2020-09-14, 18:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag skulle säga att de organisationer jag känner till i denna fråga sätter en person vars närstående har covid i karantän. Sådana strategier vidtog vi redan i mars. Jag vet att det är samma riktlinjer på två av Sveriges största banker där mina syskon är chefer. Så jag vill nyansera lite , då allt inte är svart eller vitt
Jepp, de som hade resurser klarade sig bra. Lite av problemet känner jag.
Citera
2020-09-14, 18:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror att det är så att WHO är väl medvetna om att de första vaccinen som kommer ut på marknaden kommer att vara av RNA-typ. Förstår inte detta tjat om att alla vaccin kommer att vara "misslyckade". Tvärtom visar ju det mesta av de kliniska försöken i Fas1 & Fas2 att de försöksvaccin som nu finns faktiskt ger en god respons och ett bra skydd mot Covid 19. Det gäller även det ryska vaccinet.

Förstår inte hur man kan utgå från att vaccinen kan vara farliga, men inte smittan som vaccinen avser att skydda mot. Jag antar att ni alla vaccinmotståndare inte tar vare sig stelkrampssprutor eller TBE-vaccin, eller låter vaccinera era barn i enlighet med det svenska vaccinationsprogrammet?

Jag är verkligen inte motståndare till ett vaccin. Det är WHO förhållningssätt jag inte förstår.
Citera
2020-09-14, 18:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Du menar att inte alla kommer dö samtidigt, men fortfarande kommer detta virus att skörda stora offer. De som åker på viruset och inte dör i första vändan kanske dör i andra vändan, eller i tredje.

De som åker på virus första vändan blir immuna mot den andra vändan om inte viruset muterar kraftigt, vilket iof brukar innebära en mildare variant.

Men visst, de som inte blev infekterade i den första vändan, kan bli det i den andra.
Citera
2020-09-14, 18:29
Medlem
Citat:
Du menar att inte alla kommer dö samtidigt, men fortfarande kommer detta virus att skörda stora offer. De som åker på viruset och inte dör i första vändan kanske dör i andra vändan, eller i tredje.
På sikt kommer alla att få det som barn och då blir det mer som en vanlig influensa. Första omgången finns en massa äldre utan immunitet. Efter några år så finns inte de kvar längre.

Men nog kommer viruset att minska medellivslängden en aning även på sikt, men bara en aning om jag skall gissa.
Citera
2020-09-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag menar att det dör 90000 människor i Sverige varje år, de dör av något. Covid kommer framöver vara en av alla saker som människor dör av.

Exakt så här resonerar jag också. Listan över saker man kunde dö av var redan lång. Nu fogas covid till raden.
Big deal.
Citera
2020-09-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du får allt pussla ihop det själv som vi andra får göra utifrån det jag presenterar:
/.../The median time from diagnosis to the first negative RT-PCR conversion was 17 days for asymptomatic patients and 19.5 days for symptomatic (including pre-symptomatic) patients. Viral loads in asymptomatic patients from diagnosis to discharge tended to decrease more slowly than those in symptomatic (including pre-symptomatic) patients
Clinical Course and Molecular Viral Shedding Among Asymptomatic and Symptomatic Patients With SARS-CoV-2 Infection in a Community Treatment Center in the Republic of Korea

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2769235
/.../Mathematical modelling studies (not peer-reviewed) have suggested that asymptomatic individuals might be major drivers for the growth of the COVID-19 pandemic
Investigating the Impact of Asymptomatic Carriers on COVID-19 Transmission

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.18.20037994v1.full.pdf

Taking Account of Asymptomatic Infections – A Modeling Study on the COVID-19 Outbreak on the Diamond Princess Cruise Ship

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.22.20074286v3.full.pdf

Där har du hur lång tid det tar för virusclearance och spekulationerna om när man är som mest smittsam. Du får nog svar på dina frågor där. Läsa får du göra själv.
Ok. Är googling din enda färdighet?

Vad är det som gör att virus försvinner efter en tid?
Citera
2020-09-14, 18:36
Medlem
arbetets avatar
WHO rapporterar högsta noteringen i antal nya fall under ett dygn:

Covid-19 news: WHO says Europe can expect to see a rise in deaths

New global record for daily new coronavirus cases as WHO warns of rise in deaths in Europe
A record single day increase in global coronavirus cases was recorded on Sunday with 307,930 new confirmed cases . The largest increases were in India, the US and Brazil, according to the World Health Organization (WHO). The WHO also warned that Europe can expect to see more deaths from covid-19 as soon as next month. “It’s going to get tougher. In October, November, we are going to see more mortality,” said Hans Kluge, WHO regional director for Europe, in an interview with the AFP news agency today. Cases in Europe have increased sharply over the last few weeks, with case rates highest in Spain and France. There are 270.7 cases per 100,000 people in Spain and 153.9 per 100,000 people in France, according to the latest 14-day cumulative figures from the European Centre for Disease Prevention and Control. In the UK there are 51.1 cases per 100,000 people.
https://www.newscientist.com/article/2237475-covid-19-news-who-says-europe-can-expect-to-see-a-rise-in-deaths/
Citera
2020-09-14, 18:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ok. Är googling din enda färdighet?

Vad är det som gör att virus försvinner efter en tid?
Vad menar du? Det går ju inte att resonera med dig om saker för jag antar att du håller kvar vid att man clearar SCoV2 på tio dagar. Det blir bara tröttsamt att hänga kvar när jag själv har gått vidare till andra intressantare aspekter av COVID19.

Du kan själv svara på hur kroppen och immunförsvaret gör sig av med virussjukdomar tror jag.
Citera
2020-09-14, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad menar du? Det går ju inte att resonera med dig om saker för jag antar att du håller kvar vid att man clearar SCoV2 på tio dagar. Det blir bara tröttsamt att hänga kvar när jag själv har gått vidare till andra intressantare aspekter av COVID19.

Du kan själv svara på hur kroppen och immunförsvaret gör sig av med virussjukdomar tror jag.
OK jag backar på tio dagar (vilket var vad en läkare sa till mig).

Hur många dagar anser du att det tar?
Citera
2020-09-14, 18:46
Medlem
Madagascars avatar
När kommer testsiffrorna för v37 (förra veckan)?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/genomforda-tester-for-covid-19/
Citera
2020-09-14, 18:49
Medlem
Worldwide there are 13 countries that have suffered a cumulative death rate higher than 500 per million.

5 countries in Europe:
UK
Sweden
Belgium
Italy
Spain

and 8 countries in the Americas:
Peru
Bolivia
USA
Chile
Brazil
Ecuador
Mexico
Panama
https://twitter.com/UnnieM2/status/1305476824705699841

Intressant att alla länderna har mer befolkning än Sverige

UK 67,8 miljoner
Belgien 11,5 miljoner
Italien 60,4 miljoner
Spanien 46,7 miljoner

Peru 33 miljoner
Bolivia 11,6 miljoner
USA 331 miljoner
Chile 19,1 miljoner
Brasilien 213 miljoner
Ecuador 17,6 miljoner
Mexico 129 miljoner

Förutom Panama med 4,3 miljoner
Citera
2020-09-14, 18:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK jag backar på tio dagar (vilket var vad en läkare sa till mig).

Hur många dagar anser du att det tar?
Det stod i de länkar jag gav dig. Jag har sett olika uppgifter men i denna studie säger man detta:
/.../The median (SE) time from diagnosis to the first negative conversion was 17 (1.07) days for asymptomatic patients and 19.5 (0.63) days for symptomatic (including presymptomatic) patients (P = .07).
https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2769235

Och det kan gå mer än tio dagar mellan asymtomatisk COVID19 och när sjukdomen bryter ut enl. andra studier. Min uppfattning har alltid varit 5-10 dagar i normalfall men nu när jag återvänt till frågan ser jag att det inte är helt ovanligt att det kan handla om längre tid. Kunskapen förnyas hela tiden när det gäller detta virus så det gäller att hålla sig ajour.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in