2020-09-10, 07:45
Medlem
cateatdogs avatar
Ordentligt med syre och använd diesel ist för bensin.
Är fan livet å elda.

Själv bodde vi ensamma här på gatan förr. Eldade stadigt 3-4 gånger / året. En tomt på 4000 kvm lämnar mycket ris.
Nu har det blivit ett villakvarter och stadsplanerat och fått flytta eldningen till tunna och skottkärra ist.
Citera
2020-09-10, 09:49
Medlem
8xxSeriess avatar
Ja syre är A och O. Har man lövblås går det fint att använda denna för att trimma elden ordentligt i fatet tills ordentlig värme uppnåtts.
Citera
2020-09-13, 12:05
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Testa att sätta i ett galler en decimeter från botten
och gör sedan några hål i tunnan under gallret.
Ökat luftdrag tillför mer syre vilket ökar förbränningen.

En förutsättning för en god förbränning är att det som ska brännas är torrt.

Just det. Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Sen brinner inte böcker så bra. Du kan behöva ställa dem med pärmarna öppna och sidorna luftiga.

Aha, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Varför inte ge till en secondhandbutik?

Det jag bränner är sådant som är så inkomplett att det inte duger att skänka. Jag skall skänka en massa annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Hål i botten som sagt, men det räcker oftast inte när man eldar tätpackat papper, det bildas en massa aska som kväver elden.
Rör om i glöden ofta (rökigt som fan!), ev lägg ner tunnan och rulla den för att få in syre.

Aha

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är väldigt hög densitet i papper och det bildar ett bränt isolerande sikt av kol , böcker kan ju klara av och stå emot en husbrand.

Glättigt reklampapper är ännu värre med högt kalkinnehåll

Just det, det har jag märkt.
Citera
2020-09-13, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Det jag bränner är sådant som är så inkomplett att det inte duger att skänka. Jag skall skänka en massa annat.

Är det sådana mängder att transporten till pappersåtervinningen blir problematisk?
Citera
2020-09-13, 18:21
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Ordentligt med syre och använd diesel ist för bensin.
Är fan livet å elda.

Själv bodde vi ensamma här på gatan förr. Eldade stadigt 3-4 gånger / året. En tomt på 4000 kvm lämnar mycket ris.
Nu har det blivit ett villakvarter och stadsplanerat och fått flytta eldningen till tunna och skottkärra ist.

Japp, använde diesel nu. Verkar brinna längre?
Aa, det är något oddly satisfying med att få bort en massa bråte. SNart är jag klart också. Skönt att inte ha villan full med skräp längre.
Citera
2020-09-13, 18:32
Medlem
DaChiefs avatar
Varför eldar du upp bajs?
Citera
2020-09-13, 20:32
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Japp, använde diesel nu. Verkar brinna längre?
Aa, det är något oddly satisfying med att få bort en massa bråte. SNart är jag klart också. Skönt att inte ha villan full med skräp längre.

Det blir ju bara ångor som brinner med bensin, diesel är ju olja så det är ju segare. Det finns något skön känsla med att elda ist för att köra till sortergården.
Citera
2020-09-14, 11:34
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Varför eldar du upp bajs?

För att torpet jag bor på ibland har utedass.
Har du ett annat förslag på vad jag skall göra av det?
Citera
2020-09-14, 12:48
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
För att torpet jag bor på ibland har utedass.
Har du ett annat förslag på vad jag skall göra av det?

Går det inte att kompostera skiten?
Citera
2020-09-14, 14:25
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Går det inte att kompostera skiten?

Nu används plastpåsar. Man skulle kunna använda pappåsar. Pappret går väl att gräva ner antar jag.
Då får jag gräva en stoooor grop och hiva ner i. Skulle gå. Papper blir väl jord efter hand? Även toapapper?

Känns gött bara att let it burn.

Nu är det med andra saker jag eldar, men du verkar vara en brännabajsmotståndare så skall skall fundera på det.
Citera
2020-09-14, 15:41
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Nu används plastpåsar. Man skulle kunna använda pappåsar. Pappret går väl att gräva ner antar jag.
Då får jag gräva en stoooor grop och hiva ner i. Skulle gå. Papper blir väl jord efter hand? Även toapapper?

Känns gött bara att let it burn.

Nu är det med andra saker jag eldar, men du verkar vara en brännabajsmotståndare så skall skall fundera på det.

Näe men verkar onödigt att använda bränsle till att bränna bajset om du lika gärna kan kompostera det.

Du skulle kunna kompostera med bokashi med ditt övriga organiska avfall.

Vet ej om det funkar med endast bajs. Annats får du väll ha i extra löv i hinken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in