2020-09-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Israel drämmer till med full lockdown igen, från och med den 18:e.

https://www.rt.com/news/500576-netanyahu-coronavirus-lockdown-protests/

Men hur kan Israel ha ökad smittspridning, de har ju haft maskkrav i offentliga miljöer sedan 1:a april!
Citera
2020-09-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Mest för konsekvenserna.

Återkom när Norge börjar närma sig Sveriges dödstal.

Men hur många som avlider med covid-19 i Norge får vi ju aldrig veta eftersom de registrerar dödsfall i covid-19 efter dödsfallsintyg
Citera
2020-09-13, 18:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Så en myndighet använde medlet "fattigdom" under andra världskriget för att få slut på eländet?

Även om det nu är så att matranson etc är en hårdare åtgärd så är det ändå det tuffaste på 80 år, och du tycker att inget hänt.

Du är medveten om att Allsvenskan spelas utan publik? Det är mängder av matcher i veckan som tar tusentals åskådare.

Jag lever också ungefär som vanligt, men du är helt enkelt eremit om du inte märkt skillnaderna i samhället.

Åh, nej. Allsvenskan. Vilken uppoffring...

Ta en nypa luft och var glad att vi inte har en bostadskrasch. När den kommer så lär du tycka att den här tiden var ganska enkel att ta sig igenom.
Citera
2020-09-13, 18:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vem skulle ha vårdat och matat de gamla under de veckorna? Skyddsutrustning saknades ju.

Ja, men vårdpersonalen hade inte blivit smittade från början, med en allmän nedstängning i samhället i övrigt, samt stängda gränser/screening av passagerare som kom av flygplan och fartyg/karantänkrav. Så det hade inte gjort något att de inte hade skyddsutrustning.
Citera
2020-09-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej det enda intressanta är hur många som dött eller insjuknat av Covid.

Så du menar att vi rent tekniskt borde har lägre dödstal än vanligt på ett kalenderår tack vare covid-19.
Alltså covid-19 räddar liv om det sköts rätt?
Citera
2020-09-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Fast logiken är att få fram hur många mer än normalt som dog. Låt oss för tankens skull säga att alla på Estonia statistiskt skulle dö dagen efter, då hade det inte varit så allvarligt med Estonia, eller hur? För det spelar stor roll vem som dör, inte bara hur många som dör.

Betydligt intressantare att kolla på förlorade levnadsår. Vilket borde intressera Flashbackare i synnerhet då antalet pursvenskar under 60 som dött mer eller mindre kan räknas på en hand (eller ja, några händer, det är enstaka procent av alla döda med COVID-19 diagnos, även fast de under 60 utan hjärt-kärlproblematik, lungproblem eller grov fetma nog kan räknas på en eller två händer). De grupper med högst dödlighet är äldre äldre och invandrare utan anställning.

Ja, detta med förlorande levnadsår kan vara intressant och speciellt vilken grupp som fick förlorade levnadsår. Självklart är det tragiskt när relativt unga dör en för tidig död, tyvärr sker det i ett antal varje dag på en mängd oförklarliga, men också självförvållande sätt (tänker på droger och livsstil bl a)

Jag läste att varje år dör det 7.600 svenskar alldeles för tidigt (11 förlorade levnadsår) p g a vårt sätt att leva. D v s luftföroreningar. Bilavgaser, flyg o s v o s v. Ändå har Sverige en av Europas bästa luftkvalitéer. Hur ofta tänker vi på att idag dog det ytterliga 21 svenskar 11 år för tidigt p g a av vår livsstil och vår konsumtion?

https://www.umu.se/nyheter/7-600-beraknas-do-i-fortid-varje-ar-pa-grund-av-luftfororeningar-_5811093/
Citera
2020-09-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej det har jag inte. Jag noterar bara att det är en markant uppgång i antal smittade runtom i Europa, men dödligheten ökar endast marginellt, om alls. Skulle det kunna handla endast om utökad testning?

Hur kan du då hävda att smittspridningen i Frankrike är högre än i våras om du inte har all data som krävs för att styrka påståendet?
Citera
2020-09-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hur kan du då hävda att smittspridningen i Frankrike är högre än i våras om du inte har all data som krävs för att styrka påståendet?

Dom flesta länder testar väl mera omfattande nu än vad man gjorde i april-maj. Förmodligen var samhällssmittan betydligt högre i de värst drabbade länderna då självklart, även om det inte framkom i någon statistik. Sjukvården hade fullt upp att försöka få folk att överleva i länder som Frankrike, Spanien, UK, Sverige o s v
Citera
2020-09-13, 18:39
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Ok, jag omformulerar mig. Dynga.
Så som du uttrycker dig kan man påtala allt och komma undan med det.

Ex. Jag känner en kille som jobbar på rymdstyrelsen som sagt till mig att vi har klara bevis på utomjordingar i Säffle men det mörkar myndigheterna.
Men du kan inte ifrågasätta mig för då svarar jag bara dig med att du behöver inte tro mig och vill du veta mer får du kolla upp det själv.
Det kallar jag dynga. Kvalificerad sådan.

Sen håller jag med dig om att Sverige inte skött det exemplariskt men det finns bra många länder som skött det bra mycket sämre!!

Nämn ett land som skött det sämre.

Din jämförelse är för övrigt gravt olustig.. Nästan så jag undrar om du lider av någon diagnos.

Vi har folk inom vården i familjen, varav en ingift som är överläkare på ett sjukhus.

Du behöver verkligen inte tro på det eller ta till dig det. Men det är väl uppenbart för dom flesta som inte har tegnells balle i munnen att det myglas och fuskas hejvilt.
Citera
2020-09-13, 18:44
Medlem
arbetets avatar
Seroprevalensstudie, sjukhuspersonal i Chicago, 6510 individer:

Resultat: 4,8%

Seroprevalence and Correlates of SARS-CoV-2 Antibodies in Healthcare Workers in Chicago
Results: 6,510 HCWs, including 1,794 nurses, and 904 non-patient facing administrators
participated. The majority were women (79.6%), 74.9% were white, 9.7% were Asian, 7.3%
were Hispanic and 3.1% were Black. The crude prevalence rate of seropositivity was 4.8%
(95% confidence interval (CI): 4.6%-5.2%).
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.11.20192385v1.full.pdf
Citera
2020-09-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vi ska inte titta på perioden innan mars. Det finns ingen logik i det. Det blir ungefär som att försöka att få en bild av hur många svenskar som dog i Estoniakatastrofen och titta på hela september månad 1994, istället för att enbart kolla på 28e september.

Dödlighet per år varierar med 3000-4000 döda mellan säsonger med låg respektive hög influensaaktivitet. Det har varit två år 2019 och 2020, med väldigt låg influensa-relaterad dödlighet medan 2018 stor för den största på många år med över 3000 fler avlidna jämfört med 2019. Det är fakta som du inte kan bortse ifrån. En olycka likt Estonia har inget med de naturliga variationer som finns årligen rörande dödlighet i infektioner och influensa.
Citera
2020-09-13, 18:56
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
FHM satte endast in tillräckligt hårda åtgärder för att vården inte skulle krascha. Det räckte ändå inte, utan regionerna var dessutom tvungen att ge ut instruktioner (t.ex. till vårdboenden, LSS-boenden och andra kommunala boenden, och läkare som servar dessa boenden), att alla som blev sjuka i covid inte fick skickas in till sjukhuset för vård, för i så fall skulle vården krascha. Och då var det bättre att de gamla, sjukliga och fysiskt eller mentalt handikappade fick dö hemma i sina sängar, än att det inte skulle finnas en ledig plats på sjukhuset för en tidigare frisk och normal 30-åring... Det här är verkligheten, och den går aldrig att tvätta bort.

FHM visste att smittan skulle spridas ändå, och det sa de ju också då i början, innan de fick kritik och blev mer försiktiga med sina uttalanden: "nu låter vi det långsamt spridas i befolkningen", sa Tegnell. Det minns jag tydligt. Folk fuckar ju upp hela tiden. Står för nära i kassakön, åker buss för att de inte har något annat val (jag t.ex.), smiter ut för att träffa Tinder-dejter (och då inte för att spela fia), slickar på fingrarna utan att tänka, när det kommit senap och ketchup på dem från den varma korven, blir kramiga efter några drinkar på uteserveringen... Allt detta ingick i kalkylerna. Om det INTE hade gjort det, så hade de låst in oss. Ordentligt.

Även Löfvén sa den 3 april att tusentals kommer att dö.

Statsminister Stefan Löfven (S) tror att coronakrisen kommer att pågå i månader. Han räknar med att antalet dödsfall kommer att öka flerfalt innan krisen är över.

– Vi kommer att få räkna de döda i tusental. Det är lika bra att vi förbereder oss på det, säger han till Dagens Nyheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in