• 1
  • 2
2020-09-12, 22:06
Medlem
AsTERIX1s avatar
Jag ansökte om lån hos https://www.uk.world-of-finance.ch/
vilket jag nu förstår är ett scam företag.

https://www.trustpilot.com/review/uk...-of-finance.ch

I kontraktet står det att man måste betala en summa (503 euro i mitt fall) innan dem delar ut ett lån. Genom att skriva under kontraktet godkänner man att man är skyldig att betala detta belopp...

Så vad gjorde jag?
Läste typ inte kontraktet, skrev under och skickade tillbaka kontraktet till dem.

Det är lite luddigt men det verkar stå i kontraktet att man är fri att dra sig ur inom två veckor. Det har jag gjort. Men det står typ att man måste betala detta belopp iallafall...”Hanteringskostnader”. Men är kontraktet seriöst liksom? Med tanke på att det bevisligen är ett scam företag. Folk som betalat avgiften och sen inte hört från dem igen...

Kan jag bara acceptera att jag har dålig impulskontroll, korkad, gå vidare och glömma detta?

Varför sökte jag inte lån på typ Lendo istället, kanske ni undrar?
Betalningsanmärkningar...Kan inte söka lån någonstans. Testat alla. På riktigt.

Kanske jag kan skicka kontraktet till någon som är bättre på engelska än mig? Så ni kan läsa själva?

Hjälp uppskattas starkt!

Tack.
Senast redigerad av AsTERIX1 2020-09-12 kl. 22:10.
Citera
2020-09-12, 22:10
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsTERIX1
Jag ansökte om lån hos https://www.uk.world-of-finance.ch/
vilket jag nu förstår är ett scam företag.

https://www.trustpilot.com/review/uk...-of-finance.ch

I kontraktet står det att man måste betala en summa (503 euro i mitt fall) innan dem delar ut ett lån. Genom att skriva under kontraktet godkänner man att man är skyldig att betala detta belopp...

Så vad gjorde jag?
Läste typ inte kontraktet, skrev under och skickade tillbaka kontraktet till dem.

Det är lite luddigt men det verkar stå i kontraktet att man är fri att dra sig ur inom två veckor. Det har jag gjort. Men det står typ att man måste betala detta belopp iallafall...”Hanteringskostnader”. Men är kontraktet seriöst liksom? Med tanke på att det bevisligen är ett scam företag.

Kan jag bara acceptera att jag har dålig impulskontroll, korkad, gå vidare och glömma detta?

Varför sökte jag inte lån på typ Lendo istället, kanske ni undrar?
Betalningsanmärkningar...Kan inte söka lån någonstans. Testat alla. På riktigt.

Kanske jag kan skicka kontraktet till någon som är bättre på engelska än mig? Så ni kan läsa själva?

Hjälp uppskattas starkt!

Tack.

Se det som läropengar

Citat:
A world without financial worries...
we’ll support you!

Redan där lämnade jag sidan.

Om nånting låter för bra för att vara sant så är det oftast det.
Citera
2020-09-12, 22:16
Medlem
AsTERIX1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Se det som läropengar

Redan där lämnade jag sidan.

Om nånting låter för bra för att vara sant så är det oftast det.

Så är det ju. Men när man är desperat är det lätt att glömma..
Citera
2020-09-12, 22:16
Medlem
Signerade du med bankid?
Citera
2020-09-12, 22:24
Medlem
AsTERIX1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverkan
Signerade du med bankid?

Nej, det behövdes tydligen inte. Betalade inte heller avgiften på 503 euro. Men det var nära... de har dock mitt för -och efternamn, adress och mitt personnummer..
Citera
2020-09-12, 22:31
Medlem
Bara skit i dem, vad ska de göra? Dra dig inför domstol? Kostar för mycket för den samt att deras chanser att vinna är små. Dom kommer säkert skicka lite hotbrev om inkasso, bestrid dem.

Hade något företag från Estland som hade "värderat min bil när jag råkade skriva in mitt regnväder i en Facebook add, läste heller inte allt men de ville ha typ 100 euro. Jag sket idet, dom skucka lite hotbrev och inkassokrav. Jag skrev att jag beskrev allt och skicka tillbaka via e-post. Sista gången skrev jag att jag skulle polisanmäla dem för trakasserier. Då slutade dom skicka.
Citera
2020-09-12, 22:33
Medlem
AsTERIX1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Bara skit i dem, vad ska de göra? Dra dig inför domstol? Kostar för mycket för den samt att deras chanser att vinna är små. Dom kommer säkert skicka lite hotbrev om inkasso, bestrid dem.

Hade något företag från Estland som hade "värderat min bil när jag råkade skriva in mitt regnväder i en Facebook add, läste heller inte allt men de ville ha typ 100 euro. Jag sket idet, dom skucka lite hotbrev och inkassokrav. Jag skrev att jag beskrev allt och skicka tillbaka via e-post. Sista gången skrev jag att jag skulle polisanmäla dem för trakasserier. Då slutade dom skicka.

Då vet jag vad jag ska göra om dessa människor skickar hotbrev till mig. Tack
Citera
2020-09-12, 22:34
Medlem
AsTERIX1s avatar
Men fortfarande...det var ju faktiskt ett kontrakt jag skrev under. Tur att de inte bad mig skriva under med BankID.
Senast redigerad av AsTERIX1 2020-09-12 kl. 22:48.
Citera
2020-09-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsTERIX1
Men fortfarande...det var ju faktiskt ett kontrakt jag skrev under. Tur att de inte vad mig skriva under med BankID iallafall.
Jag säger som hon i Plånboken i P1.
Även om ni har ett formellt avtal kan du pröva att inte betala, förmodligen räknar bluff-företaget med en hel del svinn och släpper det. Men formellt åt du kanske egentligen bunden, det är inte olagligt att göra dåliga affärer.
Citera
2020-09-12, 22:57
Medlem
AsTERIX1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Även om ni har ett formellt avtal kan du pröva att inte betala, förmodligen räknar bluff-företaget med en hel del svinn och släpper det. Men formellt åt du kanske egentligen bunden, det är inte olagligt att göra dåliga affärer.

Jag får vänta och se hur ”företaget” väljer att yttra sig mot mig när de märker att jag inte kommer ge dem pengar.
Citera
2020-09-12, 22:58
Medlem
AsTERIX1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke

Jag får hota tillbaka med polisanmälan om det skulle krävas. Eller inte svara alls på det dem skriver..
Citera
2020-09-12, 23:03
Medlem
Distansavtalslagen?
Säg upp avtalet, spärra eventuella kort och skriv dig tillfälligt på en annan adress?

Bestrid alla fakturor som kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in