2020-09-13, 22:51
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Glöm inte att det faktiskt finns kvinnor som mer eller mindre aktivt och medvetet söker sig till situationer och personer som de flesta andra skulle ha undvikit. Det heter ofta att "jag är äventyrligt lagd och älskar att träffa nya människor".
Det kan säkert stämma. Dårskap!
Citera
2020-09-13, 23:07
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jo och så blir det #meetoo om inte den approachande mammen är tillräckligt snygg...

Du menar att det blir #metoo om mannen i baren inte är tillräckligt snygg? En överdrift som heter duga. Men är det märkligt att kvinnor vill prata med män de själva attraheras av tycker du? Hur ska en kvinna i en bar som blir approachad av en man agera för att det ska vara ett godkänt beteende?

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tinder är ett oförskämt lätt sätt att komma i kontakt med folk. Faktiskt. Jag tycker själv att det är rätt festligt att sitta på kvällarna och prata lite med olika tjejer, men det är som du skriver slitsamt om man verkligen vill få ut något av det. Att lägga en massa tid och ork på många olika slags människor och hela tiden vara trevlig och tålmodig och försöka uppbåda någon sorts intresse kräver sin man/kvinna. Det är även svårt att hitta någon som man klickar ordentligt med, så det smäller om det — särskilt om man håller flera konversationer igång parallellt med varandra.
Kalla mig gammeldags, men jag föredrar en åt gången, och jag träffas helst först (gärna av en slump) och håller kontakten därefter om intresset finns från båda sidor. Tinder har tidigare gett mig prestationsångest, jag har raderat det för, och mycket tyder på att jag tröttnar snart igen. Hela upplägget känns liksom, tja, bakvänt för mig. Det är lättare att komma i kontakt med fler än i andra sammanhang, men det är också mycket jobbigare. Dessutom tror jag att de flesta av oss gör ett bättre intryck IRL. Ännu bättre.

Jag håller med dig. Det är slitsamt och jag upplevde min tid på Tinder som ganska stressig. Det går så jävla snabbt med chattandet. Det fanns någon slags förväntan att man skulle svara omgående. Gjorde man inte det var man inte intresserad. Jag är en vanlig människa med ett liv och ett jobb. Det är ytterst få saker jag tar mig tid att svara omgående på. Det är väl det den ständigt uppkopplade tiden har gjort med oss. Man förväntar sig att andra ska svara upp omedelbart. Annars så var det ganska kul att bara titta på folk. Jag har sett både män och kvinnor göra just så. Titta runt lite. Svepa lite halvt på måfå. Man tar det inte så allvarligt.

Många av mina kompisar, och även jag själv, har dock hookat upp med folk man träffat tidigare. Folk vars väg man har korsat eller som finns i ens periferi. Man kanske kände något intresse då, men mötet var för kort att man verkligen skulle veta eller så vågade man inte närma sig personen i fråga eftersom man är osäker på personens status eller intresse. Men så matchar man på Tinder och då har man ju ändå någon slags aning om hur en träff blir. I de fallen är Tinder alldeles utmärkt.
Citera
2020-09-13, 23:44
Medlem
UpAndGo2s avatar
Efter en månad med Tinder Gold och med en hel del svepande, med ganska många skickade likes och Super likes till kvinnor, kan jag krasst konstatera att de tyvärr inte är alls är intresserade. Ska jag vara ärlig hade jag heller inte förväntat mig bättre resultat än så här, trots att jag har bra bilder och presentation.

Jag har inte läst hela denna tråd, men någon som vet om det finns exempel på att något par, alltså man och kvinna som funnit varandra på Tinder och fått ett långvarigt och seriöst förhållande?
Citera
2020-09-13, 23:55
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empoisonne
Jag håller med dig. Det är slitsamt och jag upplevde min tid på Tinder som ganska stressig. Det går så jävla snabbt med chattandet. Det fanns någon slags förväntan att man skulle svara omgående. Gjorde man inte det var man inte intresserad. Jag är en vanlig människa med ett liv och ett jobb. Det är ytterst få saker jag tar mig tid att svara omgående på. Det är väl det den ständigt uppkopplade tiden har gjort med oss. Man förväntar sig att andra ska svara upp omedelbart. Annars så var det ganska kul att bara titta på folk. Jag har sett både män och kvinnor göra just så. Titta runt lite. Svepa lite halvt på måfå. Man tar det inte så allvarligt.

Många av mina kompisar, och även jag själv, har dock hookat upp med folk man träffat tidigare. Folk vars väg man har korsat eller som finns i ens periferi. Man kanske kände något intresse då, men mötet var för kort att man verkligen skulle veta eller så vågade man inte närma sig personen i fråga eftersom man är osäker på personens status eller intresse. Men så matchar man på Tinder och då har man ju ändå någon slags aning om hur en träff blir. I de fallen är Tinder alldeles utmärkt.
Ja! Fan vad kul och oväntat det är när man oförhappande snubblar över människor från förr som man, åtminstone jag, många gånger helt glömt bort. Då måste man så klart svepa höger.
I vissa fall har jag sett tjejer som var tidigt ute med fast partner och tom. bulle i ugnen mot slutet, och som jag inte sett röken av på 15 år. Nu dyker de fram ur dimmorna på Tinder, som det där spöket i Hamlet... Kanske inte riktigt (inga onda aningar), men det är kul att se dem.
Jag fick även en lajk härom sisten från en tjej som var kompis med en urgammal flirt när det begav sig. Och wow. Jag minns henne (flirtens väninna) som rätt oåtkomlig. Värst vad snygg hon var nu då, 17 år senare. På pricken sig lik.

Nåja. Tinder är på gott och ont, som en massa andra saker i våra moderna, jäktiga liv. Jag tror att man gör sig en otjänst om man stressar också med Tinder. Att förvänta sig svar inom fem minuter när man matchat med någon vid middagstid en måndag när folk är på väg hem är bara korkat. Som social grej är det dock kul. Lätt att glömma bort att det är riktiga personer med egna liv bakom alla dessa tusentals bilder som flimrar förbi.
Citera
2020-09-14, 01:33
Medlem
Om ni får en match, hur lång tid väntar ni innan ni skriver, om ni nu skriver?
Citera
2020-09-14, 03:44
Medlem
Fråga om Tinder

Har fått kännedom om att en person som är upptagen i familjen är ute på tinder. Vi antar att han då raggar och är otrogen mot en annan familjemedlem. Jag laddade ner tinder eftersom vi känner att vår familjemedlem bör få kännedom om detta då hen planerar familjebildning med personen i fråga, men hittar ingen sökfunktion. Går det att söka fram en person (via namn) på den appen eller hur funkar den egentligen? Känner mig som en idiot som inte hittar något sätt att hitta personen i fråga där. 🙄 Vore tacksam för hjälp.
Citera
2020-09-14, 03:51
Avstängd
Lacerdas avatar
Nej det går inte att söka, du måste "swipa" dig fram för att hitta dennes profil. Bor du i samma stad som personen i fråga? Man kan ställa in sin sökradie, antal km.
Citera
2020-09-14, 05:51
Medlem
Tror jag hitta jackpot, ska hämta upp henne på motorcykeln nästa helg. Fråga om jag fick visa henne för forum vänner, det var detta hon skratta åt i texten haha

http://www.bilddump.se/bilder/20200914054957-80.216.182.71.png

Bye bye flashback och tinder! Det blev två ligg hittills, den här tjejen behåller jag om allt funkar!

Åker ned för solnedgången med nya bruden!
Citera
2020-09-14, 08:13
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ja! Fan vad kul och oväntat det är när man oförhappande snubblar över människor från förr som man, åtminstone jag, många gånger helt glömt bort. Då måste man så klart svepa höger.
I vissa fall har jag sett tjejer som var tidigt ute med fast partner och tom. bulle i ugnen mot slutet, och som jag inte sett röken av på 15 år. Nu dyker de fram ur dimmorna på Tinder, som det där spöket i Hamlet... Kanske inte riktigt (inga onda aningar), men det är kul att se dem.
Jag fick även en lajk härom sisten från en tjej som var kompis med en urgammal flirt när det begav sig. Och wow. Jag minns henne (flirtens väninna) som rätt oåtkomlig. Värst vad snygg hon var nu då, 17 år senare. På pricken sig lik.

Nåja. Tinder är på gott och ont, som en massa andra saker i våra moderna, jäktiga liv. Jag tror att man gör sig en otjänst om man stressar också med Tinder. Att förvänta sig svar inom fem minuter när man matchat med någon vid middagstid en måndag när folk är på väg hem är bara korkat. Som social grej är det dock kul. Lätt att glömma bort att det är riktiga personer med egna liv bakom alla dessa tusentals bilder som flimrar förbi.

Det är ju det precis det som är det osköna med Tinder. Att man till slut nästan glömmer bort att det är människor man sitter och tittar på. Det kan till slut bli som Hemnet-surf eller nätshopping. Ett tidsfördriv. Min egna Tinder-karriär var som sagt mycket kort, men jag märkte sådana tendenser hos mig själv också. Inte att jag ville att folk omedelbart skulle svara, men att jag ibland ens inte riktigt tittade men svepte vänster ändå för att komma vidare till nästa. Jag tyckte att det var roligt att titta på folk. På samma sätt som en del tycker att det är kul att titta på lägenheter.

Men ja, det är kul som en social grej om man kan ta det för vad det är. Jag antar att det är skillnad beroende på i vilken ålder man är. Jag är 40+ och de flesta av mina nära vänner är i samma ålder. Vi har alla haft långa relationer bakom oss och för många är nätdejting en bra övning i att komma ut på marknaden igen. Även om vi är ute och rör på oss en hel del så blir det mest AW och stå och hänga med sitt eget kluster i en bar. Det knyts inte så mycket nya kontakter på det viset. Och kleta ihop sig med folk man träffar genom jobbet eller återkommande fritidsaktiviteter är det få som vill göra. Det här med att inte skita där man äter. Då återstår nätet för ringrostiga typer som vill ha lite uppmärksamhet och komma ut på roligheter.

En del hävdar bestämt att Tinder bara funkar för snabba klipp och kontakter. Men jag är inte så säker på det. De flesta människor är nog öppna för mer än så om man träffar på någon man tycker om och det funkar bra med. Visst, ibland kan man vara på en sådan plats i livet att man vet att man inte kan åta sig en seriös relation. Man kanske är nyseppad efter en lång relation och inte riktigt har landat i sitt nya liv, det kan vara stökigt och krävande på jobbet, med barn etc. I övrigt så antar jag att människor på Tinder är som människor är mest. Det som sker, det sker.

Jag såg några gamla barndomsvänner på Tinder. Svepte höger och sa hej, även om jag inte jag inte var intresserad av en date. På andra datingsidor så kan man ju ignorera folk man känner igen. På Tinder måste man ta ställning. Det är lite intressant.
Senast redigerad av empoisonne 2020-09-14 kl. 08:56.
Citera
2020-09-14, 10:06
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Det är ju det precis det som är det osköna med Tinder. Att man till slut nästan glömmer bort att det är människor man sitter och tittar på. Det kan till slut bli som Hemnet-surf eller nätshopping. Ett tidsfördriv. Min egna Tinder-karriär var som sagt mycket kort, men jag märkte sådana tendenser hos mig själv också. Inte att jag ville att folk omedelbart skulle svara, men att jag ibland ens inte riktigt tittade men svepte vänster ändå för att komma vidare till nästa. Jag tyckte att det var roligt att titta på folk. På samma sätt som en del tycker att det är kul att titta på lägenheter.

Men ja, det är kul som en social grej om man kan ta det för vad det är. Jag antar att det är skillnad beroende på i vilken ålder man är. Jag är 40+ och de flesta av mina nära vänner är i samma ålder. Vi har alla haft långa relationer bakom oss och för många är nätdejting en bra övning i att komma ut på marknaden igen. Även om vi är ute och rör på oss en hel del så blir det mest AW och stå och hänga med sitt eget kluster i en bar. Det knyts inte så mycket nya kontakter på det viset. Och kleta ihop sig med folk man träffar genom jobbet eller återkommande fritidsaktiviteter är det få som vill göra. Det här med att inte skita där man äter. Då återstår nätet för ringrostiga typer som vill ha lite uppmärksamhet och komma ut på roligheter.

En del hävdar bestämt att Tinder bara funkar för snabba klipp och kontakter. Men jag är inte så säker på det. De flesta människor är nog öppna för mer än så om man träffar på någon man tycker om och det funkar bra med. Visst, ibland kan man vara på en sådan plats i livet att man vet att man inte kan åta sig en seriös relation. Man kanske är nyseppad efter en lång relation och inte riktigt har landat i sitt nya liv, det kan vara stökigt och krävande på jobbet, med barn etc. I övrigt så antar jag att människor på Tinder är som människor är mest. Det som sker, det sker.

Jag såg några gamla barndomsvänner på Tinder. Svepte höger och sa hej, även om jag inte jag inte var intresserad av en date. På andra datingsidor så kan man ju ignorera folk man känner igen. På Tinder måste man ta ställning. Det är lite intressant.
Det är egentligen galet att det är så lätt att mer eller mindre avhumanisera profilerna på Tinder. Det blir som att sitta och titta på apor i bur. Jag finner själv större nöje i detta än i att surfa på bostadssidor. "Oj, här var det någon med lustiga tänder..." och "hoppsan, hon har väldigt speciella ögon." Men inte sällan går det på tok för fort. Håller med. När man får in snitsen sitter man ändå där och sveper skiten ur appen. Snabbt, snabbt.

Hög igenkänningsfaktor (även) på det andra du skriver. Är själv i 40-årsåldern och separerad sedan flera år. Nyfiken och sugen på kontakt med det motsatta könet igen, utanför jobbet, men santidigt rätt ohjälpligt fast i gamla vanor och mönster.

Tror egentligen att jag inte är seriös nog. Jag ser det dock för egen del som en del i en frigörelseprocess. Kolla marknadsvärdet, och allt det där. Blir det något mer av det skulle det vara en bonus. Det är bara inte målet när jag sitter och svajpar på Tinder — inte ens säkert, ärligt talat, att jag orkar eller har lust att träffa någon igen snart.
Citera
2020-09-14, 11:09
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Det är egentligen galet att det är så lätt att mer eller mindre avhumanisera profilerna på Tinder. Det blir som att sitta och titta på apor i bur. Jag finner själv större nöje i detta än i att surfa på bostadssidor. "Oj, här var det någon med lustiga tänder..." och "hoppsan, hon har väldigt speciella ögon." Men inte sällan går det på tok för fort. Håller med. När man får in snitsen sitter man ändå där och sveper skiten ur appen. Snabbt, snabbt.

Hög igenkänningsfaktor (även) på det andra du skriver. Är själv i 40-årsåldern och separerad sedan flera år. Nyfiken och sugen på kontakt med det motsatta könet igen, utanför jobbet, men santidigt rätt ohjälpligt fast i gamla vanor och mönster.

Tror egentligen att jag inte är seriös nog. Jag ser det dock för egen del som en del i en frigörelseprocess. Kolla marknadsvärdet, och allt det där. Blir det något mer av det skulle det vara en bonus. Det är bara inte målet när jag sitter och svajpar på Tinder — inte ens säkert, ärligt talat, att jag orkar eller har lust att träffa någon igen snart.

Jag är inte heller någon bostadssurfare men det blir ungefär samma företeelse. Man surfar runt och tittar för sitt eget höga nöjes skull. Det är nog så de flesta gör med Tinder. Men inte alla. En del hoppas på att verkligen träffa någon. Att hitta gemenskap och kärlek. Och visst kan man hitta det på Tinder. Jag har flera exempel på det i min bekantskapskrets. Men jag tror att man blir väldigt besviken om man har det som mål. Tinder är en snabb och ytlig miljö. Ibland sitter folk och sveper utan att egentligen se skärmen ordentligt (flera av mina kompisar ute i solen i somras). Det spelar inte så stor roll om man råkar vänstersvepa bort någon. Det kommer hela tiden nya ansikten. För någon vecka sedan satt jag snett bakom en snubbe på kanske 30 på bussen. Och jävlar så snabbt han svepte! Nej, nej, nej, nej, nej, ja, nej, nej, nej, nej. Han kan omöjligen ha sett ordentligt. Kollade inte fler bilder, läste inte bion. Bara svepte.

Och så sitter det folk och analyserar sönder varför en del får matchningar och andra inte. Visst är det så att den ytliga Tinderkulturen gör att människor som har ett utseende som tilltalar den stora massan kommer att få fler matchningar. Precis som det är IRL. Det är inget häpnadsväckande eller nytt.

Det heter ofta, åtminstone här på FB, att kvinnor endast använder Tinder som ett slags bekräftelseinstrument. Kvinnor sitter och samlar på sig likes utan att egentligen vilja träffa någon och gottar sig åt uppmärksamheten. Typ. De allra, allra flesta kvinnor dock vet hur mekanismerna bakom Tinder funkar. Att män sveper höger i större utsträckning än kvinnor. En del män säger att de sveper höger på alla för att få matchningar så kvinnor vet att många matchningar per se inte betyder särskilt mycket. Trots det så funkar det, som du säger, att mäta sitt marknadsvärde. Vilka får jag kontakt med? Hur kommunicerar de med mig? Tänker de anstränga sig eller vill de omedelbart komma över med en flaska rött i väskan?

Jag ser yngre kollegor, män och kvinnor, svepa men vi pratar inte lika detaljerat som jag och mina nära vänner. När vi pratar om det så tycks dock de flesta ha ungefär samma inställning även om de är på en annan plats i livet och vill träffa någon för familjebildande. Det som händer, det händer.

Och ja, klart som fan att det är ytligt. Hur skulle en sådan snabb app kunna vara på något annat sätt? Igår kväll skrevs det i tråden att det blir #metoo om en kvinna blir approachad av en man i en bar om mannen i fråga inte är tillräckligt snygg. Det blir det givetvis inte. Men om mannen kontaktar kvinnan på ett flirtigt sätt och hon själv inte känner fysisk attraktion så kommer hon inte vara intresserad av det kontaktförsöket. Män funkar likadant. Är man inte intresserad av någon som lägger in någon slags stöt så är man inte. Jag förstår ens inte varför det ständigt ska påpekas. Det är precis samma sak med Tinder. Även om det är så mycket trubbigare. Man missar utstrålning och sätt att föra sig. Två viktiga parametrar vad gäller attraktion. Åtminstone för mig. Men det är sådant man får ta reda på vid en träff om man kommer till det stadiet.
Citera
2020-09-14, 11:20
Medlem
Citat:
Och ja, klart som fan att det är ytligt. Hur skulle en sådan snabb app kunna vara på något annat sätt? Igår kväll skrevs det i tråden att det blir #metoo om en kvinna blir approachad av en man i en bar om mannen i fråga inte är tillräckligt snygg. Det blir det givetvis inte. Men om mannen kontaktar kvinnan på ett flirtigt sätt och hon själv inte känner fysisk attraktion så kommer hon inte vara intresserad av det kontaktförsöket. Män funkar likadant. Är man inte intresserad av någon som lägger in någon slags stöt så är man inte. Jag förstår ens inte varför det ständigt ska påpekas. Det är precis samma sak med Tinder. Även om det är så mycket trubbigare. Man missar utstrålning och sätt att föra sig. Två viktiga parametrar vad gäller attraktion. Åtminstone för mig. Men det är sådant man får ta reda på vid en träff om man kommer till det stadiet.

Det blir inte #metoo, det är bara ett sätt för dessa snubbar att ha en ursäkt för att de inte vågar gå fram. Jag har gjort det ett antal gånger, om jag väntar för länge med att fråga om hon är singel så säger hon att hon inte är det, men om det första jag frågar är huruvida hon är singel (rakt på sak, ja...) brukar hon svara ärligt (ofta ja - singel, vilket inte är så konstigt, annars hänger man väl inte direkt på krogen). Följer jag därefter direkt upp med kontaktuppgifter brukar jag få dem men det är inte i det skedet man blir rejected, snarare efteråt i att hon antingen inte svarar eller ghostar.

Ja, jag är ful och får ytterst få eller rentav noll matchningar på tinder. Det är ett tufft dejtingliv för en ful men man klappar sig själv på axeln, går till gymmet och tjänar mer pengar. I värsta fall kan man till slut besöka horor om det verkligen skiter sig, även om det omöjligen kan ersätta en fast relation blir det väl mat för dagen i alla fall. Det räcker väl en bit på vägen.
Senast redigerad av f.d.idiot 2020-09-14 kl. 11:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in