2020-09-13, 23:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Trångbodhet blir en konsekvens av bostadsbrist. Helt otroligt att du inte klarar den kopplingen.

I snitt. De gäller få personer som går in på markanden nu.
Vi ligger i Sverige på ca 43 kvm boyta per person om jag inte missminner mig helt. Där i närheten iaf.

Du har något bisarra föreställningar när du menar att vi är trångbodda med en person på 43 kvm.
Citera
2020-09-13, 23:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej du säger bara "det finns ingen brist NU för alla utan sociala problem har tak över huvudet(källa på det?)".

Då blir det ju din definition på brist: så länge alla har tak över huvudet så finns ingen brist.

Jag håller inte med eftersom det blir helt absurt. Man kan packa en 3-rummare med 30-40 pers uppskattningsvis och alla de har tak över huvudet samt tillgång till kök och toalett.

Om du inte håller med om ovanstående så får du ju ta och definiera vart gränsen går, förslagsvis genom att svara på frågorna.

Du fortsätter att orera om 3-rumare som är fullpackade med folk men du kommer inte med några källor på att det skulle vara så.

Rätt märkligt att du avkräver mig en definition på det du påstår finns, när tänker du definiera bostadsbrist? Vad är dina kriterier, antal bostäder per person, antal kvm per person, vilka kriterier har du?

Citat:
Du menar att all trångboddhet är frivilligt?
Det har inget med ekonomi och bodtadsköer att göra?

Det är klart det finns frivillig trångboddhet, hur kan du ha missat detta?

Små 1or i centrala lägen är extremt attraktiva, många föredrar det framför att bo större i lite mindre centrala lägen. En bra adress och låg månadsavgift lockar förstås. Finns de som veckopendlar också och mest vill ha en övernattningslägenhet.
Citera
2020-09-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vi ligger i Sverige på ca 43 kvm boyta per person om jag inte missminner mig helt. Där i närheten iaf.

Du har något bisarra föreställningar när du menar att vi är trångbodda med en person på 43 kvm.
Det blir lite fel när du kollar på genomsnitt eller förstår du inte vad det är för nåt?

Det räknar med Agda 90 år som bor själv på 200 kvm, alla singelhushåll i hela Sverige osv.

Vad tror du den siffran är i t.ex. valfritt miljonprogram i Stockholm? Ingen säger emot att det finns gott om ytor på vissa ställen.
Citera
2020-09-13, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du fortsätter att orera om 3-rumare som är fullpackade med folk men du kommer inte med några källor på att det skulle vara så.

Rätt märkligt att du avkräver mig en definition på det du påstår finns, när tänker du definiera bostadsbrist? Vad är dina kriterier, antal bostäder per person, antal kvm per person, vilka kriterier har du?

Det är klart det finns frivillig trångboddhet, hur kan du ha missat detta?

Små 1or i centrala lägen är extremt attraktiva, många föredrar det framför att bo större i lite mindre centrala lägen. En bra adress och låg månadsavgift lockar förstås. Finns de som veckopendlar också och mest vill ha en övernattningslägenhet.
Jag menar att det redan är brist. Det är du som säger att brist inte finns för folk har ju bostad. Då frågar jag dig vad som egentligen krävs för en brist?

Men jag frågade inte om det fanns, jag frågade om all trångboddhet var frivillig? Ja eller nej.
Citera
2020-09-14, 00:01
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag menar att det redan är brist. Det är du som säger att brist inte finns för folk har ju bostad. Då frågar jag dig vad som egentligen krävs för en brist?

Men jag frågade inte om det fanns, jag frågade om all trångboddhet var frivillig? Ja eller nej.

Ja du upprepar det men du klarar inte av att definiera vilka kriterier du använder när du säger att det är brist, varför klarar du inte av det?

När du påstår att det är brist borde väl du kunna tala om vilka kriterier du använder?
Du kan inte hålla på och avkräva svar av andra hela tiden och sedan ducka alla frågor du får.
Citera
2020-09-14, 00:04
Medlem
Citat:
Ja du upprepar det men du klarar inte av att definiera vilka kriterier du använder när du säger att det är brist, varför klarar du inte av det?

När du påstår att det är brist borde väl du kunna tala om vilka kriterier du använder?
Det går inte att få tag på en lägenhet med en genomsnittlig lön i Stockholm utan köer. I första hand. Att hyra. Detta ska gå för alla enligt min definition. Nu har du en konkret defintion.

Vad är din?
Citera
2020-09-14, 00:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det går inte att få tag på en lägenhet med en genomsnittlig lön i Stockholm utan köoer. I första hand. Att hyra. Detta ska gå för alla enligt min definition. Nu har du en konkret defintion.

Vad är din?

Kriterierna, vilka är dessa, kan du svara någon gång?
- Använder du kvm per person
- Antal bostäder per person
- Kronor per kvm, på vilken plats i så fall?
- Är det bostadsbrist även om alla kan köpa en BR eftersom du kräver HR?

Kan du vara lite konkret?
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-09-14 kl. 00:15.
Citera
2020-09-14, 00:07
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Du menar att all trångboddhet är frivilligt?
Det har inget med ekonomi och bodtadsköer att göra?

Har du missat att minimalism och compact living har blivit heta trender de senaste åren? Tid för nöjen och lite att ta hand om är något som många prioriterar idag framför död yta som ska städas och fyllas med prylar.
Citera
2020-09-14, 00:15
Medlem
Citat:
Kriterierna, vilka är dessa, kan du svara någon gång?
- Använder du kvm per person
- Antal bostäder per person
- Kronor per kvm, på vilken plats i så fall?

Kan du vara lite konkret?
-25. Det ska vara eget utrymme.
- 1 per familj. Singlar över 20 år med inkomst utgör en familj.
- 50 % av medellönen. Cirka 23k netto i sthlm. 11500. 460 kr per hyrd m2.

Hur är din?
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Har du missat att minimalism och compact living har blivit heta trender de senaste åren? Tid för nöjen och lite att ta hand om är något som många prioriterar idag framför död yta som ska städas och fyllas med prylar.
Yes, det är där skon klämmer. Man är gärna inneboende också. Så man får städa toaletten åt nån annan. Hippt och fräscht.
Citera
2020-09-14, 00:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
-25. Det ska vara eget utrymme.
- 1 per familj. Singlar över 20 år med inkomst utgör en familj.
- 50 % av medellönen. Cirka 23k netto i sthlm. 11500. 460 kr per hyrd m2.

Hur är din?

Yes, det är där skon klämmer. Man är gärna inneboende också. Så man får städa toaletten åt nån annan. Hippt och fräscht.

Minst 25 Kvm?
Och vad menar du med eget utrymme?

Kräver du HR eller eller är det inte brist om man kan köpa BR eller hus?
På vilken plats ska man kunna ordna den bostaden, strandvägen eller inom Stockholms Län?
Citera
2020-09-14, 00:25
Medlem
Citat:
Minst 25 Kvm?
Och vad menar du med eget utrymme?

Kräver du HR eller eller är det inte brist om man kan köpa BR eller hus?
På vilken plats ska man kunna ordna den bostaden, strandvägen eller inom Stockholms Län?
25 m2 för en singel. Alltså det är utrymmet för en person som bor själv. Jag orkar inte göra nån schablon för familjer just nu.

Strandvägen, givetvis. Ska du komma med nåt svar på hur många sillar man kan packa i en 3-rummare nu eller ska du erkänna att det här med att definiera bostadsbrist med nån siffra är trams?
Citera
2020-09-14, 00:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
25 m2 för en singel. Alltså det är utrymmet för en person som bor själv. Jag orkar inte göra nån schablon för familjer just nu.

Strandvägen, givetvis. Ska du komma med nåt svar på hur många sillar man kan packa i en 3-rummare nu eller ska du erkänna att det här med att definiera bostadsbrist med nån siffra är trams?

Alla ska kunna skaffa en bostad på strandvägen för max 50% av sin inkomst, du är ju helt blåst.

Enligt din definition är det alltså bostadsbrist om en arbetslös knarkare inte har någon inkomst eftersom inkomsten inte finns och varken räcker till strandvägen eller någon annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in