2020-09-14, 14:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
....men barnens skoldagar bedrivs som vanligt. Frånsett då handtvätten då....
30 personer i samma klassrum. 200-300 kan äta i matsalen samtidigt. Eleverna sitter lika tätt i bänkarna som innan. Idrotten bedrivs på samma vis.

Och ändå ser vi ingen apokalyps efter en månad.
Vad beror det på? Barnen är ju vandrande virusbomber, förkylningarna rasar för fullt, men covid-dödstalen står still.
Citera
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Att inte redovisa på helgen var väl rimligt eftersom rapportsiffrorna var så låga då. Men det börjar bli lite på gränsen nu när man slutar redovisa på måndagar - eftersom vi befinner oss i ett osäkert läge bör det vara prioriterat att medborgare ska kunna följa smittläget kontinuerligt.
Det är väl bara att göra jobbet och gå igenom samtliga regioners rapporter idag, blir väl delvis annorlunda gentemot FHMs samlade siffra iom olika rapporttider men i längden får du ett eget värde att jämföra mot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
För att om alla i alla familjer stannat hemma i det läge som var i våras fanns stor risk för att vi inte klarat att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner.

Vad tänker du på? Verkar som att lockdown länderna klarade av sjukvård, polis etc. Eller tänker du på taxi och pizza? Så om några till hade stannat hemma så hade vi kanske haft lägre smittspridning och färre döda. Men du tror väl att de hade dött ändå. Av resistenta bakterier och annat skit som tar livet av folk som vågar besöka sjukhus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Detta går de ut med en timme innan? Borde de inte ha nämnt det kanske vid presskonferensen i torsdags t.ex.? Det var skumt.
Ja detta var konstigt men inget förvånar när det kommer till Folkhälsomyndigheten.
Citera
2020-09-14, 14:10
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Det är väl bara att göra jobbet och gå igenom samtliga regioners rapporter idag, blir väl delvis annorlunda gentemot FHMs samlade siffra iom olika rapporttider men i längden får du ett eget värde att jämföra mot.
Dessa siffror tycker jag ska komma officiellt från en myndighet, sådant ska man inte behöva pilla med själv.

Notera att jag skrev på gränsen, såklart ingen katastrof men eftersom andra länder klarar av att rapportera dagligen tycker man Sverige borde klara av det åtminstone på alla vardagar.
Citera
2020-09-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Är du möjligtvis idiot?

Om ALLA med någon småkrasslig i hushållet skulle stanna hemma så skulle samhället braka ihop..
Ingenting skulle fungera, men det fattar väl inte sådana som du. Stammisar i Alfakassan.
Ni tror att allt sköter sig självt, er a-kassa eller socialbidrag trollas fram ur tomma intet.

Ojojoj. Gjorde det ont? Argumenten som alla, folk etc är extremargument som de som inte har på fötter brukar köra med.
Citera
2020-09-14, 14:12
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Dessa siffror tycker jag ska komma officiellt från en myndighet, sådant ska man inte behöva pilla med själv.

Notera att jag skrev på gränsen, såklart ingen katastrof men eftersom andra länder klarar av att rapportera dagligen tycker man Sverige borde klara av det åtminstone på alla vardagar.
Det är 2020. Borde vara så fruktansvärt enkelt att hålla folk uppdaterade i realtid. Det är 21 regioner, inte 234567 stycken. Vafan, det är ju pinsamt.
Citera
2020-09-14, 14:13
Medlem
Citat:
Att inte redovisa på helgen var väl rimligt eftersom rapportsiffrorna var så låga då. Men det börjar bli lite på gränsen nu när man slutar redovisa på måndagar - eftersom vi befinner oss i ett osäkert läge bör det vara prioriterat att medborgare ska kunna följa smittläget kontinuerligt.
Jag tror du grovt överskattar intresset kring antalet smittade. Mest vi uttråkade dårar på flashback som verkar genuint intresserade och följer detta.
Citera
2020-09-14, 14:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Fast jag sitter i regional samverkan och företräder en myndighet. Vi fick tidigt direktiv se över situationen och har agerat på flera vis. Vi har bla annat förberett möjligheter att låna ut personal till varandra ifall det krisar kopplat till kritiska samhällsfunktioner. Även kommunerna har deltagit.
Ja, verkstadsgolvet har som tur är fungerat. Den centrala strategin var det sämre med. Det är nog bara blinda och de med svår kognitiv dissonans som hävdar att den gjorde det. Här lite kurvor mellan oss och våra grannar. Jag menar att man från dem kan utläsa de olika ländernas strategier och hur de fungerat. Även kronologiskt och med vetskap om vad som gjordes och framförallt inte gjordes när åtgärder fick effekt:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&year=late st&country=DNK~FIN~NOR~SWE&region=World&deathsMetr ic=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing =7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Citera
2020-09-14, 14:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jaha, du menade såklart inte den veckan!!
Vi flyttar helt enkelt målstolparna Frammåt!
Har vi hört den förut?!
Men första dagen på veckan är ju inte slut än. Någon statistik har vi inte.
Citera
2020-09-14, 14:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
För att om alla i alla familjer stannat hemma i det läge som var i våras fanns stor risk för att vi inte klarat att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner.
Hur klarade andra länder av det?
Citera
2020-09-14, 14:16
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Frågan är vad man vinner på att rapportera varje dag. Det blir lätt så som sker i denna tråd, att man reagerar på en enskild rapport. Enskilda dagar är helt meningslöst att titta på. För de som ansvarar för åtgärder behöver man ha all data, men för allmänheten spär det bara på oron som många vill ska vara stor.

För att motverka "casedemic" borde vi helt sluta redovisa fall och bara redovisa sjukhusinläggningar och dödsfall, det är genom dessa vi kan följa den verkliga utvecklingen nu då många positiva test inte visar på positiv sjukdom. Vi ska alltså inte sluta testa, men allmänheten har ingen nytta av att följa detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in