2020-09-13, 11:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Går väl alldeles utmärkt. Åtminstone med småbarnsföräldrar. Bara att kolla VAB-statistiken.

Ja, just det. Det är det man har gjort!

Men herre gud, folk låter ju barnen vara hemma så fort de är lite snoriga på morgonen. Dessutom håller ju vissa regioner på att få slut på testkapacitet tack vara att föräldrar vill testa sina barn hej vilt.
Citera
2020-09-13, 11:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Du har rätt, dom har varit så inkompetenta för vad har varit bra med följande?

- Dödstalen (Kommer inte att vara så många som dött mer än som dött i något annat)
- Långtidssjuka (Helt ogrundat påhitt eftersom det fortfarande bara har gått ett halvår)
- Ekonomin (Sverige bland de bättre)
- ”Sverigebilden” (Vem bryr sig)
- Skadade tilliten (Tillit till vem och varför?)
- Relationen till grannländerna (De verkar ha nog problem själva med sig själva)
- Riskgrupperna (De finns alltid och här var FHM tidigt tydliga om att värna dessa)
- Vårdskulden (Det är inget nytt. vården har varit usel länge)
- Ojämnlikheten (Heter ojämlikheten utan n och det är bara ett politiskt påhitt på vänsterkanten att snacka om sådant)
- Okända långsiktiga skador (Det står långtidssjuka däruppe. När fantasin inte räcker till då upprepar man sig)
Citat:
https://twitter.com/WKugelberg/status/1304047213623083008

Dessa jälva länkar till spån på Twitter.
Citera
2020-09-13, 11:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De gjorde en annan bedömning ja, vilket är hela grejen som diskuteras. Att säga att flockimmunitet inte var strategin ställer den automatiska följdfrågan: vad fan var strategin isåntfall? Allt det här tjatet och tjafset om nedstängningar är bara spel för gallerierna och ett sätt att skippa över de kritiska besluten i januari-mars som låg till grund för hela tragedin.

Både du och jag vet ju vilken strategi som Folkhälsomyndigheten gått ut med. Så jag tänker inte ödsla tid med att dra den igen.
Citera
2020-09-13, 12:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här är ingenting som jag har hittat på, utan det är välkänt vid det här laget att en mycket hög andel av de coronasmittade får inga som helst symtom, trots att de är smittade.
Här var 80% asymtomatiska.
https://sverigesradio.se/artikel/7482931

På sjukhus och på vårdboenden i Sverige har man upptäckt att bland dem som bär på antikroppar mot Covid19 har hälften inte ens märkt att de varit sjuka.

Det är bland annat därför som FHM råd om att man ska stanna hemma när man är sjuk och tvätta händerna inte hjälper särskilt bra mot den här sjukdomen. Vi VET att många uppträder helt utan symtom. Vi vet också att sjukdomen sprids genom aerosoler. Det är bland annat därför som WHO rekommenderar munskydd.

Är allt det som FHM säger lag för dig? Tänker du aldrig själv, eller tar in information från fler än ett håll?

Jo, men jag respekterar kunskap och expertis. Du kanske har märkt att jag, till viss del, respekterar den som läst lite viriologi i tråden. Att sedan vederbörande har ett smalare synfält och är lite manisk, är sådant man får leva med.

Varför skulle jag respekterar en sådan som dig då?
Citera
2020-09-13, 12:04
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Både du och jag vet ju vilken strategi som Folkhälsomyndigheten gått ut med. Så jag tänker inte ödsla tid med att dra den igen.

De har SAGT en sak ja, men genom att studera emailkorrespondansen hos Tegnell är det rätt uppenbart vad strategin var. Oavsett så skall FHM ställas till svars för deras agerande.
Citera
2020-09-13, 12:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Håller sina skolor öppna OCH öppnar gränserna för fler länder så att fler smittade kan komma och hjälpa till med flockimmuniteten. Det går snabbast om man är fler - har de säkert tänkt..

Ok, Finland, som nu börjat öppna sin gräns och håller sina skolor öppna strävar alltså efter flockimmunitet?

"Ok"... .......
Citera
2020-09-13, 12:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Uppenbarligen lider du av någon defekt som påverkar ditt sätt att tänka.

Har inget att gör med tester av covid-19.
Vi borde inte ha så många förkylningar i år då vi ska hålla social distans mm.

Men eftersom vi har en smittspridning av förkylningsvirus nu så funkar inte de skydd som även ska skydda oss mot SARS-CoV2

Tja, det funkade i alla fall med vinterkräksjukan och säsongsinfluensan i våras. Att folk nu, i motsats till tidigare höstar, är mera uppmärksamma på förkylningsymptom tror du tydligen inte har någon betydelse.
Citera
2020-09-13, 12:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jo, men jag respekterar kunskap och expertis. Du kanske har märkt att jag, till viss del, respekterar den som läst lite viriologi i tråden. Att sedan vederbörande har ett smalare synfält och är lite manisk, är sådant man får leva med.

Varför skulle jag respekterar en sådan som dig då?

Om du respekterar kunskap och expertis borde du nog vidga ditt synfält en smula och sluta att referera till Folkhälsomyndigheten och "partiet". Du framstår som trådens största tomte faktiskt.
Citera
2020-09-13, 12:14
Medlem
Citat:
Det finns säkert saker som Sverige borde ha gjort i februari, det är jag öppen för.

Men covid-19 är inte digerdöden som hade en dödlighet på mellan 30 och 70 procent när det begav sig. Istället ligger dödligheten i covid-19 inom promille spannet, ( förutom för äldre och övriga riskgrupper).

Hade det varit frågan om något som ens påminde om digerdöden dödlighet så hade jag, utan tvekan, vidtagit drakoniska åtgärder i Tegnells ställe.

Men eftersom så inte var fallet så hade Folkhälsomyndigheten att ta ställning till ett problemkompex som inkluderade en mängd olika parametrar, inklusive långsiktighet. Det finns en orsak till att det, numera,heter Folkhälsomyndigheten och inte Smittskyddsinstitutet.

Det är alltid lätt att vara en enögd fackidiot som sitter på åskådarplats och skäller på coachens arbete. Nu vet vi, dessutom, att de olika OECD ländernas beslut om smittskyddsåtgärder mindre berodde på smittspridningen i det egna landet, situationen inom sjukvården vad gäller till exempel iva platser, demografin i det egna landet osv., istället så sneglade man på vad grannländerna gjorde. Alltså en typisk flockmentalitet.

https://www.pnas.org/content/117/35/21201
Sluta uttala dig så säkert om saker som ingen vet än. Du skriver att dödligheten ligger på xxxpromille %??? Vet man ens det, vi är knaske inte ens halvvägs ipandemin, man kan ana dödligheten men den är högst osäker för så otroligt många faktorer påverkar utgången för varje individ. Forskarna vet mer och mer för varje dag, bättre behandlingsmöjligheter vilket kommer rädda många liv och sänka dödligheten men hur det slutar är det ju ingen som vet alls och inte dödligheten heller, okej?
Flockmentalitet? Anser själv att Fhm är högst inskränkta som inte ens lyssnat på andra instanser eller omvärlden de har agerat högst nonchalant hela vägen. Är själv emot lockdown, men mer försiktighet om de svaga grupperna ich proaktivt agerande.
Senast redigerad av Johio 2020-09-13 kl. 12:20. Anledning: Fel
Citera
2020-09-13, 12:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De har SAGT en sak ja, men genom att studera emailkorrespondansen hos Tegnell är det rätt uppenbart vad strategin var. Oavsett så skall FHM ställas till svars för deras agerande.

Jag har inte studerat den mailkonversationen. I samma stund som jag förstod att vissa utomstående personer varit inblandade, så visste jag att just dessa skulle komma med överdrifter vad gäller flockimmunitet.

Självklart skall Folkhälsomyndigheten, liksom alla andra myndigheter, t.ex IVO och Socialstyrelsen stå till svars för ev. fel vad gäller corona hanteringen.
Citera
2020-09-13, 12:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om du respekterar kunskap och expertis borde du nog vidga ditt synfält en smula och sluta att referera till Folkhälsomyndigheten och "partiet". Du framstår som trådens största tomte faktiskt.

Vad då, skulle jag respekterar dina fantasier och din förvridna konspiratoriska sk."verklighetsbeskrivning"?
Citera
2020-09-13, 12:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Sluta uttala dig så säkert om saker som ingen vet än. Du skriver att dödligheten ligger på xxxpromille %??? Vet man ens det, vi är knaske inte ens halvvägs ipandemin, man kan ana dödligheten men den är högst osäker för så otroligt många faktorer påverkar utgången för varje individ. Forskarna vet mer och mer för varje dag, bättre behandlingsmöjligheter vilket kommer rädda många liv och sänka dödligheten men hur det slutar är det ju ingen som vet alls och inte dödligheten heller, okej?
Flockmentalitet? Anser själv att Fhm är högst inskränkta som inte ens lyssnat på andra instanser eller omvärlden de har agerat högst nonchalant hela vägen. Är själv emot lockdown, men mer försiktighet om de svaga grupperna ich proaktivt agerande.

Jag tror nog att vi är ganska överens. Slutgiltig dödlighet vet vi först efter pandemin. Innan dess så håller jag mig till Folkhälsomyndighetens skattning. Absolut mer försiktighet med de svaga grupperna och, om det funnits sådana möjligheter, proaktivt agerande, (dock ej vad gäller barn, (0-15 år), som inte driver smittspridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in