2020-09-13, 13:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
300?

Vad fan grundar du det på?
Jag fattar inte varför folk fortsätter att envisas med att bara dra siffror ur arslet..

Kollade platz se. Vad anser du vara korrekta siffror i antal nya fall senaste tiden?
Citera
2020-09-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta viruset har dock egenskaper som gör att det inte behöver mutera för att fortsätta spridas. Den asymptomatiska och presymptomatiska spridningen är så stor att den till och med dominerar, dvs sannolikheten för en tidig mutation mot det mildare slaget är relativt liten.

Klart det muterar och har förmodligen redan gjort det till snällare variant
Citera
2020-09-13, 13:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
och det var innan KIs t cells rapport så dödligheten är lägre.

Har du någon studie som bekräftar dödligheten bättre?
Citera
2020-09-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja att stänga uteserveringar efter tre månader var ett riktigt krafttag. Stalin hade varit stolt.

Vi verkar ligga runt 300 nya fall per dag. Känns inte direkt som att det är på minimum.

Det är såna som du, som tror att stängda uteserveringar är det enda som gjorts men i övrigt lever som vanligt, som driver smittspridningen.
Citera
2020-09-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hur menar du. Kommer förkylningsvirus med luften som blåser in?

Vet inte exakt hur klassiska förkylningar sprids, men vet att jag själv t ex brukar få förkylningssymptom när det blir råare/kallare.

Det sprids säkerligen en hel del klassiska förkylningar i förskola och skola och vidare till vuxna. Detta sker ju varje hösttermin start, så det är ju inget konstigt att det sker även i år.
Citera
2020-09-13, 13:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
När stängdes uteserveringar efter tre månader?

I Sverige tidigare i somras.
Citera
2020-09-13, 13:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är såna som du, som tror att stängda uteserveringar är det enda som gjorts men i övrigt lever som vanligt, som driver smittspridningen.

Det har inte gjorts särskilt mycket. Det är ju därför Tegnell får kritik och därför som andra länder pratar om vår unika strategi. Annars hade nog ingen nämnt oss.
Citera
2020-09-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag lyssnade fram till han började svamla om t-cellsimmunitet från tidigare coronainfektioner. Jo, det har pratats om det men hittills har man i nya studier bara sett korsreaktivitet vilket inte innebär att man har påvisat korsimmunitet. Tvärtom kan dessa t-cellsreaktioner kanske förklara varför en del speciellt äldre får de kraftiga överreaktioner från immunförsvaret.

En mer rättvis jämförelse är att titta på dödstalen hos våra grannar:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&year=late st&country=DNK~FIN~NOR~SWE&region=World&deathsMetr ic=true&interval=smoothed&aligned=true&perCapita=t rue&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=a sc

Intressant då man kan hävda att våra grannar stängde ner avspeglas i kurvorna.

En av mina slutsatser är att vi blev straffade hårt i april-maj, p g a att vi hade underdödlighet under några månader innan och även nu ett par månader efter. Detta till skillnad mot våra grannar som hade motsatta kurvor
Citera
2020-09-13, 13:44
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vet inte exakt hur klassiska förkylningar sprids, men vet att jag själv t ex brukar få förkylningssymptom när det blir råare/kallare.

Det sprids säkerligen en hel del klassiska förkylningar i förskola och skola och vidare till vuxna. Detta sker ju varje hösttermin start, så det är ju inget konstigt att det sker även i år.

Enligt vissa är ju covid detsamma som en förkylning så då bör vi logiskt se en ökad smittspridning i förskola och skola framöver då? Eller blir det logisk kortslutning?
Citera
2020-09-13, 13:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
En av mina slutsatser är att vi blev straffade hårt i april-maj, p g a att vi hade underdödlighet under några månader innan och även nu ett par månader efter. Detta till skillnad mot våra grannar som hade motsatta kurvor
En av mina slutsatser är att vi misslyckades med det mesta i jämförelse med våra grannländer.
Citera
2020-09-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det är inget "snömos".

Jag sa precis att du får tro vad du vill - mig gör det ingen skillnad.

Jag säger inte att covid är något domedagsvirus. Jag säger bara Sverige skött det så jävla illa och gör allt för att dölja det.

Ok, jag omformulerar mig. Dynga.
Så som du uttrycker dig kan man påtala allt och komma undan med det.

Ex. Jag känner en kille som jobbar på rymdstyrelsen som sagt till mig att vi har klara bevis på utomjordingar i Säffle men det mörkar myndigheterna.
Men du kan inte ifrågasätta mig för då svarar jag bara dig med att du behöver inte tro mig och vill du veta mer får du kolla upp det själv.
Det kallar jag dynga. Kvalificerad sådan.

Sen håller jag med dig om att Sverige inte skött det exemplariskt men det finns bra många länder som skött det bra mycket sämre!!
Citera
2020-09-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En av mina slutsatser är att vi misslyckades med det mesta i jämförelse med våra grannländer.
Hehe, att du dragit den slutsatsen har nog ingen, och då menar jag ingen, i denna tråd missat . Du och många andra har ju lagt ner manår av obetalt arbete i denna tråd för att komma fram till just den specifika slutsatsen om och om igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in