2020-09-14, 08:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är ju extremt viktigt för sjukdomen utveckling. Hur länge har man en virusreplikation i kroppen?

Du uttalar dig ju så tvärsäkert om det ena och det andra så det vore väl en enkel sak att redogöra för?
Du har ju svaret där. Kan du inte läsa?

Och nej, det är du som är tvärsäker på att smittade gör sig av med viruset på tio dagar vilket helt enkelt inte stämmer.
Citera
2020-09-14, 08:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Dessutom så kan man fundera på hur bra självtest fungerar. Självtest man beställer hem är det som gäller (alternativt beställer man drive through om man föredrar samt har bil) åtminstone enligt vad som 1177.se anger för Region Stockholm.

Och de verkar ha tagit bort testen med pinnen man ska stoppa upp i näsan. Nu ska man köra ner en pinne i svalget.

Dessa två ändringar är väl relativt nya!? Dvs, självtest samt pinne i halsen.

Om man gör två så stora förändringar i testmetodiken så måste man ju fundera på hur det påverkar provresultaten.

Och dessutom har det alltså hävdats nyligen i tråden att i Stockholm får man vänta en vecka innan man får göra provet.

Dvs åtminstone avseende Stockholm finns det skäl att tro att testresultaten som nu rapporteras för Stockholm inte är jämförbara med resultaten före sommaren.
Vissa regioner tillämpar självtest. Andra inte. Införandet av självtesten har bidragit till att öka antalet test som utförs.

Smittskyddsläkare i Östergötland (som ej tillämpar självtest) säger att risken för falskt negativt testresultat är signifikant större vid självtest:

https://www.svd.se/smittskyddslakare-risk-att-sjalvtest-blir-felaktiga, idag

(Det står tyvärr inget om skillnad mellan prov som tas i svalg eller näsa.)
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-14 kl. 08:14.
Citera
2020-09-14, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Självklart händer väldigt lite när man är utomhus och i UV-ljus. Smittan sker inomhus i trängsel. Exempelvis på barer fullt med visselpipor med berusades hänger på varandra, sjunger och talar högt. Hemmamiljö. Arbetet.

Jag och många andra har skrivit om detta otaliga gånger.
Men rubriken ”Det är ofarligt att gå till stranden” genererar väldigt lite klick.
Citera
2020-09-14, 08:24
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Hej alla experter!

Om man vill åka på en långweekend till en storstad i Europa. Vart är det säkrast att åka? Säkrast på det viset att det inte blir något strul med karantän och annat. Tänker inte på svenska städer då om det är någon som försöker göra sig lustig.
Välj vilken som och undvik förorterna och håll avstånd. Då går det nog bra. Jag har själv nyligen varit i Spanien och det var inga problem.
Citera
2020-09-14, 08:25
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Hej alla experter!

Om man vill åka på en långweekend till en storstad i Europa. Vart är det säkrast att åka? Säkrast på det viset att det inte blir något strul med karantän och annat. Tänker inte på svenska städer då om det är någon som försöker göra sig lustig.

Satsa på Helsingfors vettja, klart underskattad stad! Fritt fram för svenskar från och med lördag
Citera
2020-09-14, 08:26
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Satsa på Helsingfors vettja, klart underskattad stad! Fritt fram för svenskar från och med lördag
Fast snart har vi över 25 smittade per 100 000 så då stängs vi ute igen.
Citera
2020-09-14, 08:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Ser att vi har 18 personer som intensivvårds just nu. Var det inte 13 nyss.
Är det den ökade smittspridningen som även syns där nu? Undrar hur man ska bortförklara detta. För vi har väl fortsatt gynnsamt läge?
Citera
2020-09-14, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast snart har vi över 25 smittade per 100 000 så då stängs vi ute igen.
Jag är halvfinne men kommer inte att sätta min fot i det landet igen på många år. Så som de har behandlat de egna medborgarna - och "brödrafolket" i väst - är bara skamligt och vidrigt.
Citera
2020-09-14, 08:40
Medlem
Blir det ramaskri snart när gamlingar "nekas" IVA för influensa?

Blir spännande att se om trådens största alarmister står vakt utanför landets sjukhus och endast släpper in de 70-plussare som har rätt sjukdom.
Citera
2020-09-14, 08:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Blir det ramaskri snart när gamlingar "nekas" IVA för influensa?

Blir spännande att se om trådens största alarmister står vakt utanför landets sjukhus och endast släpper in de 70-plussare som har rätt sjukdom.
Vaknat på fel sida eller?
Citera
2020-09-14, 08:45
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag är halvfinne men kommer inte att sätta min fot i det landet igen på många år. Så som de har behandlat de egna medborgarna - och "brödrafolket" i väst - är bara skamligt och vidrigt.
Japp, blir bojkott på både Norge och Finland ett tag nu. Danmark har jag svårare att bojkotta men de borde bojkottas de med, egentligen.

Men det jag stör mig mest på är detta hattande Norge och Danmark håller på med. Om Finland börjar med det också blir det ju bara löjligt.

Ska man vara sån kan man göra som Tyskland och sätta en hög gräns som alla lönder med viruset under kontroll klarar. Eller så sätter man gränsen på den nivå man själv ligger.

Eller så gör man som Sverige och kör svängdörrar. Det har ju tydligen fungerat rätt bra. Ja, jag vet att folk har dött och det är ju trist men nu är dom ju döda och kommer inte återuppstå så varför inte fortsätta på vägen vi ändå är inne på.
Citera
2020-09-14, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vissa regioner tillämpar självtest. Andra inte. Införandet av självtesten har bidragit till att öka antalet test som utförs.

Smittskyddsläkare i Östergötland (som ej tillämpar självtest) säger att risken för falskt negativt testresultat är signifikant större vid självtest:

https://www.svd.se/smittskyddslakare-risk-att-sjalvtest-blir-felaktiga, idag

(Det står tyvärr inget om skillnad mellan prov som tas i svalg eller näsa.)

Fast självtest är ju svalg+näsa+saliv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in