2020-09-14, 15:32
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Efter april så vad det ju inte säsong för covid-19. Men det drar, (förmodligen inte lika mycket som i våras), igång igen i december och det hela kommer att kulminera i april, om man nu inte hunnit vaccinera riskgrupperna eller att vi, trots allt skaffat oss en hel del immunitet på naturlig väg.

Så är det.

Dessutom är det en sak jag tänkt på. Genom hela den här krisen har man pratat om "flockimmunitet" som att uppåt 60 % av befolkningen skulle behöva gå igenom en infektion. Men jag har aldrig hört att man gjort någon uppskattning av andelen som var mottagliga för början, genom s.k. korsimmunitet från andra coronavirus. Jag påstår mig inte vara nån immunolog (heter det ens så) men immunförsvaret är komplext och det är inte osannolikt att det var färre än 100 % som var mottagliga från början.

Hursomhelst, när viruset vandrat igenom befolkningen så uppstår en immunitet. Immuniteten är inte livslång, det tror jag inte att någon påstår. Men den är åtminstone en period om 3-12 månader. Eftersom inte alla får viruset samtidigt kommer vi framöver alltid att ha en andel av befolkningen som är immuna och därmed bromsa spridningen. Här tror jag att Sveriges "öppenhet" relativt andra länder kan tjäna gått när vi nu är på väg in i luftvägsvirusens säsong igen. Länder som har tryckt tillbaka smittan under sommaren (även om det inte är säsong så försvinner inte virus helt på sommaren) har gått miste om att i denna lugna period bygga upp lite av denna immunitet och kan därför drabbas hårdare än de behövt göra i vinter.
Citera
2020-09-14, 15:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men snälla du, vi har presenterat flera studier som både direkt och indirekt pekar mot det. Forskningsläget är inte helt klart och till vilken grad barn smittar varandra eller vuxna är man inte säker på. Här en samlad bild av läget. Där kan du ta del av flera rapporter som pekar åt olika håll:

What Do We Know About Children and Coronavirus Transmission?
/.../For example, multiple studies indicate that children have viral loads and shed virus in similar amounts to adults, which might indicate risk of transmission is similar across age groups. Without a doubt transmission from child-to-child and child-to-adult can occur, but a number of studies find children, particularly young children, are less likely to be source of infection in households and other settings, compared to adults. A number of these studies conclude that a majority of documented transmissions between children and adults have occurred from adults to children, rather than the other way around, but more detailed information is needed to fully understand this dynamic. There is new evidence, including from a recent comprehensive study from South Korea, suggesting there is an age gradient in terms of transmission risk from children, meaning younger children (<10 years old) are less likely to transmit compared to adults, while older children (10 and older) may transmit at levels similar to adults.
https://www.kff.org/coronavirus-covid-19/issue-brief/what-do-we-know-about-children-and-coronavirus-transmission/

Där finns flera länkar till olika rapporter och det är bara för dig att förkovra dig.

Tja, bara genom att läsa ditt citat så ser man att smitta mellan vuxen och barn, i de absoluta flertalet fall, sker just i den riktningen Man konstaterar att kunskapsläget är oklart men att barn smittar barn och att de blir mer smittsamma ju äldre de blir.

Knappast något solklart bevis att barn smittar vuxna i normalfallet.
Citera
2020-09-14, 15:36
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hmmm. Intressant. Var det pga sjukdomar ni var gick i stabsläge och vidtog åtgärderna? Hur stor del av personalen var sjuk och hemma? Eller fick ni helt enkelt mer att göra då Magda började spruta ut pengar?

Historiskt stora varsel i Sverige, samt att många medarbetare sattes i karantän vid förkylningssymtom. Och innan sommaren fanns inte it som klarade driften för dem i karantän. Sedan blev det inte inte det skräckscenario vi förberett. Men det är väldigt komplext och jag tror det blivit kaos om FHM tryck på alla knappar direkt. Ibland måste man vänta in samhället . Jag kan tillägga att jag inte alls är ett fan av vår nuvarande regering. Jag försöker ge en inblick från ganska hög position i en myndighet som samverkar i en av Sveriges folkrikaste län
Citera
2020-09-14, 15:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Efter april så vad det ju inte säsong för covid-19. Men det drar, (förmodligen inte lika mycket som i våras), igång igen i december och det hela kommer att kulminera i april, om man nu inte hunnit vaccinera riskgrupperna eller att vi, trots allt skaffat oss en hel del immunitet på naturlig väg.

Det KAN vara så. Frågan är hur myndigheterna ska kunna hålla restriktionerna uppe alla dessa månader - utan någon form av tvång - när folk ser hur låga talen är för både smitta och dödsfall. Det var lättare att motivera sig i april, när tidningarna var fulla av skildringar från överfulla sjukhus, och hemska berättelser om hur det gick till när patienterna dog...
Citera
2020-09-14, 15:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Så är det.

Dessutom är det en sak jag tänkt på. Genom hela den här krisen har man pratat om "flockimmunitet" som att uppåt 60 % av befolkningen skulle behöva gå igenom en infektion. Men jag har aldrig hört att man gjort någon uppskattning av andelen som var mottagliga för början, genom s.k. korsimmunitet från andra coronavirus. Jag påstår mig inte vara nån immunolog (heter det ens så) men immunförsvaret är komplext och det är inte osannolikt att det var färre än 100 % som var mottagliga från början.

Hursomhelst, när viruset vandrat igenom befolkningen så uppstår en immunitet. Immuniteten är inte livslång, det tror jag inte att någon påstår. Men den är åtminstone en period om 3-12 månader. Eftersom inte alla får viruset samtidigt kommer vi framöver alltid att ha en andel av befolkningen som är immuna och därmed bromsa spridningen. Här tror jag att Sveriges "öppenhet" relativt andra länder kan tjäna gått när vi nu är på väg in i luftvägsvirusens säsong igen. Länder som har tryckt tillbaka smittan under sommaren (även om det inte är säsong så försvinner inte virus helt på sommaren) har gått miste om att i denna lugna period bygga upp lite av denna immunitet och kan därför drabbas hårdare än de behövt göra i vinter.

Jo, men för en klustersmitta så räcker det inte med att 50 procent av befolkningen är immuniserad och orsaka en rejäl broms. Tyvärr krävs det nog mer än så.

Annars håller jag med, om nu säsongshypotesen stämmer, vilket den iof borde göra om man ser hur det ser ut med andra influensa, corona och förkylningsvirus.
Citera
2020-09-14, 15:43
Medlem
Rapporteringssystemet har svajat länge, i Sverige finns en oerhörd tröghet inom den offentliga sektorn, jag vet för jag har jobbat bl a på en myndighet och man har inte bättre koll idag. Jag är missnöjd. Då är inte siffrorna "fullständiga" i morgon heller. Är det inte bättre att gå in för rapportering varannan dag?
Citera
2020-09-14, 15:46
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jo, men för en klustersmitta så räcker det inte med att 50 procent av befolkningen är immuniserad och orsaka en rejäl broms. Tyvärr krävs det nog mer än så.

Annars håller jag med, om nu säsongshypotesen stämmer, vilket den iof borde göra om man ser hur det ser ut med andra influensa, corona och förkylningsvirus.

Sen det här med klustersmitta. Igen, jag är ingen expert så det är spekulationer. Att smittan nu visar sig i kluster, kan inte det bero på att just immuniteten inte är jämnt fördelad över landet och att det vi ser nu är tillfällen då viruset hittat flera "raka" smittvägar och därmed skapar vad som för oss verkar vara ett kluster.

"5 elever smittade i skola" - men i staden i övrigt sjunkande värden.
Citera
2020-09-14, 15:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Tja, bara genom att läsa ditt citat så ser man att smitta mellan vuxen och barn, i de absoluta flertalet fall, sker just i den riktningen Man konstaterar att kunskapsläget är oklart men att barn smittar barn och att de blir mer smittsamma ju äldre de blir.

Knappast något solklart bevis att barn smittar vuxna i normalfallet.
Du läste inte studierna de länkade till då förstår jag. Det där kallas för körsbärsplockning den tolkning du gör. Låt oss titta på vad som sägs i det citerade stycket (egentligen borde du läsa hela den omfattande sammanställningen om läget men vi begränsar oss här):
For example, multiple studies indicate that children have viral loads and shed virus in similar amounts to adults, which might indicate risk of transmission is similar across age groups. Without a doubt transmission from child-to-child and child-to-adult can occur, but a number of studies find children, particularly young children, are less likely to be source of infection in households and other settings, compared to adults. A number of these studies conclude that a majority of documented transmissions between children and adults have occurred from adults to children, rather than the other way around, but more detailed information is needed to fully understand this dynamic. There is new evidence, including from a recent comprehensive study from South Korea, suggesting there is an age gradient in terms of transmission risk from children, meaning younger children (<10 years old) are less likely to transmit compared to adults, while older children (10 and older) may transmit at levels similar to adults.
Du ser, kunskapsläget är på väg att förändras eller snarare så fylls kunskapsluckor nu och vi lär oss mer och mer. Som sagt, jag påstår för det första att barn visst smittar varandra och vuxna. Vi ser dock att barn under tio år inte är lika mottagliga för SCoV2 och kanske därför inte är och blir smittade i samma omfattning. Det kan troligtvis smitta ändå när de väl är smittade som den danska studien gör gällande. Man ser ju även hos smittade barn samma relativa viral load som hos vuxna. Särskilt också som att de har ett mer intimt socialt beteendemönster i vissa lägen mot andra barn och föräldrar. Barn över tio år smittar antagligen som vuxna men det finns nog fysiska begräsningar genom att de helt enkelt är kortare och mindre samt inte andas in och ut samma mängder luft. Iaf tror jag det.

Nu får du läsa den koreanska studien de hänvisar till:

Contact Tracing during Coronavirus Disease Outbreak, South Korea, 2020

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-1315_article

Och du, det finns inga solklara bevis varken för det du påstår eller det jag säger. Men det lutar starkt åt mitt håll hävdar jag. Du får gärna visa på motsatsen.
Citera
2020-09-14, 15:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är lite märkligt. Andra länder har ju fått en ganska betydande andra våg, trots att de i likhet med Sverige var hårt drabbade i våras. Antikroppsstudierna i Sverige visar ju inte på något övertygande resultat, så det borde finnas massor av folk som är mottagliga för viruset. De flesta studier visar ju dessutom på att barn över 10 år sprider viruset lika väl som vuxna. Nu har dessutom gymnasieskolorna öppnat upp i Sverige i likhet med många högskolor och universitet. Sedan är det väl som så med virussmitta att det inte är som att vända blad från den ena situationen till den andra. Det räcker ju med ett fåtal sk superspridare så tar eländet fart igen. Skolorna har snart varit öppna en månad nu. Förkylningarna har ju uppenbarligen inte kunnat stoppas genom handtvätten, frågan är om Covid19 kommer att göra det. Jag ställer mig skeptisk, men är förstås glad för varje vecka som går utan att vi får en rejäl andra våg. Har svårt att se hur det här skulle hålla genom hela hösten och vintern, men hoppas kan vi ju i alla fall göra.
Hoppas att tidplanen med vaccin i början på nästa år fortfarande håller.

Det jag inte fattar är, att om myndigheterna kunde göra 2500 slumpmässiga PCR-test, så skulle dom väl kunna göra 2500 slumpmässiga antikroppstest också? Sedan skulle vi ju veta, hur det ligger till med flockimmuniteten, och slippa gissa och famla i mörkret hela hösten.
Citera
2020-09-14, 15:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och med retirera direkt menas förstås att låta barn gå i skolan och att låta folk åka buss utan att använda munskydd.

Nej. Den första åtgärden borde ha varit att stoppa resenärer från länder där man visste att smittspridning pågick. Redan där retirerade svenska myndigheter. Folkhälsomyndigheten och regeringen försökte inte ens hindra smittan från att komma in till Sverige.

Att stänga skolor och införa krav på munskydd, är priset man får betala ifall man är dum nog att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Har man bara förbjudit detta så gör en miljon döda ingenting.

En miljon dödsfall hade fortfarande varit illa. Men ifall man hade tagit strid mot viruset, så hade skulden inte legat på Folkhälsomyndigheten. I så fall hade viruset varit att betrakta som en oundviklig naturkatastrof. Ifall man inte ens försöker bekämpa viruset, så kan man inte hävda att smittspridningen var oundviklig.
Citera
2020-09-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Finland ska nu testa mer barn

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/13/thl-fortydligade-anvisningarna-for-barn-skolbarn-och-unga-ska-coronatestas-aven

Japp!

Bra att de tar efter Sverige!
Citera
2020-09-14, 15:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det jag inte fattar är, att om myndigheterna kunde göra 2500 slumpmässiga PCR-test, så skulle dom väl kunna göra 2500 slumpmässiga antikroppstest också? Sedan skulle vi ju veta, hur det ligger till med flockimmuniteten, och slippa gissa och famla i mörkret hela hösten.

Jo, det håller jag med om. Problemet eller kanske snarare anledningen är väl att många tror att immunitet visar sig på annat sätt än just genom antikroppar mot Covid19. Då blir det genast lurigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in