2020-09-14, 10:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Studien är gjord på sjukhuspersonal.🤦🏼‍♀️

Jo, jag såg det, så den är säkert inte representativ än för, möjligen, sjukvårdspersonal i det lokala området, om ens det. För att bestämma vilken övergripande immunitet som befolkningen har under en klustersmitta, verkar vara en närmast omöjlig uppgift.
Citera
2020-09-14, 10:03
Medlem
swimmingpools avatar
Hur förklarar ni att FHM gör fel när ni kollar på denna statistik? Att man bor mer tätt i andra länder?
https://pbs.twimg.com/media/Ehz-t0zXcAEvBM9?format=jpg&name=medium
Citera
2020-09-14, 10:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej jag vill att du förklarar.
Du får allt pussla ihop det själv som vi andra får göra utifrån det jag presenterar:
/.../The median time from diagnosis to the first negative RT-PCR conversion was 17 days for asymptomatic patients and 19.5 days for symptomatic (including pre-symptomatic) patients. Viral loads in asymptomatic patients from diagnosis to discharge tended to decrease more slowly than those in symptomatic (including pre-symptomatic) patients
Clinical Course and Molecular Viral Shedding Among Asymptomatic and Symptomatic Patients With SARS-CoV-2 Infection in a Community Treatment Center in the Republic of Korea

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2769235
/.../Mathematical modelling studies (not peer-reviewed) have suggested that asymptomatic individuals might be major drivers for the growth of the COVID-19 pandemic
Investigating the Impact of Asymptomatic Carriers on COVID-19 Transmission

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.18.20037994v1.full.pdf

Taking Account of Asymptomatic Infections – A Modeling Study on the COVID-19 Outbreak on the Diamond Princess Cruise Ship

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.22.20074286v3.full.pdf

Där har du hur lång tid det tar för virusclearance och spekulationerna om när man är som mest smittsam. Du får nog svar på dina frågor där. Läsa får du göra själv.
Citera
2020-09-14, 10:11
Medlem
Citat:
Influensa kan de vaccinera sig mot, det är extremt stor skillnad men det begriper inte du verkar det som.
Och det är ett halvbra ”vaccin” där man chansar med vilka stammar som behövs inför säsongen, tiden som förflutit sedan man tagit vaccination och hur bra man är på att ta till till sig vaccinet.
Hade det varit 100 procentigt hade influensa varit utrotat vi det här laget och så är det inte.
Citera
2020-09-14, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Det finns inga experter här. Bara kortsiktiga alarmister utan känsla för proportioner som inte kan läsa studier, skilja på resultat och effekter. Du kan lika gärna besöka ditt lokala Samhall och fråga.

Åk till en nordisk huvudstad om du måste åka någonstans.

ha,ha ok, tack!
Citera
2020-09-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Satsa på Helsingfors vettja, klart underskattad stad! Fritt fram för svenskar från och med lördag

tack! Ja, bara man inte fastnar i karantän i en finsk bastu då!
Citera
2020-09-14, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Välj vilken som och undvik förorterna och håll avstånd. Då går det nog bra. Jag har själv nyligen varit i Spanien och det var inga problem.

Tack. Känns lite lurigt bara, det kan börja stängas ner om det blossar upp igen. Men det spelar ingen roll vilket land man åker till egentligen då. Lika stor/ liten risk vilket som.
Citera
2020-09-14, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Någonstans i norra Italien kanske, var där själv nyss och det funkade bra om man är ok med att alltid ha ett munskydd redo. Sen finns det ju mycket annat kring resan att tänka på och en del risker att förhålla sig. Kommer flyget hem gå som det ska? Vad har din arbetsgivare för regler efter utlandsresa?

Kanske får hålla sig hemma ett tag till. Känns lite risky.
Citera
2020-09-14, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Stanna hemma, det är bäst för dig och alla andra.

För andra kanske. Själv riskerar jag väl inget mer för att jag är i ett annat land. Är inte mer Corona där när jag rör mig runt än vad det är här hemma.
Citera
2020-09-14, 10:26
Medlem
Citat:
Logiken? Det är fakta att man kan vaccinera sig mot influensa vilket förhindrar att fler blir svårt sjuka. Det är ju något som kan vara livsavgörande för många äldre, eller riskgrupper, begriper du inte det?

Det är väl klart att jag begriper det. Om du hade läst vad jag skrev och använt hjärnan i 1 sekund hade du dock förstått att jag syftar på de som blir svårt sjuka och avlider i influensa trots att ett vaccin existerar. Det är dessa som många alarmister blundat för när de krävt respirator till varje covidfall.
Citera
2020-09-14, 10:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det är inte dumt, det är så det fungerar. Och om man går efter försiktighetsprincipen så isolerar man alla som uppvisar ett positivt covid-test. Det är så man kväser viruset. Tyvärr kan det innebära att en och annan som inte var smittad blir smittad, men så är det, om denne isoleras med andra covid-sjuka. Isolerar man i hemmet är det ju ingen fara. Barn kan smitta vuxna, var har du fått din tes ifrån?

Jo, "alla" säger att barn kan smitta vuxna. Samtidigt så har jag bara sett en, (dansk), studie där de, möjligtvis, lyckats kartlägga riktningen av smittspridningen och därmed, eventuellt, kunnat påvisa att barn smittar vuxna, (i hemmet). Det är just där, pga av den nära fysiska kontakten mellan barn och föräldrar, som barn ev. lyckas medd att smitta vuxna. Hur som helst är inte barn, (0-15 år) drivande i smittspridningen. Detta beroende på att barn, i allmänhet,verkar ha ett ytterst effektivt immunförsvar emot SARS-COV2. Min hypotes gällde hur ett sådant kan tänkas fungera för att man bara/nästan bara detekterar sönderfallande viruspartiklar i barns,(0-15 år) näsor.

För den empiriska verkligheten, förutom just PCR testerna, verkar inte indikera att barnen driver smittspridningen, detta i motsatts till under spanska sjukan då barn både drev på smittspridningen och själva var offer för den influensan, ofta med dödlig utgång. Detta just för att barnen hade ett så starkt immunförsvar som triggade igång av det berörda svininfluensa viruset. Men det var inte viruset i sig sig gav symptomen utan den starka immuniologiska reaktionen emot det. För covid-19 gäller det motsatta: Det är de äldre äldre, med försvagat immunförsvar som dukar under, inte barnen.
Citera
2020-09-14, 10:31
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Anders Tegnell tar upp en hel del av det du påstår och frågar om i denna intervju med france 24
https://youtu.be/hStrML7vk5k
( jag förstår att han hade lite svårt att hålla sig för skratt innan intervjun kommit igång. För även om franskmannen tala ovanligt bra engelska, för att vara franskman, så kommer man, osökt, att tänka på "allo, allo hemliga arm'en".)

Och som jag skrivit ett antal gånger så kräver en klustersmitta en oerhörd hög immunitetsnivå för att smittan ska börja bromsas upp rejält
.

Men nu verkar den ju vara bromsad..??? Händer det inget tråkigt med smitt- och dödstalen den här veckan, så tror jag nästan att vi är över bäcken och kan ropa "hej"! (Tråkigt bara för de 6000 som offrades, och deras anhöriga, och alla som överlevde men med långt rehabiliteringsbehov - och kanske permanenta skador.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in