2020-09-14, 21:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Alarmisterna i tråden går i spin när det rapporteras fler dödsfall och så fort det är låga dödstal eller ingen rapportering är det mörkläggning, konspiration och gnäll som gäller. Uppenbart att man är i tråden för att spy galla/hata, snarare än att bry sig om multisjuka gamlingar.

Nej, grundorsaken är att man känner förtvivlan över att sjukdom och död får sprida sig. Resultatet av denna förtvivlan, är att man vill spy galla på massdödens skapare. Men att spy galla är inte den ursprungliga drivkraften. (Att "spy galla" var ett bra ordval för att beskriva mina känslor om Anders Tegnell.)

Dessutom så handlar det om att Covid-19 inte bara ger sjukdom och död, utan även påverkar samhället på andra sätt. Covid-19's påverkan på samhället, borde ha varit tillräcklig anledning för myndigheterna att ingripa mot epidemin tidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Bra att du bryr dig om miljön som kommer att döda fler svenskar 10 år för tidigt än vad covid kommer att göra i år.

Även detta gör mig förtvivlad.
Citera
2020-09-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ytterligare ett bevis på att det är farligt att bara titta på antalet positiva tester nu.

Jönköpings kommun, där Huskvarna och Sandagymnasiet ligger. Ni vet där det var ett "utbrott" av covid.

https://www.jp.se/artikel/over-50-nya-coronafall-i-jonkoping-pa-en-vecka-sa-forklarar-regionen-okningen
(Artikeln är låst så jag ger er kontentan av vad smittskyddsläkaren säger).

I Jönköpings kommun rapporterades 51 fall förra vecka, en ökning med 200% mot veckan före.

Nu kommer svaret. För två veckor sedan genomfördes 5000 tester i kommunen. Förra veckan genomfördes 26500 tester, i Jönköpings kommun!! En kommun med 140000 invånare. Och man hittade 51 positiva prov, majoriteten var säkert inte ens sjuka.

Sandagymnasiet då? Jo, det var en elev som var sjuk och fick ett positivt test. Då sprang en stor del av skolan och testade sig och man hittade då ytterligare 4. Dessa var inte sjuka. Man har inte rapporterat om någon ytterligare smitta.

Undrar om FHM rapporterar 200000 tester förra veckan imorgon?

Jag har skrivit det innan flera gånger. Enbart +fall är inte intressant om man inte samtidigt kollar hur många test som görs och hur stor andel av testerna som är positiva.

Fördubblar du antalet tester en vecka från en annan så lär +fall öka men om andelen positiva tester samtidigt sjunker med 50% så är det ingen ökning av smitta i samhället.
Citera
2020-09-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej, grundorsaken är att man känner förtvivlan över att sjukdom och död får sprida sig. Resultatet av denna förtvivlan, är att man vill spy galla på massdödens skapare. Men att spy galla är inte den ursprungliga drivkraften. (Att "spy galla" var ett bra ordval för att beskriva mina känslor om Anders Tegnell.)

Dessutom så handlar det om att Covid-19 inte bara ger sjukdom och död, utan även påverkar samhället på andra sätt. Covid-19's påverkan på samhället, borde ha varit tillräcklig anledning för myndigheterna att ingripa mot epidemin tidigt.

Du kan ta det lugnt, jag sorterar inte in dig i alarmist-gänget om det kan vara någon tröst i bedrövelsen....😉.

Vi är många som är/var förtvivlade och rädda. Jag kan också störa mig på att Sverige inte agerade hårdare från början. Men det hade ändå inte hjälpt tyvärr av flera anledningar som vi pratat om, nu när vi har lite mer facit på handen.
Citera
2020-09-14, 21:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag har skrivit det innan flera gånger. Enbart +fall är inte intressant om man inte samtidigt kollar hur många test som görs och hur stor andel av testerna som är positiva.

Fördubblar du antalet tester en vecka från en annan så lär +fall öka men om andelen positiva tester samtidigt sjunker med 50% så är det ingen ökning av smitta i samhället.

Just därför anser jag att i den fas vi är i nu så räcker det att släppa veckovisa rapporter där antal positiva fall presenteras tillsammans med tagna prov.
Citera
2020-09-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Just därför anser jag att i den fas vi är i nu så räcker det att släppa veckovisa rapporter där antal positiva fall presenteras tillsammans med tagna prov.

Här ser man ganska bra hur stor andel av testerna som är positiva:

https://ourworldindata.org/coronavirus-testing

Kollar vi på t ex Franrike så har de gått från ca 1% andel positiva tester till över 5% andel positiva tester så där är det nog en rejäl smittökning i samhället.

Spanien visar också på rejält stigande andel positiva tester - uppe i 11% nu.

Sverige har gått från runt 4% positiva testsvar i början av Augusti till runt 0,6% positiva testsvar nu.

Norge och Danmark visar ett litet uppsving i andel positiva tester men inget allvarligt än så länge.
Citera
2020-09-14, 21:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du har inte en susning?
Vi säger väl det då.
Citera
2020-09-14, 22:05
Medlem
Citat:

I ett inlägg lyckas du ge en bild av dig själv som neurotisk, ältande, oförskämd och okunnig. Trivs du med att sitta här varje kväll och hata?

Släpp det. Sverige klarar sig bra ur krisen. Ekonomin föll mindre, och återhämtar sig snabbare, än i de flesta EU-länder. Överdödligheten på tvåårsbasis kommer i april 2021 högst sannolikt vara liten. Svenskarna har värdigheten kvar – ingen har suttit instängd i onödan, ingen har tvingats på en ansiktsbinda, skolbarnen har sluppit få sin skolgång förstörd. Politikerna har inte agerat populistiskt
och inte spridit panik.

Inget ont som inte för något gott med sig! Vi icke-alarmister med klar blick kunde tjäna deg på börsen när folk kacklade runt som yra höns.
Citera
2020-09-14, 22:07
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Handsprit (rikligt) "dödar" viruset, annars hade inte vården använt det. Om man ska tvätta händerna så ska det göras systematiskt som läkare och sjukvårdspersonal gör, om det ska vara säkert, inte många som kan det faktiskt. De flesta bara blaskar på lite och tycker sig varit duktiga. Men det är ju bättre än att inte göra det alls.

Det stämmer, den mängden handsprit som säljs är inte alltid så effektiv som användaren tror och de smörjer in händerna kanske under 10sek och sedan tror att det duger = Falsk trygghet med smutsiga händer.

Se bara en kirurg som tvättar händerna inför en operation och det var den rutinen som myndigheterna gick ut med och som givetvis inte fungerade för någon hade en minispruta med handsprit i handskfacket och tycker att det räckte med några squirts
Citera
2020-09-14, 22:09
Medlem
Citat:
Nej. I vissa delar av Världen har myndigheterna tagit strid, och försökt att hålla viruset borta. I vissa länder har myndigheterna gått för långt, och utsatt befolkningen för alltför kraftiga restriktioner.

I Europa misslyckades smittskyddsmyndigheterna totalt. Den första, mest självklara, åtgärden borde ha varit att stoppa flygtrafiken från Kina. Italien gjorde just detta, men i fallet med Italien, så var det tyvärr redan för sent. Smittan hade redan kommit in i Italien. Även Ryssland stoppade resenärer från Kina. Övriga Europa fortsatte att välkomna flygplan från Kina, trots epidemin.

Resultatet av dårskapen, blev att stora delar av Europa tvingades stänga ner sina samhället. Att stänga ner samhällen är smärtsamt för samhället, för medborgarna, och för ekonomin. Men det är priset man får betala, ifall man är så dum att man välkomnar resenärer från länder med pågående epidemi.

Japp, Ryssland blev helt förskonade tack vare flygstoppet mot kina..
Eller?
Citera
2020-09-14, 22:12
Avslutad
Citat:
Nej. I vissa delar av Världen har myndigheterna tagit strid, och försökt att hålla viruset borta. I vissa länder har myndigheterna gått för långt, och utsatt befolkningen för alltför kraftiga restriktioner.

I Europa misslyckades smittskyddsmyndigheterna totalt. Den första, mest självklara, åtgärden borde ha varit att stoppa flygtrafiken från Kina. Italien gjorde just detta, men i fallet med Italien, så var det tyvärr redan för sent. Smittan hade redan kommit in i Italien. Även Ryssland stoppade resenärer från Kina. Övriga Europa fortsatte att välkomna flygplan från Kina, trots epidemin.

Resultatet av dårskapen, blev att stora delar av Europa tvingades stänga ner sina samhället. Att stänga ner samhällen är smärtsamt för samhället, för medborgarna, och för ekonomin. Men det är priset man får betala, ifall man är så dum att man välkomnar resenärer från länder med pågående epidemi.
Smittskyddsmyndigheterna i alla världsdelar har väl misslyckats totalt?
Citera
2020-09-14, 22:19
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Japp, Ryssland blev helt förskonade tack vare flygstoppet mot kina..
Eller?

Ja i början, deras siffror var låga men hur tror du att en stort land som Ryssland ska skydda alla gränser med ett flygstopp? Ryssland är ingen ö om du nu trodde det.
Citera
2020-09-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi säger väl det då.
Jag kan bara gratulera dig till din fil mag i internetgoogling . . . .

Men det faktum att du inte kan redogöra för det här visar ju att du uttalar dig om saker som du inte fattar ett smack om.

Jag skiter egentligen i det men jag vill inte att andra debattörer ska tro att dina framgooglade clickbait består av någon som helst kunskapsbaserad materia och bli onödigt skräckslagna för den här sjukdomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in