, kommer de byta stammar, avlopp/tappvattenledningar till och i din lägenhet när badrummet ändå rivs ut, eller kommer det ske när föreningen drar igång stambyte? I det senare fallet så var medveten om att då är ju detta badrummet du får leva med även efter föreningens stora stambyte, då kanske det är värt att gå all in redan nu.
De VVS jobb du själv kommer stå för är ju bara blandare och wc-stol, elen sitter ju redan dragen så där beror det ju på om du vill ändra något. Så den kostnaden borde vara minimal om du inte vill flytta på uttag, dra golvvärme, sätta spotlights etc. Du kommer få betala för montering av wc-stol och handfat och eventuell duschvägg/hörn. Det är ju inte många timmars jobb. Så 5-6k låter absolut rimligt men samtidigt är det ju enkla grejer att göra själv om man inte har tummen mitt i handen, själva installationsdelen av blandare och möbler dvs.