Citat:
Efter april så vad det ju inte säsong för covid-19. Men det drar, (förmodligen inte lika mycket som i våras), igång igen i december och det hela kommer att kulminera i april, om man nu inte hunnit vaccinera riskgrupperna eller att vi, trots allt skaffat oss en hel del immunitet på naturlig väg.
Så är det.
Dessutom är det en sak jag tänkt på. Genom hela den här krisen har man pratat om "flockimmunitet" som att uppåt 60 % av befolkningen skulle behöva gå igenom en infektion. Men jag har aldrig hört att man gjort någon uppskattning av andelen som var mottagliga för början, genom s.k. korsimmunitet från andra coronavirus. Jag påstår mig inte vara nån immunolog (heter det ens så) men immunförsvaret är komplext och det är inte osannolikt att det var färre än 100 % som var mottagliga från början.
Hursomhelst, när viruset vandrat igenom befolkningen så uppstår en immunitet. Immuniteten är inte livslång, det tror jag inte att någon påstår. Men den är åtminstone en period om 3-12 månader. Eftersom inte alla får viruset samtidigt kommer vi framöver alltid att ha en andel av befolkningen som är immuna och därmed bromsa spridningen. Här tror jag att Sveriges "öppenhet" relativt andra länder kan tjäna gått när vi nu är på väg in i luftvägsvirusens säsong igen. Länder som har tryckt tillbaka smittan under sommaren (även om det inte är säsong så försvinner inte virus helt på sommaren) har gått miste om att i denna lugna period bygga upp lite av denna immunitet och kan därför drabbas hårdare än de behövt göra i vinter.