2020-09-13, 12:50
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
För att delta i debatten: jag tror LW led av akut brist på självinsikt, och att hon därav då därtill kraftigt överdrev sitt beteende i för henne själv direkt ogynnsam riktning. De problem som tornade upp sig gjorde bara saken ännu värre. På ett eller flera plan. Mentalt. Hon gick upp i vind när man bör falla av.

(Sen då hamnar hon i en snårskog av kompromisser och halvdanheter där hon i hög grad är utlämnad åt andras omdömen och domar.)

Lag mot att döda folk är inte där främst för att lägga hinder i vägen för elaka. Utan för att mord skärper problemen mångdubbelt mer, och skapar mängder av nya. Det är inte heller någon lösning.

GM var den som flippade ut på riktigt. Och endast GM.

LWs ”problem” hade gått att rätta till. Det är också därför det är förbjudet att släcka liv. Det som mördas är inte bestående. Men mord är, och mördare.
Fint sagt men med kunskap om LWs "problematik" finns bara lösningar på efteråt tråkigt nog.
Något vi aldrig kommer att få reda på om dessa lösningar hade fungerat.
Självklart håller jag med dig om att mord är aldrig någonsin är okej.
Citera
2020-09-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jovisst ,problemet är att SD kan ha haft förmågan att övertalat LW till att frångå sina prästerliga förpliktelser ,det är det jag är rädd för ,förstår du mina tankebanor då ?

Jag hade ingen aning om att det LW/SD höll på med existerade ?

Men SD är ju inte den enda mannen LW hade sex med. SD kan inte ha övertalat LW att hoppa i säng med varannan förbigående..

Och återigen handlar det inte om prästerliga förpliktelser utan helt vanliga samhälleliga moralregler.

Även om LW hade varit en "helt vanlig granne till HD" hade många säkert fördömt hennes skurkaktiga beteende att gå bakom ryggen på henne. Men nu var hon ju inte vilken granne som helst. Hon hade de facto vigt paret. I ett heligt äktenskap.

Det blir säkert kittlande för LW (och SD) att detta i tankarna smyga med sina sexstunder i naturen och hemma hos LW, men det är inte ett dugg roligt i många andras ögon. Allra minst i HD:s, men det finns säkert en hel skock av folk som anser att det var under all kritik.
Citera
2020-09-13, 12:54
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men SD är ju inte den enda mannen LW hade sex med. SD kan inte ha övertalat LW att hoppa i säng med varannan förbigående..

Och återigen handlar det inte om prästerliga förpliktelser utan helt vanliga samhälleliga moralregler.

Även om LW hade varit en "helt vanlig granne till HD" hade många säkert fördömt hennes skurkaktiga beteende att gå bakom ryggen på henne. Men nu var hon ju inte vilken granne som helst. Hon hade de facto vigt paret. I ett heligt äktenskap.

Det blir säkert kittlande för LW (och SD) att detta i tankarna smyga med sina sexstunder i naturen och hemma hos LW, men det är inte ett dugg roligt i många andras ögon. Allra minst i HD:s, men det finns säkert en hel skock av folk som anser att det var under all kritik.

Ja du har rätt ,det var det sämsta LW kunde hålla på med så om man inte vill bli mördad är det nog bäst att inte göra som LW gjorde ,det kan jag hålla med om ,ÄVEN om det är så otroligt fel att ta en människas liv..
Tur att det är en ytterst liten procentuell skara av mänskligheten som gör på detta viset ;
Dödar någon.

Men som sagt ,om man dödar någon måste det bli ett straff ,för ett människoliv är så mycket värt och betyder så otroligt mycket så det är oresonabelt att diskutera .Sen vad den som mördade tyckte är egentligen inte så viktigt för när ett människoliv släcks innefattar det så många andra människors mående....
Senast redigerad av landbandy 2020-09-13 kl. 13:00.
Citera
2020-09-13, 12:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Något är mycket märkligt med SD:s jobbdator.
I FUP (Aktbilaga 167) ses att ett USB kopplats till datorn (angiven som en bärbar HP BG50942-1)
kl 16.17 och kl 23.31. Vid det sista klockslaget var SD släppt från anhållandet.
Hur kan han docka in ett USB om datorn är beslagtagen? Det är ju omöjligt.
Enligt polisens protokoll för husrannsakan så avslutas den kl 23.24.
Jag tror knappast polisen har börjat mixtra med datorn och satt dit ett USB i bilen på vägen till polishuset.
www.bildtagg.se/bild/7uw6mzay3rc4z02691iqoq78

Den 27/8 -19 kl 14 beslagtar man en bärbar HP (BG92862-1) på Tyréns. Den är kvar i beslag.
www.bildtagg.se/bild/0emwa4cguoio5z7npatxrsvq

Nu hittar jag inte det du nämner i Aktbil 167, men kan det ha att göra med UTC tid att göra?
När klockan är 12:00 enligt UTC är den 13:00 i Sverige (vintertid) och 14:00 (sommartid).
Citera
2020-09-13, 12:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Du tittar på LW:s beteende endast ur den synvinkeln att det var ogynnsamt mot LW själv. Men du glömmer att det var ytterligt sårande för andra i hennes direkta omgivning: för HD, för hennes egna barn, för HD:s barn och flera andra. Säkert även sådana som inte ens var direkt drabbade eller bara indirekt drabbade.

Det är svårt för en förälder att uppfostra sina barn till att inte stjäla om man som förälder stjäl själv hela tiden. Bara som ett exempel. Inget under att det blev konflikter med tonåringen..

Alla ens brister eller försyndelser innebär nog en påfrestning på omgivningen, ja. Det är förmodligen en del av hennes problem att hon synbart inte betraktar sig som fullt delaktig och medansvarig i de gemenskaper hon tillhör. Eller inte kan handskas med det. Men det är ju just där hon hade behövt hjälp också... Hon synes inte riktigt ta sig an, eller förändras med, omgivningen så som den i hög grad var given. Eller varianter på det.
Citera
2020-09-13, 13:02
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu hittar jag inte det du nämner i Aktbil 167, men kan det ha att göra med UTC tid att göra?
När klockan är 12:00 enligt UTC är den 13:00 i Sverige (vintertid) och 14:00 (sommartid).

Nej; det tror jag inte eftersom datorhändelser tidsmässigt stämmer överens med det som ses sammanfattas för SD:s digitala aktiviteter i huvudprotokollet.
Citera
2020-09-13, 13:03
Medlem
Citat:
Förlåt att jag hoppar in här ,men är det ändå inte SD själv som svikit sin familj ,det är ju faktiskt han som bestämmer om han vill vara elakt otrogen mot sin egen familj,vad sen LW tjatade om är ju inte det som gäller UTAN hans vilja att vara TROGEN eller OTROGEN ,dent beslutet låg ju hos honom !
Så bråka med SD ...
Alla runt omkring inklusive LW är inte dent stora problemet ,UTAN SD själv var den som bestämde sig för att vara elak mot sin fru och barn ,och det var nog det som gjorde att HD lämnade honom ,när LW dödats ,då hon insåg att det kändes inte bättre då ,utan hennes besvikelse på sin egen mans beteende ,kvarstod ...

Så brukar det ju låta när en älskarinna försöker försvara sig: det var inte jag – det var han. Titta på honom bara – jag är oskyldig!

Men så är det ju inte ens enligt de tio budorden som LW valde att ha som sin ledstjärna.

Citat:
Vi skola frukta och älska Gud, så att vi icke draga, locka eller tubba ifrån vår nästa hans hustru eller tjänstefolk, utan förmana och tillhålla dem att bliva kvar och troget göra vad deras plikt fordrar.

En vuxen människa kan inte avsäga sig ansvaret över sitt eget beteende. Man kan inte uppfostra sina barn till ärliga samhällsmedborgare om man själv ljuger dagligen och bedrar folk som man låtsas vara kompis med.

Jag tycker inte att det är konstigt att det hela slutade illa.
Citera
2020-09-13, 13:04
Medlem
landbandys avatar
En sak som jag funderat på är OM hon var naiv nog att tro på SD redan där i början ,att han kanske sa att inte förräns de skilt sig ,både hon och han så skulle de kunna fara till Killimanjaro osv?

Att hon sen tog tag i detta genom att skilja sig och sen bli bitter då SD inte hängde på i det hela ,så började hon inse sitt misstag ,ensamheten som hon själv satt sig i med varken gunga eller karusell...
Då började tjatet ,ilskan och självinsikten och hon blev jobbig för SD ...

Det som är trist och otroligt sorgligt är att SD kanske inte skulle lovat runt och hålla tunnt för en sådan personlighet som LW ?
Det var ju då det hela gick åt skogen ...

Vi människor har ju ett visst ansvar omkring hur vi beter oss mot våra medmänniskor ,det gäller även SD om man säger så .
Det går inte att (går ,går det ju ,men elakt så in i norden..)ha" mycket snack i liten verkstad"och lova saker som en sårbar naiv människa tar till sig ,det är så fel!

Att vara omtänksam är att avstå vissa saker när en människa som har problematik ber om det...
Senast redigerad av landbandy 2020-09-13 kl. 13:09.
Citera
2020-09-13, 13:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Fint sagt men med kunskap om LWs "problematik" finns bara lösningar på efteråt tråkigt nog.
Något vi aldrig kommer att få reda på om dessa lösningar hade fungerat.
Självklart håller jag med dig om att mord är aldrig någonsin är okej.

Det som fungerar syns inte. Det är det bästa man kan hoppas på.

Inte det som fungerar illa heller alla gånger. Vilket är värre.

Mord fungerar aldrig. Dessutom är det förbjudet.
Citera
2020-09-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ja du har rätt ,det var det sämsta LW kunde hålla på med så om man inte vill bli mördad är det nog bäst att inte göra som LW gjorde ,det kan jag hålla med om ,ÄVEN om det är så otroligt fel att ta en människas liv..
Tur att det är en ytterst liten procentuell skara av mänskligheten som gör på detta viset ;
Dödar någon.

Men som sagt ,om man dödar någon måste det bli ett straff ,för ett människoliv är så mycket värt och betyder så otroligt mycket så det är oresonabelt att diskutera .Sen vad den som mördade tyckte är egentligen inte så viktigt för när ett människoliv släcks innefattar det så många andra människors mående....

Det beteendet som LW visade skulle med högsta möjliga sannolik slutat illa. Att det slutade så här illa var det väl ingen som anade, men någon sorts tråkigt slut var mer än sannolikt.

Att sen mördaren inte ha blivit fast KAN ha att göra med att folk inte anser att detta är värt att gräva i. De vill hellre glömma hela spektaklet än rota än mer i vilka till som eventuellt kan tänkas vara MGM. Hur många till som har legat med henne och därmed sårat sina partners? Och sina barn?
Citera
2020-09-13, 13:17
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Det beteendet som LW visade skulle med högsta möjliga sannolik slutat illa. Att det slutade så här illa var det väl ingen som anade, men någon sorts tråkigt slut var mer än sannolikt.

Att sen mördaren inte ha blivit fast KAN ha att göra med att folk inte anser att detta är värt att gräva i. De vill hellre glömma hela spektaklet än rota än mer i vilka till som eventuellt kan tänkas vara MGM. Hur många till som har legat med henne och därmed sårat sina partners? Och sina barn?

Jag förstår.

Det är nog viktigt för hennes barn att få upprättelse omkring sin mammas död ,tror du inte?

Det är ju deras väl och ve, vi mest vill hjälpa.
Vad andra runt omkring tycker, är så pass ointressant kan jag tycka eftersom ingen utav deras nära och kära har tagits ifrån dem =bllivit mördade .Är en otroligt väsentlig skillnad på dessa olika saker,visst!?
Om dessa människor vill ha en stort berg sopat under mattan som de snubblar på dag efter dag är ju deras problem...

Det viktiga för oss härinne är att få till en rättvisa omkring L*enas död.

Jag själv kommer aldrig förlåta den person som dödade henne .Den personen är och förblir en xxxxx enligt mig ,
Skiter i om den ansåg sig ha rätt till att göra detta ,MAN får inte döda en annan medmänniska .

Att tänka så pass mycket på sig själv så att man kan släcka en annan människas liv är och förblir för mig helt förskräckligt galet.
Gränslöst farligt.
Sjukt.
Senast redigerad av landbandy 2020-09-13 kl. 13:21.
Citera
2020-09-13, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Alla ens brister eller försyndelser innebär nog en påfrestning på omgivningen, ja. Det är förmodligen en del av hennes problem att hon synbart inte betraktar sig som fullt delaktig och medansvarig i de gemenskaper hon tillhör. Eller inte kan handskas med det. Men det är ju just där hon hade behövt hjälp också... Hon synes inte riktigt ta sig an, eller förändras med, omgivningen så som den i hög grad var given. Eller varianter på det.

Hade hon härjat på en swingersklubb hade ingen höjt ögonbrynen. Men hon blandade ju själv religion i detta.

Hon klädd sig till ett lamm – för att sen bakom ryggarna visa sig vara en ulv.

Det är då folk blir förbannade. För de känner sig bedragna av pastorn. Och detta med fog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in