Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Det är egentligen galet att det är så lätt att mer eller mindre avhumanisera profilerna på Tinder. Det blir som att sitta och titta på apor i bur. Jag finner själv större nöje i detta än i att surfa på bostadssidor. "Oj, här var det någon med lustiga tänder..." och "hoppsan, hon har väldigt speciella ögon." Men inte sällan går det på tok för fort. Håller med. När man får in snitsen sitter man ändå där och sveper skiten ur appen. Snabbt, snabbt.
Hög igenkänningsfaktor (även) på det andra du skriver. Är själv i 40-årsåldern och separerad sedan flera år. Nyfiken och sugen på kontakt med det motsatta könet igen, utanför jobbet, men santidigt rätt ohjälpligt fast i gamla vanor och mönster.
Tror egentligen att jag inte är seriös nog. Jag ser det dock för egen del som en del i en frigörelseprocess. Kolla marknadsvärdet, och allt det där. Blir det något mer av det skulle det vara en bonus. Det är bara inte målet när jag sitter och svajpar på Tinder — inte ens säkert, ärligt talat, att jag orkar eller har lust att träffa någon igen snart.
Jag är inte heller någon bostadssurfare men det blir ungefär samma företeelse. Man surfar runt och tittar för sitt eget höga nöjes skull. Det är nog så de flesta gör med Tinder. Men inte alla. En del hoppas på att verkligen träffa någon. Att hitta gemenskap och kärlek. Och visst kan man hitta det på Tinder. Jag har flera exempel på det i min bekantskapskrets. Men jag tror att man blir väldigt besviken om man har det som mål. Tinder är en snabb och ytlig miljö. Ibland sitter folk och sveper utan att egentligen se skärmen ordentligt (flera av mina kompisar ute i solen i somras). Det spelar inte så stor roll om man råkar vänstersvepa bort någon. Det kommer hela tiden nya ansikten. För någon vecka sedan satt jag snett bakom en snubbe på kanske 30 på bussen. Och jävlar så snabbt han svepte! Nej, nej, nej, nej, nej, ja, nej, nej, nej, nej. Han kan omöjligen ha sett ordentligt. Kollade inte fler bilder, läste inte bion. Bara svepte.
Och så sitter det folk och analyserar sönder varför en del får matchningar och andra inte. Visst är det så att den ytliga Tinderkulturen gör att människor som har ett utseende som tilltalar den stora massan kommer att få fler matchningar. Precis som det är IRL. Det är inget häpnadsväckande eller nytt.
Det heter ofta, åtminstone här på FB, att kvinnor endast använder Tinder som ett slags bekräftelseinstrument. Kvinnor sitter och samlar på sig likes utan att egentligen vilja träffa någon och gottar sig åt uppmärksamheten. Typ. De allra, allra flesta kvinnor dock vet hur mekanismerna bakom Tinder funkar. Att män sveper höger i större utsträckning än kvinnor. En del män säger att de sveper höger på alla för att få matchningar så kvinnor vet att många matchningar per se inte betyder särskilt mycket. Trots det så funkar det, som du säger, att mäta sitt marknadsvärde. Vilka får jag kontakt med? Hur kommunicerar de med mig? Tänker de anstränga sig eller vill de omedelbart komma över med en flaska rött i väskan?
Jag ser yngre kollegor, män och kvinnor, svepa men vi pratar inte lika detaljerat som jag och mina nära vänner. När vi pratar om det så tycks dock de flesta ha ungefär samma inställning även om de är på en annan plats i livet och vill träffa någon för familjebildande. Det som händer, det händer.
Och ja, klart som fan att det är ytligt. Hur skulle en sådan snabb app kunna vara på något annat sätt? Igår kväll skrevs det i tråden att det blir #metoo om en kvinna blir approachad av en man i en bar om mannen i fråga inte är tillräckligt snygg. Det blir det givetvis inte. Men om mannen kontaktar kvinnan på ett flirtigt sätt och hon själv inte känner fysisk attraktion så kommer hon inte vara intresserad av det kontaktförsöket. Män funkar likadant. Är man inte intresserad av någon som lägger in någon slags stöt så är man inte. Jag förstår ens inte varför det ständigt ska påpekas. Det är precis samma sak med Tinder. Även om det är så mycket trubbigare. Man missar utstrålning och sätt att föra sig. Två viktiga parametrar vad gäller attraktion. Åtminstone för mig. Men det är sådant man får ta reda på vid en träff om man kommer till det stadiet.