Citat:
Ursprungligen postat av
vias
Sinewave, jag märkte ett intressant fenomen på en fond i mitt PPM urval nämligen "Barings Asia Growth ClassA USD Inc". Den seglade upp som 3a när jag gjorde mina val förra helgen så jag valde den.
Sen för skojs skull kollade jag fonderna igen under veckan och då hade den fått negativt SMA3 och hamnat med en varning i Google spreadsheet. Eftersom PPM inte har avgifter så startade jag ett byte till World mining som nu var 3a, misstänker det är fel och man ska hålla sitt urval.
Så min fråga: är det viktigt att vara disciplinerad och invänta nästa månads urval. Ser att många andra som kör MOM+AGG använder lite egna känslor och funderingar för att spetsa till strategin. T ex inget fast datum för byte, koll varje dag eller vecka, byta urval etc.
En fråga till, ser t ex att LF fastighet seglat upp som ny 3a och har extremt fin SMA3. Kanske startar en comeback på fastigheter nu?
Fel och fel... Du gör som strategin säger att du ska göra under de intervaller du har satt upp som t ex på månadsbasis.
Om du har en strategi där byten sker varje vecka var det inte fel. Om något annat får du fråga dig själv om det är särskilt klokt att gå mot sannolikheterna (som strategin förmodligen bygger på) och om det är hållbart på sikt. De flesta som inte klarar av att hålla sig till sina respektive utsatta planer, dvs strategier, misslyckas på sikt. Om du känner att du inte klarar av att följa någon typ av strategi är det förmodligen bättre att byta strategi till något du klarar av att följa.
Ja, disciplin är A och O. Utan det fungerar inga strategier på sikt varpå man lika väl kan göra något annat. De flesta misslyckas t ex med att slå index trots att dem vid olika tillfällen sitter med både strategier och tillgångar som slagit index, ibland flera gånger om. Det är för att de flesta inte klarar av att följa utsatt plan (strategi), det är inte svårare än så (men att följa en strategi i ur och skur är dock inte alls särskilt enkelt även om det är det på pappret).
-
Det är lite som att du nästan frågar vad en strategi är.
Kortfattat är alla strategier i den här tråden en samling regler för
Entry och
Exit. Dvs regler för när man går in i något respektive för när man går ut ur något.
En enkel TAA-strategi med ett glidande medelvärde om 10 månader har t ex Entry om en tillgång är över MA10 och Exit om så inte är fallet.
Varför? För att om trenden är negativ är det större risk, dvs större
sannolikhet, att så fortsätter vara fallet. I en MOM+AGG (dvs Momentum Aggregate) är det något snarlikt; det som gått upp har historiskt haft en tendens att fortsätta gå upp, dvs det är större än lägre sannolikhet för att det fortsätter upp. Detta pga saker som flockbeteenden (kortfattat, detta ämne går att fylla flera sidor med om man vill).
Däremot är det givetvis så att större sannolikhet alltså inte på något vis är synonymt med garanterad utgång. Det är rentav helt väsensskilt från någon typ av garanti om någonting och detta tänk om någon typ av säker utgång är rentav farligt.
Tänk dig att du sitter i ett parti Texas Hold'Em och att du efter giv har du tre ess på hand: spader, ruter och hjärter.
På rivern kommer sedan:
Spader Kung, ruter 5, hjärter 6
Med denna river hade sannolikheten varit högre än lägre att du sitter med den vinnande handen för detta parti. Det är långt från någon garanti att vinst sker, bara högre sannolikhet. Du har trots allt scenarion där t ex någon sitter med tre kungar på hand eller där någon sitter med 3 spader (och det kommer en spader till), dvs du med dina tre ess är inte garanterad vinnande utgång men sannolikheten för en vinnande utgång i detta exempel är på din sida.
Precis som i ett kortspel är strategier inte ett spel om någon typ av vinst utan primärt ett spel om sannolikheter. Vinst är en konsekvens av att oftare (dvs inte alltid) än sällan ha sannolikheterna på sin sida. Det är inte ett spel om att ha 'rätt' eller 'fel' utan att helt enkelt oftare än sällan ha mer rätt än fel utslaget på betydligt längre tid än ett par enskilda månader.
Jag är inte ett stort fan av att länka till YouTube, men även du bör se denna video då den rör allt ovan:
https://youtu.be/fbJUN8rJTw4?t=450
Videon startar på +7 min då det är där det blir något mer intressant
Citat ur videon (parafraserat),
Citat:
Everything i used to do as respect to analysis was to try to eliminate the risk.
Was to try to make the risk go away.
Was to try to make sure that this trade i'm getting into right now, this trade was going to be a winner.
Not maybe a winner, but going to be a winner.
Or ... why would i do it?
Why would i get into a trade if i didn't think it was going to win?
Does that makes sense?
Is that kind of a logic that makes sense?
That's exactly the kind of logic that make sure that you're not going to be successful in this business.
It's exactly the kind of logic that is going to be - going to assure you that you will not make it in this business.
This business has nothing to do with winning on a trade per trade basis.
I princip kan man summera allt det där som att:
1. För att nå vinst måste man acceptera att förluster uppstår, rentav se det som en del i allt och något som kommer fortsätta att inträffa
2. Då det är omöjligt att veta vad som sker i framtiden kan vi endast utgå från sannolikheter, dvs i hur många fall någon typ av system utslaget över tid har mer 'rätt' än 'fel'
3. Olika idéer som går ut på att
helt eliminera risk är att betrakta som nonsens (då man inte kan veta framtiden), det bästa man kan göra är därför att ha system för Entry och Exit. Detta helt oavsett om dessa alltid innebär optimala placeringar under optimala tidpunkter eller ej.
-
Ja, utvecklingen för fastigheter är spännande. Just fastigheter är en tillgång som särskilt efter någon typ av fall på de bredare börserna har en tendens att efter ett tag lägga i något av en turbo varpå just fastigheter är en tillgång som man absolut aldrig bör bortse från.