2020-09-14, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FroxerBBQ
Kruxet nu med svartjobb är att det skulle krävas ett våtrumsintyg tydligen som inte stått i stadgarna utan jag fick kolla runt och hittade på föreningen hemsida...

Absolut tänkbart om du använder en firma, det brukar försäkringsbolag också kräva. Men gör du arbetet ”själv” enligt gällande branschregler kan de inte säga något. En förening kan inte förbjuda dig att utföra jobb på de delarna i bostadsrätten du ansvarar för. Det skulle aldrig hålla i en tvist. Men då gäller det att jobbet är korrekt utfört om något skulle hända.
Citera
2020-09-14, 23:28
Medlem
Har fått en offert(Vitt) som ser intressant ut:

"Beträffande renovering av ytskikt i badrum

Summa 58,771:- inkl moms (varav arbetskostnad 42,172:- inkl moms)

Primning och flyt-/fallspackling av golvytan.
Spackling, slipning av väggar.
Läggning av våtrumsgolv och montering av våtrumsvägg med bård.
Montering dörrfoder.
Provtryckning av skarvar. Bortforsling av byggavfall.
Resor, transporter, förbrukningsmateriel och verktygskostnader.
Våtrumsdokumentation.
Tarkett eller Forbo golv, vägg och bård.

Övriga el-, snickeri- och vvs-arbeten samt inredning, och våtrumsmöbler ingår inte i ovanstående. Arbetet utförs enligt Golvbranschens regler (GVK) och garantier lämnas enligt Konsumenttjänst- lagen."

Frågade om el och vvs och där sa det att de hade underleverantörer som kunde fixa för 4-5 (det var svårt att ge exakt pris då detta skedde på löpande kostnad... Vad tycker ni? Är det något annat o tänka på för att få ett komplett badrum? Ska jag kolla ifall de även monterar tillbaks wc, handfat etc eller brukar det vara de som river?
Citera
2020-09-15, 06:16
Medlem
scontris avatar
Citat:

Montering dörrfoder.
Våtrumsdokumentation.

Övriga el-, snickeri- och vvs-arbeten samt inredning, och våtrumsmöbler ingår inte i ovanstående. Arbetet utförs enligt Golvbranschens regler (GVK) och garantier lämnas enligt Konsumenttjänst- lagen."

Frågade om el och vvs och där sa det att de hade underleverantörer som kunde fixa för 4-5 (det var svårt att ge exakt pris då detta skedde på löpande kostnad... Vad tycker ni? Är det något annat o tänka på för att få ett komplett badrum? Ska jag kolla ifall de även monterar tillbaks wc, handfat etc eller brukar det vara de som river?

Att vvs bara ska ha ”4-5 tusen” har jag väldigt svårt att tro på. Golvbrunnen ska bilas bort och bytas, nytt avlopp ska läggas, rören ska rivas och dras nya, inredning ska monteras upp igen. Ska du dessutom ha tillbaka gammalt tvättställ och muggstol etc så kan du ge dig fan på att någonting strular, för det gör det alltid.
Mindre än två dagars jobb brukar det nästan aldrig vara med resa, handling, montering, ifyllande av papper och så vidare och om rörisen kostar säg 550 spänn i timmen så är det 8800 bara där. Sen ska du betala för material också.
Citera
2020-09-15, 06:27
Medlem
Citat:

Montering dörrfoder.
Våtrumsdokumentation.

Det ser ut som en rimlig offert tycker jag, matta är ju billigare än plattor att installera. Om jag fattar saken rätt står föreningen för kostnaden fram till det att din firma tar vid, dvs bjälklag, avlopp, tappvatten.

Hör med din förening exakt vad de kommer göra, kommer de byta stammar, avlopp/tappvattenledningar till och i din lägenhet när badrummet ändå rivs ut, eller kommer det ske när föreningen drar igång stambyte? I det senare fallet så var medveten om att då är ju detta badrummet du får leva med även efter föreningens stora stambyte, då kanske det är värt att gå all in redan nu.

De VVS jobb du själv kommer stå för är ju bara blandare och wc-stol, elen sitter ju redan dragen så där beror det ju på om du vill ändra något. Så den kostnaden borde vara minimal om du inte vill flytta på uttag, dra golvvärme, sätta spotlights etc. Du kommer få betala för montering av wc-stol och handfat och eventuell duschvägg/hörn. Det är ju inte många timmars jobb. Så 5-6k låter absolut rimligt men samtidigt är det ju enkla grejer att göra själv om man inte har tummen mitt i handen, själva installationsdelen av blandare och möbler dvs.
Citera
2020-09-15, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Att vvs bara ska ha ”4-5 tusen” har jag väldigt svårt att tro på. Golvbrunnen ska bilas bort och bytas, nytt avlopp ska läggas, rören ska rivas och dras nya, inredning ska monteras upp igen. Ska du dessutom ha tillbaka gammalt tvättställ och muggstol etc så kan du ge dig fan på att någonting strular, för det gör det alltid.
Mindre än två dagars jobb brukar det nästan aldrig vara med resa, handling, montering, ifyllande av papper och så vidare och om rörisen kostar säg 550 spänn i timmen så är det 8800 bara där. Sen ska du betala för material också.

Golvbrunn/groda framdragning av rör ska föreningen stå för då det är deras ansvar i en brf.
Citera
2020-09-15, 07:08
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinpals
Golvbrunn/groda framdragning av rör ska föreningen stå för då det är deras ansvar i en brf.

Det beror sig helt på. Är det efter en vattenskada pröjsar dom oftast bytet, men ska den flyttas eller ändras på annat sätt eller om man renoverar på eget bevåg brukar man få stå för det själv.

I det här fallet låter det som att dom pröjsar den däremot, det har du rätt i.
Citera
2020-09-15, 07:11
Medlem
Citat:
Medtag i beräkningen att ROT kan användas för arbetskostnaden.
Citera
2020-09-15, 07:54
Medlem
Citat:
Det beror sig helt på. Är det efter en vattenskada pröjsar dom oftast bytet, men ska den flyttas eller ändras på annat sätt eller om man renoverar på eget bevåg brukar man få stå för det själv.

I det här fallet låter det som att dom pröjsar den däremot, det har du rätt i.

Ja precis, i detta fallet är det ju en vattenskada och inte en renovering på eget bevåg. Då försvinner ju en väldigt stor kostnad för lägenhetsinnehavaren.
Citera
2020-09-15, 11:13
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinpals
Ja precis, i detta fallet är det ju en vattenskada och inte en renovering på eget bevåg. Då försvinner ju en väldigt stor kostnad för lägenhetsinnehavaren.

Stor och stor, själva grodan och brunnen skulle jag säga är ganska försumbar på det stora hela.
Skulle någon erbjuda sig att dra om rören i mitt badrum för 4-5000 skulle jag ta någon annan. Det brukar bli dyrt att göra det billigt.
Citera
2020-09-15, 13:59
Medlem
Såhär har entreprenaden sagt att de ska göra som ska sköta rivning samt avfuktning:

"Hej Namn,

Vi kommer att utföra demontering av el, vatten, sanitet, rivning av ytskikt, Installation av avfuktare och därefter kommer golvbrunnen bytas och vi göra de ingrepp som föreningen är ansvarig för därefter återställning av stomme.

Återställningen för att färdigställa ditt våtrum ansvarar Ni för som bostadsrättsinnehavare och kan då innefatta följande yrkesgrupper mattläggare, målare, snickare, rörmontör och elektriker dvs återställning av våtrummet.

Ha en bra dag."
Citera
2020-09-15, 15:41
Bannlyst
Jag kan inte begripa idiotin med människor som dig, är det något man inte ska fuska med så är det ta mig fan badrummet, vatten och avlopp i kombination med tätskikt, samt fall mot brunn, golvvärme m.m.

Tror du själv att sådana kritiska moment kommer bli schysst utförda av någon EU-migrant för 80 kr/h?
När vi dessutom har RoT-avdraget så försvinner meningen med svartjobb, varför ska du utföra det mest känsliga utrymmet i bostaden svart? Är du dum i huvudet?
Citera
2020-09-15, 16:15
Medlem
Citat:
Stor och stor, själva grodan och brunnen skulle jag säga är ganska försumbar på det stora hela.
Skulle någon erbjuda sig att dra om rören i mitt badrum för 4-5000 skulle jag ta någon annan. Det brukar bli dyrt att göra det billigt.

Vi snackar ju mer än groda och brunn. Det är även tappvatten, bila och gjuta igen bjälklag/väggar.

Mer än 4-5k för att sätta upp ett par blandare, wc-stol, handfat och eventuellt duschhörna?

Skulle be den firman som tar mer än så att dra åt helvete. Det är högst några timmars jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in