2020-09-14, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Sverige
+0 döda
+0 Iva
+0 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+47 fall

Danmark
+2 döda
+0 iva
+347 fall

Undra varför det går så bra för oss och så dåligt för u-länderna till grannar?

FHM har haft en överlägsen hanhdavande av den problemet
Citera
2020-09-14, 15:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Nä, det är väl 500.000 som fortfarande är sjuka?
Märkligt bara att i de fall jag känner till, så är samtliga fullt återställda.
Vad är oddsen för det? Risken för långtidssjukdom verkar ju vara 80-90% enligt vissa här i tråden..

Verkar vara väldigt olika hur man drabbas. Själv känner jag bara två personer som drabbats. En man på 52 år och en kvinna på 46 år (har dock inget med varandra att göra).
Mannen är så vitt jag känner till fullt återställd. Kvinnan som idrottade och var i god fysisk form innan känner fortfarande av infektionen. Det är sämre ork och sämre syreupptagningsförmåga. Vilka personer man själv har i sin närhet säger kanske inte jättemycket om en hel population, men att många är sjuka väldigt länge är ju klarlagt. Det är liksom ingen konspiration.

Även om det så att "bara" var 5% som drabbats av svåra efterföljande symtom som kan betecknas som kroniska innebär det 50 tusen pers om 1 miljon varit smittade. Det är förstås fruktansvärda siffror och jag vågar inte ens räkna på den samhällsekonomiska kostnaden.
Citera
2020-09-14, 15:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protitute
FHM har haft en överlägsen hanhdavande av den problemet

Verkligen. Speciellt som man slutat redovisa på måndagar. De måste ha arbetstidsförkortning på FHM
Citera
2020-09-14, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är lite märkligt. Andra länder har ju fått en ganska betydande andra våg, trots att de i likhet med Sverige var hårt drabbade i våras. Antikroppsstudierna i Sverige visar ju inte på något övertygande resultat, så det borde finnas massor av folk som är mottagliga för viruset. De flesta studier visar ju dessutom på att barn över 10 år sprider viruset lika väl som vuxna. Nu har dessutom gymnasieskolorna öppnat upp i Sverige i likhet med många högskolor och universitet. Sedan är det väl som så med virussmitta att det inte är som att vända blad från den ena situationen till den andra. Det räcker ju med ett fåtal sk superspridare så tar eländet fart igen. Skolorna har snart varit öppna en månad nu. Förkylningarna har ju uppenbarligen inte kunnat stoppas genom handtvätten, frågan är om Covid19 kommer att göra det. Jag ställer mig skeptisk, men är förstås glad för varje vecka som går utan att vi får en rejäl andra våg. Har svårt att se hur det här skulle hålla genom hela hösten och vintern, men hoppas kan vi ju i alla fall göra.
Hoppas att tidplanen med vaccin i början på nästa år fortfarande håller.
Jag har dålig koll på detta, men har alltså FHM presenterat någon tidplan för vaccination i början av nästa år? Vilka ska enligt planen vaccineras? Massvaccinering?
Citera
2020-09-14, 15:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jo, allmänheten har väldigt stor nytta av den informationen.
Jag önskar att vi presenterade siffror likt Norge varje dag. Då kan de som bor i en hårdare drabbad stad vara medvetna och ta beslut därefter. Som det är nu, får vi ju siffror på kommunnivå endast en gång per vecka..

Märkligt, mitt liv är precis som vanligt trots att jag inte fått någon siffra på antal smittade och döda idag. När jag tittar ut från fönstret ser jag inte heller några människor springa i panik över att de nu inte vet om personen bredvid är smittad eller ej.
Citera
2020-09-14, 15:06
Medlem
Finland ska nu testa mer barn
Citat:
Finland – skolbarn och unga ska coronatestas även om symptomen är lindriga
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/13/thl-fortydligade-anvisningarna-for-barn-skolbarn-och-unga-ska-coronatestas-aven
Citera
2020-09-14, 15:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag har dålig koll på detta, men har alltså FHM presenterat någon tidplan för vaccination i början av nästa år? Vilka ska enligt planen vaccineras? Massvaccinering?

Är lite osäker, men tror de fått ett regeringsuppdrag att ta fram en sådan plan inkluderade prioriteringslista för vilka som ska få vaccinet först. En brasklapp har emellertid lagts in, eftersom ingen idag riktigt kan svara på hur olika grupper kommer att svara på vaccinet. Många ser det förstås som angeläget att skydda de äldre, men det finns ju signaler att det vaccin som först kan komma ifråga är sk RNA vaccin och det tycks kunna fungera sämre på äldre. Därför kanske det ges till andra riskgrupper i första hand. Alltså personer med underliggande sjukdomar, eller andra diagnoser. Diabetes, cancerbehandlingar, men även sådana banala åkommor som högt blodtryck och fetma bedöms ju öka risken avsevärt för svår Covid19.
Citera
2020-09-14, 15:08
Medlem
Citat:
Du tror samhället hade fungerat menar du, om alla i ett hushåll med någon småkrasslig skall stanna hemma? En månad, absolut, men en hel vintersäsong på 8 månader, knappast va..

8 månader? Varifrån drar du dina argument? UrA? Ligger folk hemma småkrassliga i 8 månader? Corona småkrassliga anses vara krya efter 2 veckor om de känner sig krya. Italienresenärer jag känner som var krassliga var hemma 2 veckor. De jobbade dessutom hemifrån så inte ens arbetsgivaren eller försäkringskassan blev lidande utan de genererade skattepengar.

Alla-argumenteringens fel är att utgå från att alla är krassliga samtidigt. Inte ens under årliga influensaperiod är vi krassliga samtidigt. Eller systemfarliga nivåer.

Vi har dessutom en stor andel ensamhushåll som man kan tänka sig kan hålla sig friska och jobba. Man hade dessutom kunnat ta hyra något av de tomma hotellen och placera folk där. Antingen friska eller krassliga.

Om vi ska jämföra med Wuhan med total lockdown så gick de inte under heller. Militären kom och hjälpte till och den assistansen hade vi också men vi valde att ge gamlingarna en spruta istället.

Vi kan också jämföra med våra semesterperioder en gång i tiden. Under industrisemestern stängdes hela landet i princip. Även sjukhusen minskade personaltätheten så att de kunde ha semester med sina nära och kära. Inte gick vi under då heller.
Citera
2020-09-14, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Märkligt, mitt liv är precis som vanligt trots att jag inte fått någon siffra på antal smittade och döda idag. När jag tittar ut från fönstret ser jag inte heller några människor springa i panik över att de nu inte vet om personen bredvid är smittad eller ej.
Jag såg en!
Nej, förresten, han skulle med bussen. Som det redan fanns folk i (utan munskydd!) men det verkar inte bekymra honom ett dugg. En del människor har verkligen dödsförakt.
Citera
2020-09-14, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vi kan tyvärr inte jämföra våran samhällsstruktur i offentligt sektor rakt av mot andra länder. Det jag känner till är dock delar av Sveriges. Den myndighet jag företräder och flera andra myndigheter gick in i stabsläge. Vi fick ställa in all verksamhet som ej var kritisk. Vi fick köpa semester av medarbetarna i somras. Vi fick låna personal av andra verksamheter, neka all möjlighet till flexibel arbetstid. Detta är den myndighet jag företräder inte ensam om. Så det är inga pizzerior jag syftar på. Utan verksamhet som betalar ut sjukpenning, föräldrapenning, sjukersättning, aktivitetsstöd, olika stöd till företag , bidrar till fungerande a-kassor, och mycket mer. Skulle vi då behövt skicka hem alla i våras som hade någon med snuva i hushållet hade vi fått stora problem. Vi hade inte kapacitet it mässigt att mer än cirka 25% arbetade hemifrån. Idag har vi dock löst it frågan så alla kan jobba från hemmet. Samt att vården har testkapacitet så vi kan testa de med symtom . Dvs då behöver vi inte sätta alla med någon snuvig familjemedlem i karantän.

Hmmm. Intressant. Var det pga sjukdomar ni var gick i stabsläge och vidtog åtgärderna? Hur stor del av personalen var sjuk och hemma? Eller fick ni helt enkelt mer att göra då Magda började spruta ut pengar?
Citera
2020-09-14, 15:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Den här är ju jätteviktig och gör det extremt svårt att säga något om överdödlighet 2020.
Vid en riktigt låg stapel något år (som 2019) brukar det följa en ovanligt hög stapel året efter.
Nä precis, vi vet ju ingenting. Eller jo, vi vet ju förutom att det definitivt inte är covid-19 som har orsakat överdödligheten. Men något annat vet vi inte.

Då konstaterar vi helt enkelt att det är en vanlig förkylning.. Då frågar man ju sig - eftersom dödligheten har varit så låg med Sveriges åtgärder, tycker du inte egentligen att vi har överreagerat även i Sverige? Varför stängde dom Liseberg för en förkylning liksom?

Kan du inte hjälpa oss att måla en bild av hur världen skulle se ut om inget land hade hade tagit några åtgärder alls i år? Hade det varit 1,1miljoner döda istället för de 900tusen som vi nu har? Kom igen, dra till med något?
Citera
2020-09-14, 15:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men nu verkar den ju vara bromsad..??? Händer det inget tråkigt med smitt- och dödstalen den här veckan, så tror jag nästan att vi är över bäcken och kan ropa "hej"! (Tråkigt bara för de 6000 som offrades, och deras anhöriga, och alla som överlevde men med långt rehabiliteringsbehov - och kanske permanenta skador.)

Efter april så vad det ju inte säsong för covid-19. Men det drar, (förmodligen inte lika mycket som i våras), igång igen i december och det hela kommer att kulminera i april, om man nu inte hunnit vaccinera riskgrupperna eller att vi, trots allt skaffat oss en hel del immunitet på naturlig väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in