2020-09-13, 05:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exprimis
En annan orsak kan vara att det tar minst en vecka (iallafall i stockholm) att få testa sig. På pressträffen sa AT att man ska ta provet första 1-2 dagarna man har symptom för att det ska vara tillförlitligt.
Jag tänker att det är en trolig anledning till att provsvaren många gånger är negativa.
Så tror jag också att det kan vara. Tegnell sa 2-3 dagar efter att man fått symptom, efter den tiden blir provet mindre tillförlitligt. Det rapporteras samtidigt om överbelastning pga att de yngre nu också får testa sig varför människor får vänta på att få komma till, precis det som du nämner.
Citera
2020-09-13, 05:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
sn
Snarare borde det väl vara så att man visar på "false positive" enligt din tes?
Det är väl så att efter 2-3 dagar av symptom minskar virusets förekomst i de övre luftvägarna betydligt? Det bör väl då isåfall ge ”false negative”, dvs icke utslag för covid-19?
Citera
2020-09-13, 05:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exprimis
En annan orsak kan vara att det tar minst en vecka (iallafall i stockholm) att få testa sig. På pressträffen sa AT att man ska ta provet första 1-2 dagarna man har symptom för att det ska vara tillförlitligt.
Jag tänker att det är en trolig anledning till att provsvaren många gånger är negativa.
Så när resten av väst-europa rapporterar ökande smitta så finns inte det problemet här, eftersom Sverige är ett U-land som inte klarar av att testa!?
Citera
2020-09-13, 05:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så tror jag också att det kan vara. Tegnell sa 2-3 dagar efter att man fått symptom, efter den tiden blir provet mindre tillförlitligt. Det rapporteras samtidigt om överbelastning pga att de yngre nu också får testa sig varför människor får vänta på att få komma till, precis det som du nämner.
Smittspårning blir utmanande ifall det tar en vecka tills att folk kan testa sig...
Citera
2020-09-13, 06:16
Medlem
Fler ger sig in i jakten på corona. Apple antas presentera syremätare i Apple Watch.

Blood oxygen levels between 95 and 100% are considered healthy; blood oxygen levels below 80% may lead to compromised heart and brain functionality. Risk of respiratory or cardiac arrest is common after continued low blood oxygen saturation.

To that end, Apple is developing a new health notification based on the vital measurement. When Apple Watch detects low blood oxygen saturation below a certain threshold, a notification will trigger alerting the user similar to current heart rate notifications.

https://9to5mac.com/2020/03/08/apple-watch-blood-oxygen-saturation/
Citera
2020-09-13, 06:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Enligt Worldometer har Sverige 8555 sjukfall per miljon invånare. Det placerar Sverige på plats 34, ifall man inkluderar även mikronationer. Genomsnittet för hela Världen är 3686 sjukfall per miljon invånare. Sverige överträffar genomsnittet med en faktor på 2,3.

Men: Antalet konstaterade smittfall är beroende av hur mycket man testar. I synnerhet när epidemin härjade som mest, så hade sjukvården i dom hårdast drabbade länderna svårt att hinna identifiera smittfall. Därför föredrar jag att jämföra antalet dödsfall i förhållande till befolkningsmängd. Jag gör antagandet att antalet dödsfall är proportionerligt mot smittspridningens utbredning.

Sverige har haft 578 dödsfall per miljon invånare. Det placerar Sverige på plats 13, ifall man inkluderar även mikronationer. Genomsnittet för hela Världen är 118 dödsfall per miljon invånare. Sverige överträffar genomsnittet med en faktor på 4,9. Det är inte en smickrande siffra.

Jo. Att Sverige inte har drabbats ännu hårdare, är inte Folkhälsomyndighetens förtjänst.

Anders Tegnell har aktivt arbetat för att underlätta virusets spridning. Det är en mycket hård anklagelse, men anklagelsen är befogad. Innan viruset hade fått fäste i Sverige, så fanns det skolor som försökte förebygga smittspridning bland eleverna. Skolorna bad elever att stanna hemma, ifall dom nyligen hade kommit hem från resa i länder med pågående epidemi. Det väckte Anders Tegnells missnöje. Anders Tegnell har ägnat sig åt att tillrättavisa skolor som har genomfört åtgärder mot smittspridning:

Just dom åtgärder som dessa skolor genomförde, borde ha genomförts i hela landet, för att förebygga smittspridning utan symtom. När Anders Tegnell protesterade mot dessa åtgärder, så tog Anders Tegnell strid på virusets sida.

Barn, (0-15 år), är inte drivande i smismittspridningen. Därför håller numera många förskolor och grundskolor öppet runt omkring i världen, inklusive i Norge och Finland, länder med låg smittspridning. Men du hävdar kanske att regeringarna där "driver på smittspridningen med flit"?

Ditt absurda, för att inte säga rent sinnesjuka, sk "argument" bevisar bara att nollorna på flashback håller på att förlora debatten.
Citera
2020-09-13, 06:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Smittspårning blir utmanande ifall det tar en vecka tills att folk kan testa sig...
Ja, verkligen. Om nu inte alla de som väntar på test isolerar sig före och efter, det gör de nog inte.
Citera
2020-09-13, 06:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men har du inte märkt att smittspridningen mätt i IVA och avlidna sjunkit redan? Lite avigt då att betrakta ovaccinerade som ett hot och föreslå tvångsvaccinering av de som minst behöver det.

Ingen har någonsin föreslagit tvångsvaccinering av unga mot influensa för att denna åldersgrupp påstås utgöra ett hot genom att vara ovaccinerade. Varför skulle det vara annorlunda för covid? Bara riktigt själviska gamlingar kan väl föreslå nåt sånt.

Ja det har sjunkit men det är inte över.
Jag och de flesta lever rätt så isolerat liv.
Vi har blivit duktiga på att hålla oss ifrån andra.
På att tvätta händerna 10 gånger så ofta som tidigare. Det stinker sprit på jobbet och det är inte någon som druckit utan handsprit i mängder. Alla går och smörjer händerna med sprit. Öppnar dörrar med armbågarna.
Man träffar inte andra på samma sätt vi gjorde tidigare. Träffade vänner och välkomnade med en kram. Tog en öl i baren med goda vänner. Reste till andra länder både i jobb och privat.
Träffade äldre anhöriga som nu sitter på boenden med besöksförbud. o.s.v.
Digitala möten har bytt ut att träffa kolleger och även tagit bort alla trevliga träffar ute med jobbarkompisar över en bit mat och en öl.
I butiker går man omvägar och vänder sig bort när man möter någon.
Träffar man någon så inte faen hälsar man längre i hand för man ser alla som förpestade.
Helt jävla sjukt liv vi lever nu.

Ja jag vill ha tillbaka det liv jag levde förut och därför väntar och väntar jag på vaccin som avslutar denna helvetes pandemi.
Jag känner mig bestulen på livet.
2020 totalt förlorat år. Året då helvetet kom till jorden.
Citera
2020-09-13, 06:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, verkligen. Om nu inte alla de som väntar på test isolerar sig före och efter, det gör de nog inte.
Och att folk själva hör av sig till sina kontakter: "Det kan vara Covid... Om en vecka får jag testa mig och lite senare får jag ett otillförlitligt provsvar..."
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-13 kl. 07:00.
Citera
2020-09-13, 06:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det har genomförts åtgärder för att fördröja smittspridningen. Avsikten har aldrig varit att minimera smittspridningen.

Strategin att fördröja smittspridningen = Strategin med flockimmunitet

Flockimmunitet är fundamentet i Sveriges strategi.

Vad menas med "i långa loppet"? Ifall Sverige får ner smittspridningen till samma nivå som grannländerna, så står vi fortfarande där med ett berg av dödsfall, och en stor mängd långtidssjuka överlevare. Innebär det att vi har varit framgångsrika "i långa loppet"?

När ska fördelarna med Sveriges strategi visa sig?

Vilka argument syftar du på?

"Svergies strategi kommer att göra att svenska folket har högre immunitet" som senare övergår till "Svergies strategi har aldrig varit flockimmunitet".

Sverige strategi har aldrig varit flockimmunitet, i sig. Däremot så är, just flockimmunitet ett ofrånkomligt faktum, vare sig den uppnås med hjälp av vaccin eller att stora delar av befolkningen smittas. Men det du "glömmer" att skriva är att, inte minst Anders Tegnell, har sagt att flockimmunitetär omöjlig att uppnå utan ett vaccin. Så hur kan då flockimmunitet "vara en del av den svenska strategin, (om man nu inte inkluderar att den måste uppnås med hjälp av ett vaccin)?

Däremot är det en annan femma att: Hade det rört sig om en klassisk pandemi, som svept genom befolkningen i olika vågor så hade kanske 50 procent av befolkningen i Sverige, vid det här laget, haft en naturligt förvärvad immunitet. Men t.o.m denna höga nivå hade inte gett en fullständig flockimmunitet.

Men nu rör det sig om en klustersmitta. Inget land, förutom möjligen Qatar, kommer inte att, utan vaccin, komma i närheten av den nivå av immunitet hos befolkningen som krävs för att stoppa en klustersmitta, i synnerhet inte Sverige som ligger på under 1 procent rapporterade covid-19 fall hos befolkningen, detta trots att det finns de i tråden som hävdar att "vi testar för mycket".
Citera
2020-09-13, 06:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det har sjunkit men det är inte över.
Jag och de flesta lever rätt så isolerat liv.
Vi har blivit duktiga på att hålla oss ifrån andra.
På att tvätta händerna 10 gånger så ofta som tidigare. Det stinker sprit på jobbet och det är inte någon som druckit utan handsprit i mängder. Alla går och smörjer händerna med sprit. Öppnar dörrar med armbågarna.
Man träffar inte andra på samma sätt vi gjorde tidigare. Träffade vänner och välkomnade med en kram. Tog en öl i baren med goda vänner. Reste till andra länder både i jobb och privat.
Träffade äldre anhöriga som nu sitter på boenden med besöksförbud. o.s.v.
Digitala möten har bytt ut att träffa kolleger och även tagit bort alla trevliga träffar ute med jobbarkompisar över en bit mat och en öl.
I butiker går man omvägar och vänder sig bort när man möter någon.
Träffar man någon så inte faen hälsar man längre i hand för man ser alla som förpestade.
Helt jävla sjukt liv vi lever nu.

Ja jag vill ha tillbaka det liv jag levde förut och därför väntar och väntar jag på vaccin som avslutar denna helvetes pandemi.
Jag känner mig bestulen på livet.
2020 totalt förlorat år. Året då helvetet kom till jorden.

Håller med om vartenda ord du skriver. Det är dock på intet sätt så att åtgärdena är överdrivna. Tvärtom hade jag gärna sett ännu fler åtgärder som krav på munskydd exempelvis.

Läser nu att smittan ökar lavinartat i Frankrike. Nu för tiden är det väl fritt att resa till/från Frankrike? Räcker väl med ett plan smittade därifrån så börjar helvetet om igen i Sverige. Minst 90% av invånarna i Sverige har ju inte haft sjukdomen och tyvärr är det nog så att de 10% som har haft Corona är inte immuna så värst länge till om de ens är det nu. Sedan har vi det faktum att folk verkar bli ännu sjukare vid reinfektion. Det känns ju inte jättetrevligt måste jag säga.

Jag skulle önska att det kom ett riktigt dundervaccin väldigt snart som folk också vågade ta. Det är nog först då som vi kan återgå till någon form av normalläge. Det lugn som många lever i nu känns väldigt förrädiskt. Jag skulle bli väldigt förvånad om inte vi också drabbas av en andra våg i denna pandemi.
Citera
2020-09-13, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Beror ju på vad du anser vara en rimlig källa. Är ju ett jävla krig härinne om just detta, där Wikipedia härjar vilt som just en källa.

Om aftonbladet skriver det ser jag det inte som en källa för dom är bevisligen korrumperade och allt har en agenda.

Den enda källa på aktuella saker jag tar seriöst är sådant jag ser med egna ögon eller via förstahandskällor som kan förklara och visa varför det är sant.

I just det här fallet tänker jag självklart inte outa en person som stärker mitt resonemang för det skulle ge lite eller ingenting alls i effekt.

Du får helt enkelt ta mig på orden eller gräva i det själv. Det är dock en väldigt stängd krets dom har kring IVA vilket än förstärker mixxandet med siffrorna.

Herregud vilket snömos, jag hade kunnat hitta på vad som helst och sedan skriva så...

Masspsykosen här inne var kul en stund men nu blir jag irriterad av alla tokstollar som hävdar både det ena och andra, allt för att greppa om halmstrået att det blir fullständig kaos av Covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in