2020-09-13, 14:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Eftersom viruset är trögsmittat så sker den vanligaste överföringen av viruset i nära relation, ofta inom familjen. Stänger vi in hela familjen när en familjemedlem är konstaterad smittad, så ökar den smittspridningen. Det har vi sett är vad som händer vid ”hård” lockdown.
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tror att inom familjen smittas man oftast innan den sjuke visar symptom vilket gör att det är extremt viktigt att hela familjen stannar hemma om någon testar positivt.

Ja. Tanken med att isolera hela familjer är att förebygga smittspridning innan symtom uppstår.

Ifall någon i familjen tillhör en riskgrupp, så kan det vara idé att isolera den personen från övriga familjen, och hoppas att den personen ännu inte har hunnit smittas.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Skall smittkedjan brytas så finns det nog inget alternativ till att isolera hela familjen. Nu har ju inte det varit målsättningen utan enbart att dämpa smittspridningen. Därav ”stanna hemma om du är sjuk”.

Covid-19 har såpass omfattande smittspridning innan symtom uppstår, att det är omöjligt att stoppa epidemin enbart genom att stanna hemma när man är sjuk. Vårens händelser borde vara bevis på att "stanna hemma om du är sjuk" är otillräckligt.

Du har rätt i att Folkhälsomyndighetens råd aldrig har haft för avsikt att stoppa smittspridningen, enbart bromsa. Folkhälsomyndighetens råd är egentligen ganska värdelösa.
Citera
2020-09-13, 14:41
Medlem
Nu går vi in i den fjärde skolveckan. Infektioner går ner, antalet avlidna obefintligt. När kommer raset?
Citera
2020-09-13, 14:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Gränserna är ju fortfarande halvstängda. Resa till rött område så hamnar du i karantän efter hemresan. Ändå lyckas de få ökande antal smittade. Vi har ju matats i den här tråden hur Norge har gjort allt rätt - ändå stiger siffrorna nuförtiden. Så vad gjorde de för fel?

Vi har ju matats i tråden om hur lockdown inte fungerar. Borde man inte nu inse att öppna upp inte fungerar?

Sen undrar man lite varför norges knappt sämre siffra på 24,8 jämfört med Sveriges 24 gör någon större skillkad? Om vi gör rätt så kan ju inte de göra särskilt mycket fel.
Citera
2020-09-13, 14:44
Medlem
Pre 1914s avatar
Svenskars erfarenhet av spanska lockdownen: https://www.dt.se/artikel/fattigdom-och-utegangsforbud-drev-dem-fran-spanien-nu-bygger-de-nya-livet-i-stora-skedvi-blev-stoppa d-av-polis-varje-dag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Nu går vi in i den fjärde skolveckan. Infektioner går ner, antalet avlidna obefintligt. När kommer raset?

Det vet du mycket väl, om 2 veckor brakar det loss ordentligt
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol, kul att "alarmisterna" nu börjat skriva om immuniteten hos befolkningen, samt svalt Folkhälsomyndighetens ej bevisade skattning om att upp till hälften av de "som egentligen är immuna är det genom T-cells immunitet. För nu finns det en isländsk studie som motsäger det. 90 procent av de som haft en covid-19 infektion utvecklar antikroppar.

Hur stor andelen assymptomatiska är vet man ej. Baserat på min egen erfarenhet att ha varit en del av ett smittkluster så uppskattar jag andelen asymtomatiska till mellan 10 och 20 procent av alla covid-19 fall. Men min gissning är just en gissning. Vi vet heller inte hur smittsamma de asymtomatiska är. En asymptomatisk superspridare är naturligtvis livsfarlig. Lika så en sådan under inkubationstiden.

Jag tror att jag blev smittad av en sådan. Det räckte att vederbörande vände sig om för att prata med mig, och kom lite för nära jämfört med en och en halv meter. Så viss fog kan det finnas för att kritisera Folkhälsomyndighetens råd om att "stanna hemma när du känner dig sjuk. Å andra sidan så har vi ändå en låg smittspridning trots en sådan brist i rekommendationerna. Det jag ev. råkade ut för kan ju ha varit ett specialfall i ändarna av normalfördelning.

OK, den isländska studien kände jag inte till. Hur-eller-hur så behövs det en omfattande antikropp-screening i Sverige nu, så vi får veta hur det står till med flockimmuniteten. Det var inte JAG som valde den strategin! Jag skulle inte ha offrat 6 000 människor för den. Men nu när det är som det är, så kan man väl glädjas lite - rent egoistiskt - om vi faktiskt ser ljuset i änden av tunneln..?
Citera
2020-09-13, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen

Och om två veckor när den återigen uteblir så är det julen vi ska bekymra oss för!!
Citera
2020-09-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En liten jämförelse med dödstalen i absoluta siffror:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&year=late st&country=DNK~FIN~NOR~SWE&region=World&deathsMetr ic=true&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric =location&pickerSort=asc

Solberg for president in Sweden!

Varför blev dödstalen så höga i Sverige?
Jo pga stor smittspridning.

Vem har högst smittspridning just nu? Jo Norge.

Det innebär att Erna låtit smittspridningen ta fart igen. Dvs. Enligt dina mått, en massmördare

Eller tror du inte smittspridning och dödstal går hand i hand?
Citera
2020-09-13, 14:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Svenskars erfarenhet av spanska lockdownen: https://www.dt.se/artikel/fattigdom-och-utegangsforbud-drev-dem-fran-spanien-nu-bygger-de-nya-livet-i-stora-skedvi-blev-stoppa d-av-polis-varje-dag

Betalartikel. Nåja, svenskar är fredsskadade och bortskämda. Förstår att det var upprörande för dem, som är friska och sunda nu när nästan en miljon människor i världen har avlidit...

Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen

Jättekul. Jag ger det en vecka till att braka lös. Sedan tror jag, att vi har klarat det här... och kan börja skriva facit. Då är det enda man missar sedan - utlandsresorna.
Citera
2020-09-13, 14:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är såna som du, som tror att stängda uteserveringar är det enda som gjorts men i övrigt lever som vanligt, som driver smittspridningen.
Tvärtom öppnade uteserveringarna tidigare än vanligt. Var har de stängt dem?
Citera
2020-09-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Är du ny här i tråden? Hur kan du ha missat denna diskusion som vi har utrett hur många gånger som helst? Ska du argumentera mot SCBs data? Vad ska du komma med för argument då? Att dom räknar fel?

SCB brukar släppa en ny excelfil varje måndag, så vi kommer få en ny att jämföra med imorgon. Men nu idag söndag så tar du genast och laddar ner den här filen:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Gå in i excelboken till fliken 'Tabell 1'. Gå till en tom cell och skriv in formeln: =SUMMA(G221:G241) - SUMMA(H221:H241)
Då får du över/underdödligheten för de tre första veckorna av augusti.

Sen går du till en annan tom cell och skriver in formeln =SUMMA(G221:G251) - SUMMA(H221:H251) som visar den relativa dödligheten för augusti, baserad på den data som finns tillgänglig nu.

Ta dig gärna tid att göra det här nu bums och skriv ett inlägg där du berättar vad du räknade fram för resultat.

Tack för tips! Vid en jämförelse från 27/6 till 25/8 (det är ca 20 dagar sedan så att alla avlidna kommer med) detta år, och jämför med snittet för de senaste 5 åren under samma tidsperiod har det dött 157 personer färre 2020. Vi har alltså en underdödlighet i landet sen midsommar.
SVT Text skriver att det är en tydlig underdödlighet, men det tycker jag är en viss överdrift.

Men faktum kvarstår att du verkar tro att det är en överdödlighet i Sverige sen midsommar, hur kan du få det till det?
Citera
2020-09-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Varför blev dödstalen så höga i Sverige?
Jo pga stor smittspridning.

Vem har högst smittspridning just nu? Jo Norge.

Det innebär att Erna låtit smittspridningen ta fart igen. Dvs. Enligt dina mått, en massmördare

Eller tror du inte smittspridning och dödstal går hand i hand?

Dödstalen blev så höga i Sverige jämfört med andra länder eftersom vi klassificerar "covid"-dödsfall mer frikostigt än andra länder. Sen har vi hög smittspridning, vilket gör att fler har viruset, vilket gör att fler som dör pågrund av helt andra orsaker tillskrivs "döda i covid". När vi summerar året så kommer ni se att totala antalet döda inte överstiger de senaste 5 åren. Det gäller att använda hjärnan som Gud välsignat en med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in