2020-09-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hon var naiv och kär. Förmodligen gick hon på hans förklaringar till varför han behövde både nycklar och koder.

Nu ska man inte behöva tänka på att man kan råka ut för det som Lena råkade ut för. Och generellt sett är det ingen fara att lämna ut nycklar till människor man känner. Det är extremt ovanligt att någon beter sig så gränsöverskridande som SD har gjort.

Jag tror aldrig att jag ens funderat på vilka koder mm min partner har, även om det inte är någon hemlighet. Det finns inte på världskartan att jag skulle snoka i varken det ena eller andra. Om jag hade anledning till misstro skulle jag fråga.

Det är inte normalt att ha tillgång till samtliga konton hos både sin fru och sin älskarinna.

Jag skulle säga att det även är extremt ovanligt att en pastor beter sig så extremt gränsöverskridande som LW gjorde. Hon visade ju noll etik och moral när hon hoppade från en gift man till en annan - i hopp om att få krossa deras äktenskap.

Någon sorts diagnos måste hon har haft.
Citera
2020-09-13, 11:50
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tidigare har det skrivits i tråden att två gifta män inte finns med i utredningen.
Nu har du utökat det till att de inte heller finns med i slasken.

Det rimligaste antagandet är då att det är SD:s poliskompisar som kan ha träffat LW men städat bort sig själv ur utredningen.
Är poliskompisarna gifta, eller var de gifta tidigare?

Förutom allt som har klantats till i polisutredningen så vill jag minnas att det har förekommit en hel del oärliga/brottsliga poliser just i Örebro.
Det kanske finns en speciell arbetsplatskultur där?
Kanske för att de själva är poliser?
Tydligen har några i tråden misstankar mot dem, men vill inte berätta det för polisen.
Vem är det i så fall som inte vill att mordet ska lösas, och varför?

Det vore ju miserabelt om det skulle vara en polisman som bragt LW om livet !
Urrrk.....

(spekulation givetvis)
Citera
2020-09-13, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag skulle säga att det även är extremt ovanligt att en pastor beter sig så extremt gränsöverskridande som LW gjorde. Hon visade ju noll etik och moral när hon hoppade från en gift man till en annan - i hopp om att få krossa deras äktenskap.

Var det någon annan än SD som var gift, av de män hon hade någon relation med under åren?
Citera
2020-09-13, 12:04
Medlem
Citat:

Hon avsade väl sig pastorskapet, om jag inte minns fel? Tror inte att hon var ute efter att krossa något. SD räknade inte med att han hade en fru och skulle ju skilja sig och flytta ihop med LW. Sade han.
Citera
2020-09-13, 12:23
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16

Datorn beslagtogs 2018-05-15 Finns i Aktbil. 155 s 44

Något är mycket märkligt med SD:s jobbdator.
I FUP (Aktbilaga 167) ses att ett USB kopplats till datorn (angiven som en bärbar HP BG50942-1)
kl 16.17 och kl 23.31. Vid det sista klockslaget var SD släppt från anhållandet.
Hur kan han docka in ett USB om datorn är beslagtagen? Det är ju omöjligt.
Enligt polisens protokoll för husrannsakan så avslutas den kl 23.24.
Jag tror knappast polisen har börjat mixtra med datorn och satt dit ett USB i bilen på vägen till polishuset.
www.bildtagg.se/bild/7uw6mzay3rc4z02691iqoq78

Den 27/8 -19 kl 14 beslagtar man en bärbar HP (BG92862-1) på Tyréns. Den är kvar i beslag.
www.bildtagg.se/bild/0emwa4cguoio5z7npatxrsvq
Citera
2020-09-13, 12:25
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Något är mycket märkligt med SD:s jobbdator.
I FUP (Aktbilaga 167) ses att ett USB kopplats till datorn (angiven som en bärbar HP BG50942-1)
kl 16.17 och kl 23.31. Vid det sista klockslaget var SD släppt från anhållandet.
Hur kan han docka in ett USB om datorn är beslagtagen? Det är ju omöjligt.
Enligt polisens protokoll för husrannsakan så avslutas den kl 23.24.
Jag tror knappast polisen har börjat mixtra med datorn och satt dit ett USB i bilen på vägen till polishuset.
www.bildtagg.se/bild/7uw6mzay3rc4z02691iqoq78

Den 27/8 -19 kl 14 beslagtar man en bärbar HP (BG92862-1) på Tyréns. Den är kvar i beslag.
www.bildtagg.se/bild/0emwa4cguoio5z7npatxrsvq

Finns kanske tekniska polis-vänner till honom som vill honom väl ( tål ju att diskuteras det ordet ; vill honom väl !?)
Huvaligen !!

(spekulation)
Citera
2020-09-13, 12:28
Medlem
Lonnrots avatar
För att delta i debatten: jag tror LW led av akut brist på självinsikt, och att hon därav då därtill kraftigt överdrev sitt beteende i för henne själv direkt ogynnsam riktning. De problem som tornade upp sig gjorde bara saken ännu värre. På ett eller flera plan. Mentalt. Hon gick upp i vind när man bör falla av.

(Sen då hamnar hon i en snårskog av kompromisser och halvdanheter där hon i hög grad är utlämnad åt andras omdömen och domar.)

Lag mot att döda folk är inte där främst för att lägga hinder i vägen för elaka. Utan för att mord skärper problemen mångdubbelt mer, och skapar mängder av nya. Det är inte heller någon lösning.

GM var den som flippade ut på riktigt. Och endast GM.

LWs ”problem” hade gått att rätta till. Det är också därför det är förbjudet att släcka liv. Det som mördas är inte bestående. Men mord är, och mördare.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-09-13 kl. 12:33.
Citera
2020-09-13, 12:30
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
För att delta i debatten: jag tror LW led av akut brist på självinsikt, och att hon därav då därtill kraftigt överdrev sitt beteende i för henne själv direkt ogynnsam riktning. De problem som tornade upp sig gjorde bara saken ännu värre. På ett eller flera plan. Mentalt. Hon gick upp i vind när man bör falla av.

Lag mot att döda folk är inte där främst för att lägga hinder i vägen för elaka. Utan för att mord skärper problemen mångdubbelt mer, och skapar mängder av nya. Det är inte heller någon lösning.

LWs ”problem” hade gått att rätta till. Det är också därför det är förbjudet att släcka liv. Det som mördas är inte bestående. Men mord är, och mördare.

Jo du har rätt ,det är är så otroligt sorgesamt .
Så här går det när man inte tar hjälp utav samhället .
Den som ville döda henne ,och som även gjorde det ,skulle ha tagit hjälp utav samhället med psykologhjälp för att hitta andra lösningar på sin vilja att släcka en människas liv.
Senast redigerad av landbandy 2020-09-13 kl. 12:41.
Citera
2020-09-13, 12:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo du har rätt ,det är är så otroligt sorgesamt .
Så här går det när man inte tar hjälp utav samhället .

Tyvärr räckte nog inte den hjälpen till. Samhället kan kanske inte heller ge rätt typ av råd alla gånger. Men samhället borde ha kunnat göra mer. Vänner allra helst. Men lätt är det inte. Ensam.
Citera
2020-09-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

(Sen då hamnar hon i en snårskog av kompromisser och halvdanheter där hon i hög grad är utlämnad åt andras omdömen och domar.)

Du tittar på LW:s beteende endast ur den synvinkeln att det var ogynnsamt mot LW själv. Men du glömmer att det var ytterligt sårande för andra i hennes direkta omgivning: för HD, för hennes egna barn, för HD:s barn och flera andra. Säkert även sådana som inte ens var direkt drabbade eller bara indirekt drabbade.

Det är svårt för en förälder att uppfostra sina barn till att inte stjäla om man som förälder stjäl själv hela tiden. Bara som ett exempel. Inget under att det blev konflikter med tonåringen..
Citera
2020-09-13, 12:43
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Eftersom du var hennes kompis borde du ha sagt till henne medan hon levde att så som hon gjorde gentemot HD:s barn – gör man bara inte...

Du skriver att LW:s sexbeteende KAN ha varit fel..

Ojoj. Vojne vojne. KAN det vara fel att låtsas vara religiös och till och med viga den man sen har sex med bakom fruns rygg? KAN det vara så? Eller är det ändå ok?

Om du har så svårt att tänka vilken sorts beteende som är rätt och fel då är det inget under att du var bra kompis med LW. Du kunde väl titta genom fingrarna när hon härjade som värst?

De som tar upp LW:s beteende står inte ut med hyckleriet. Och dubbelmoralen.

Om nu LW ville framstå som religiös, då kände hon till de tio budorden. Men hon struntade i dem.

Uppenbarligen gjorde mördaren samma sak.

Jovisst ,problemet är att SD kan ha haft förmågan att övertalat LW till att frångå sina prästerliga förpliktelser ,det är det jag är rädd för ,förstår du mina tankebanor då ?

Jag hade ingen aning om att det LW/SD höll på med existerade ?
Citera
2020-09-13, 12:48
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Du tittar på LW:s beteende endast ur den synvinkeln att det var ogynnsamt mot LW själv. Men du glömmer att det var ytterligt sårande för andra i hennes direkta omgivning: för HD, för hennes egna barn, för HD:s barn och flera andra. Säkert även sådana som inte ens var direkt drabbade eller bara indirekt drabbade.

Det är svårt för en förälder att uppfostra sina barn till att inte stjäla om man som förälder stjäl själv hela tiden. Bara som ett exempel. Inget under att det blev konflikter med tonåringen..

Förlåt att jag hoppar in här ,men är det ändå inte SD själv som svikit sin familj ,det är ju faktiskt han som bestämmer om han vill vara elakt otrogen mot sin egen familj,vad sen LW tjatade om är ju inte det som gäller UTAN hans vilja att vara TROGEN eller OTROGEN ,dent beslutet låg ju hos honom !
Så bråka med SD ...
Alla runt omkring inklusive LW är inte dent stora problemet ,UTAN SD själv var den som bestämde sig för att vara elak mot sin fru och barn ,och det var nog det som gjorde att HD lämnade honom ,när LW dödats ,då hon insåg att det kändes inte bättre då ,utan hennes besvikelse på sin egen mans beteende ,kvarstod ...
Senast redigerad av landbandy 2020-09-13 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in