2020-09-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är ju rätt magstarkt att påstå att det finns en brist på bostäder när alla har en bostad att bo i, tycker du inte (jag exkluderar dem som inte får en bostad pga att de är missbrukare, våldsamma mm)?

Vi bor inte trångt i Sverige i en internationell jämförelse, tvärtom har vi ovanligt mycket boyta per person även i Stockholm. Att sedan inte alla har råd att bo på strandvägen innebär inte att det är brist. Är du ung med låg lön får du väl acceptera lite pendlingsavstånd till jobbet, om du nu jobbar i innerstan. Jobbar man däremot utanför stan är det lättare att hålla nere pendlingstiden till jobbet då det finns billigare bostäder där.
Så det är inte bostadsbrist även om alla ligger som packade sillar i en 3-rummare? Frågan uppstår ju vart gränsen går.
Nej inte än, men det blir värre. Vi har ju inte illegala bosättningar ännu i någon stor utsträckning men det kommer kanske. En konkret fråga till dig: vart går gränsen? Hur många kan bo i en lägenhet? Ska man bo med främlingar och i så fall hur många främlingar i samma lägenhet? Ska man betala 90 % av sin inkomst i hyra eller vart går gränsen när marknaden får bestämma?
Citera
2020-09-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Din politiska världsbild lyser igenom vilket gör att du inte kan ta till dig fakta.

Vi har ett bekymmer med tillgången av bostäder som finns där människor vill bo.
Därav en brist som pressat upp priserna, att genomsnitts kostnaden inte är så hög beror på.att väldigt få människor skaffat sitt första boende efter 2017 många bor kvar sen länge eller genomfört en s.k bostadskarriär.
Att genomsnitter är lågt säger inte mycket om hur stor del av sin inkomst vissa individer lägger.
En nyinflyttat ungdom i stockholm lägger nog bortot 50% eller mer på.sin bostad en VD i en liten ort som bott där sen över 30år snarare i underkant 5%. Men det borde du förstå vid det är laget.
Att det finns tomma lägenheter på många ställen är ett faktum, står en del färdigbyggda projekt i landet som inte är sålda, varför gruppen de är byggda för vill inte flytta in där för det priset man begär.

Ganska enkla svar på ditt svammel.
Men det är ju ganska uppenbart vad som skulle hända om man kraftigt skulle öka tillgången på bostäder i ett eftertraktat område. Ingen, inte heller Mellanösternfolket vill bo ute i problemområdena om de får välja. Om de lyckas få ett välbetalt jobb så flyttar de oftast till "svenska kvarter" för de är lugnare. Om det dessutom byggdes hyresrätter så skulle kommunerna fylla dem med nyanlända och andra som de tvingas skaffa boenden åt. Det skulle ske en påfyllning i de här områdena inte bara med människor utan med alla problem som finns längre ut. Det är för övrigt exakt det här som har hänt.
Citera
2020-09-13, 23:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Så det är inte bostadsbrist även om alla ligger som packade sillar i en 3-rummare? Frågan uppstår ju vart gränsen går.
Nej inte än, men det blir värre. Vi har ju inte illegala bosättningar ännu i någon stor utsträckning men det kommer kanske. En konkret fråga till dig: vart går gränsen? Hur många kan bo i en lägenhet? Ska man bo med främlingar och i så fall hur många främlingar i samma lägenhet? Ska man betala 90 % av sin inkomst i hyra eller vart går gränsen när marknaden får bestämma?

Alla bor inte packade som sillar, tvärtom har vi hög boyta per person i en internationell jämförelse, det skrev jag ju till dig. Har du ens kollat upp detta innan du satte igång och fantiserade att vi bor packade som sillar?
Citera
2020-09-13, 23:10
Medlem
Citat:
Alla bor inte packade som sillar, tvärtom har vi hög boyta per person i en internationell jämförelse, det skrev jag ju till dig. Har du ens kollat upp detta innan du satte igång och fantiserade att vi bor packade som sillar?
Det var ju en hypotetisk fråga för att du ska kunna sätta en gräns. Istället för att slingra dig svara på de konkreta frågorna.
Citera
2020-09-13, 23:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Så det är inte bostadsbrist även om alla ligger som packade sillar i en 3-rummare?
Det går under konceptet trångboddhet. Inte bostadsbrist.

Citat:
Ska man betala 90 % av sin inkomst i hyra eller vart går gränsen när marknaden får bestämma?
För hushåll i villa är boendeutgifterna ca 14% av disponibel inkomst.
För hushåll i BR är boendeutgifterna ca 19% av disponibel inkomst.

Så nu har du fått svar på var det hamnar när marknaden får bestämma.
Citera
2020-09-13, 23:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det var ju en hypotetisk fråga för att du ska kunna sätta en gräns. Istället för att slingra dig svara på de konkreta frågorna.

Jag svarade konkret att vi inte har låg boyta per person och att folk har bostäder och därför är det absurt att påstå att det är brist på bostäder. Om det däremot inte hade funnits bostäder till drogfria och skötsamma personer då skulle jag inte säga emot att det är brist men nu är det inte så.
Citera
2020-09-13, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det går under konceptet trångboddhet. Inte bostadsbrist.

För hushåll i villa är boendeutgifterna ca 14% av disponibel inkomst.
För hushåll i BR är boendeutgifterna ca 19% av disponibel inkomst.

Så nu har du fått svar på var det hamnar när marknaden får bestämma.
Trångbodhet blir en konsekvens av bostadsbrist. Helt otroligt att du inte klarar den kopplingen.

I snitt. De gäller få personer som går in på markanden nu.
Citera
2020-09-13, 23:23
Medlem
Citat:
Jag svarade konkret att vi inte har låg boyta per person och att folk har bostäder och därför är det absurt att påstå att det är brist på bostäder. Om det däremot inte hade funnits bostäder till drogfria och skötsamma personer då skulle jag inte säga emot att det är brist men nu är det inte så.
Men kan du inte svara på frågorna? Då kan vi ju definera brist, enligt ditt tycke.

Det finns inget objektivt mått på detta vilket är poängen med mina frågor.
Citera
2020-09-13, 23:27
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Men kan du inte svara på frågorna? Då kan vi ju definera brist, enligt ditt tycke.

Det finns inget objektivt mått på detta vilket är poängen med mina frågor.

Ditt tjat om att svara på frågorna blir rätt tröttsamt när jag gör det hela tiden. Vad är ditt problem egentligen?
Citera
2020-09-13, 23:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Trångbodhet blir en konsekvens av bostadsbrist. Helt otroligt att du inte klarar den kopplingen.

I snitt. De gäller få personer som går in på markanden nu.

Alla vill inte bo stort, en del föredrar att bo litet för att få ned månadskostnaderna och prioriterar centralt läge framför hög boyta. Ska de inte få göra det, ska du bestämma över deras prioriteringar?
Citera
2020-09-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ditt tjat om att svara på frågorna blir rätt tröttsamt när jag gör det hela tiden. Vad är ditt problem egentligen?
Nej du säger bara "det finns ingen brist NU för alla utan sociala problem har tak över huvudet(källa på det?)".

Då blir det ju din definition på brist: så länge alla har tak över huvudet så finns ingen brist.

Jag håller inte med eftersom det blir helt absurt. Man kan packa en 3-rummare med 30-40 pers uppskattningsvis och alla de har tak över huvudet samt tillgång till kök och toalett.

Om du inte håller med om ovanstående så får du ju ta och definiera vart gränsen går, förslagsvis genom att svara på frågorna.
Citera
2020-09-13, 23:42
Medlem
Citat:
Alla vill inte bo stort, en del föredrar att bo litet för att få ned månadskostnaderna och prioriterar centralt läge framför hög boyta. Ska de inte få göra det, ska du bestämma över deras prioriteringar?
Du menar att all trångboddhet är frivilligt?
Det har inget med ekonomi och bodtadsköer att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in