2020-09-12, 18:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju bara att hålla tummarna för att så inte är fallet.

Jag inbillar mig att om man blir mer sjuk andra-tredje gången, så skulle samma mekanismer kunna göra vaccinering väldigt farligt.
Det finns fortfarande risk för ADE vid återinfektion även om vi nu inte ska bidra till att oroa folk i onödan. Det kan även uppstå vid vaccination och gjorde det med SARS i försöken med vaccin mot det. Men där var det frågan om avdödade viruspartiklar alltså hela virus-RNA. Vi får väl se om den nya tekniken med vektorvaccin kan gå runt detta. Risken är dock att man klippt av för mycket och varit för försiktiga och får fram ett vaccin som är mindre verkningsfullt.

Vi får väl se. Idag sa de på radion att de på KI som nu tagit fram den nya diagnosmodellen vi pratade om i morse säger att orsakerna till att immunförsvaret misständer inte är kända. Så är det och ingen vet än hur det kommer att gå i framtiden. Men vi får inte måla fan på väggen och vi får hoppas på det bästa. Jag tror att mänskligheten kommer att klara ut detta till slut.

Den här gången d.v.s.
Citera
2020-09-12, 18:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Strategin har ändrat sig över tiden. I början ansåg Tengele att majoriteten skulle bli smittade inom ungefär 8 veckor enl sitt uttalande om att covid19 bedömdes vara lika länge o vara lika farligt som en influensa epidemi. Därav strategin i början med flockimmunitet via smitta som planerad konsekvens.

Det var likväl vansinnigt att börja med flockimmunitets-strategin. Ifall man börjar med utplånings-strategin, och den misslyckas, så är det enkelt att byta kurs, och övergå till flockimmunitets-strategin. Ifall man börjar med flockimmunitets-strategin, och den misslyckas, så är det besvärligt att byta kurs, och övergå till utplånings-strategin. I det läget har smittan redan fått stadigt fäste i befolkningen. Anders Tegnells dårskap har försatt svenska folket i en besvärlig knipa.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dock fallerade den idén/strategin i våras när det blev uppenbart att covid19 inte spred sig tillräckligt fort.

Folkhälsomyndigheten, med Anders Tegnell i spetsen, gjorde uppenbarligen vissa antaganden på väldigt löst underlag. Hur kunde Folkhälsomyndigheten göra dessa tokiga antaganden? Obefintlig ödmjukhet inför det okända? Dom antog att dom visste hur det nya okända viruset skulle hanteras?

Vad förklaringen än är, så har Anders Tegnell med anhang betett sig uselt. Ifall dom hade varit mindre arroganta, så hade dom tagit varning av händelserna i Kina och Sydkorea.

Är Folkhälsomyndigheten helt genomrutten rakt igenom? Är den bästa lösningen att avskaffa Folkhälsomyndigheten, och bygga upp en ny smittskyddsmyndighet från grunden?
Citera
2020-09-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson90
Kan starkt rekommendera följande video som metodiskt går igenom Covid-19. Varför Sverige har fler döda än grannländerna, varför vi inte ser en andra våg just nu och varför världen har överreagerat. Se videon innan ni klagar på den, tack!

Länk till YouTube

Mycket intressant, tackar.
Citera
2020-09-12, 19:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Det faktum att höstförkylningarna ökat så mycket som de gjort sedan skolstarten både förvånar och inte förvånar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BkOPM/mysteriet-vanliga-forkylningar-okar-under-pandemin

Jag förstår på ett sätt varför de gör det när förskolor och skolor öppnar upp. För i den verksamheten bedrivs ju verksamheten precis som vanligt. Det är lite illavarslande, för det visar ju också på att förhållningsreglerna om avstånd och handtvätt inte fungerar för att stoppa virusinfektionerna. Covid19 och vanligt förkylningsvirus sprids på samma sätt. Kan förkylningsvirus spridas på detta sätt, kan covid19 också göra det.

Lite förvånad över att vi ännu inte har fått någon stor andra våg är jag, men å andra sidan har ju bara 3 veckor förflutit sedan höstterminen startade upp igen. Kan mycket väl vara så att vi har det värsta framför oss, även om somliga tror att det är över.

Det jag skulle hoppas på är ju att vaccin finns tillgängligt i början på nästa år. Tror det börjar kännas bra segt för riskgrupperna som måste hålla sig undan. De uppgick väl 2,6 miljoner till antalet om jag inte missminner mig helt. Så de är definierade av FHM. Får vi inget vaccin med den tidsplanen börjar det nog kännas segt, för det finns gränser för hur länge man kan "stuva undan" människor. Ett sätt hade kanske varit att upprätta virusfria zoner, dit det upprättas mycket strikta gränser för vem som får komma in. Ungefär som Nya Zeeland har valt att göra inom hela landet. Kräver dock mycket strikta gränskontroller.

Den här tekniken med att låta viruset bränna igenom befolkningen och tillämpa darwinistisk form tror jag är mycket farligt. Ju mer man läser på om viruset och dess långtidseffekter även på unga friska människor utan underliggande sjukdomar gör mig mörkrädd. Det bara måste komma fram något vaccin snart!
Citera
2020-09-12, 19:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är ju bara att hålla tummarna för att så inte är fallet.

Jag inbillar mig att om man blir mer sjuk andra-tredje gången, så skulle samma mekanismer kunna göra vaccinering väldigt farligt.

Det är oroväckande ja. Samtidigt är ju de vaccin som nu finns under utprovning av olika typer. Alla behöver inte ha den bieffekten.
Citera
2020-09-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns fortfarande risk för ADE vid återinfektion även om vi nu inte ska bidra till att oroa folk i onödan. Det kan även uppstå vid vaccination och gjorde det med SARS i försöken med vaccin mot det. Men där var det frågan om avdödade viruspartiklar alltså hela virus-RNA. Vi får väl se om den nya tekniken med vektorvaccin kan gå runt detta. Risken är dock att man klippt av för mycket och varit för försiktiga och får fram ett vaccin som är mindre verkningsfullt.

Vi får väl se. Idag sa de på radion att de på KI som nu tagit fram den nya diagnosmodellen vi pratade om i morse säger att orsakerna till att immunförsvaret misständer inte är kända. Så är det och ingen vet än hur det kommer att gå i framtiden. Men vi får inte måla fan på väggen och vi får hoppas på det bästa. Jag tror att mänskligheten kommer att klara ut detta till slut.

Den här gången d.v.s.
Det kan ju också vara så att de som dog i andra-tredje vågen i Ryska snuvan faktiskt fick primärinfektioner.

Det kan t.ex. ha varit så att smittspridningen var så aggressiv, att första vågen brände ut sig långt innan viruset hann nå landets avkrokar. På den här tiden levde den stora majoriteten utspridda på landsbygden, och resandet var mycket begränsat, så en långsammare smittspridning i våg två och tre kan ha gynnat virusets utbredning. Nu spekulerar jag bara, men det KAN finnas såna mekanismer, som inte har samma betydelse i vår urbaniserade värld.
Citera
2020-09-12, 19:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tack för din vänliga hälsning: Sverige ligger väl på ca plats 35 vad gäller antalet smittade fall per miljon invånare. Så skulle inte varit fallet om Folkhälsomyndigheten "drivit på smittspridningen" eller "låtit smitta rasa fritt i samhället".

Det har genomförts åtgärder för att fördröja smittspridningen. Avsikten har aldrig varit att minimera smittspridningen.

Strategin att fördröja smittspridningen = Strategin med flockimmunitet

Flockimmunitet är fundamentet i Sveriges strategi.

Citat:
Sanningen är, givetvis, att de svenska smittskyddsåtgärder som sattes in i början av mars har visat sig vara effektiva i det långa loppet.

Vad menas med "i långa loppet"? Ifall Sverige får ner smittspridningen till samma nivå som grannländerna, så står vi fortfarande där med ett berg av dödsfall, och en stor mängd långtidssjuka överlevare. Innebär det att vi har varit framgångsrika "i långa loppet"?

När ska fördelarna med Sveriges strategi visa sig?

Citat:
Tilläggas skall, att det i denna tråd, tidigare, skrevs, typ att: "Sverige testade för lite och att Folkhälsomyndigheten därför, med flit, mörkade den verkliga smittspridningen". Nu skrivs det att Folkhälsomyndigheten är har skuld till att det testas för mycket.

Jag kan hålla med om att det är helt onödigt att testa barn, bara för att de råkar vara lite snoriga på morgonen, Folkhälsomyndigheten har för övrigt nämnt samma sak.

Men i övrigt, vad skall man kalla människor som vrider sig som metmaskar då de säger emot sina tidigare egna argument för att undvika att förlora debatten?

Vilka argument syftar du på?

"Svergies strategi kommer att göra att svenska folket har högre immunitet" som senare övergår till "Svergies strategi har aldrig varit flockimmunitet".
Citera
2020-09-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är oroväckande ja. Samtidigt är ju de vaccin som nu finns under utprovning av olika typer. Alla behöver inte ha den bieffekten.
Visst. Fast risken finns att detta är en egenskap hos själva sjukdomen. Och att det inte spelar någon roll vilken plattform man använder för sitt vaccin, eller hur bra vaccinet är.

Inte för att jag tror att det kommer bli så. Jag tror fortfarande att det mest sannolika är att scov2 och sars är precis som våra andra coronavirus, med skillnaden att de får chans att orsaka massor med primärinfektioner hos vuxna. Som sagt, historien brukar upprepa sig.
Citera
2020-09-12, 19:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad menades egentligen med att Astra pausade sina FAS3 prov?

Jag menar - de är ju redan inledda. 30.000 personer har fått deras försöksvaccin. Om en person får en biverkning, hur kan man "pausa" testet? Det är väl redan igång? Jag kan förstå att man inte vaccinerar fler, men det borde väl i sig inte påverka studien?
Nu verkar det hela i vart fall vara igång igen, vad det nu var som pausades...
Citera
2020-09-12, 19:40
Moderator
Chantres avatar
Går bra i Danmark nu.

En daglig opdatering fra Statens Serum Institut viser, at der siden fredag er registreret yderligere 341 tilfælde med coronavirus i Danmark.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/hoejeste-tal-siden-april-341-nye-coronatilfaelde-i-danmark/8287830

Antalet på sjukhus ökar också.
Citera
2020-09-12, 19:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Visst. Fast risken finns att detta är en egenskap hos själva sjukdomen. Och att det inte spelar någon roll vilken plattform man använder för sitt vaccin, eller hur bra vaccinet är.

Inte för att jag tror att det kommer bli så. Jag tror fortfarande att det mest sannolika är att scov2 och sars är precis som våra andra coronavirus, med skillnaden att de får chans att orsaka massor med primärinfektioner hos vuxna. Som sagt, historien brukar upprepa sig.

Då får vi hoppas att dessa lindriga primärinfektioner inträffar efter det att vi vaccinerat oss. Men är vi vaccinerade med ett effektivt vaccin kommer vi inte att bli sjuka. Viruset kommer heller inte att kunna sprida sig till personer som inte är vaccinerade, eftersom viruset inte har några värdar att fästa på.

Jag hoppas verkligen att det kommer finnas vaccin tillgängligt i början på nästa år.
Citera
2020-09-12, 19:48
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson90
Kan starkt rekommendera följande video som metodiskt går igenom Covid-19. Varför Sverige har fler döda än grannländerna, varför vi inte ser en andra våg just nu och varför världen har överreagerat. Se videon innan ni klagar på den, tack!

Länk till YouTube

Mycket bra video !

Kontentan som jag uppfattar det är att vi var för sent ute, och enbart strulade till en naturlig virusvåg.
Men då kan man undra följande, om vi antar att vi varit lika snabba som japaner,koreaner och vietnameser som agerade direkt, -alltså anta att Sverige hade kört social distansiering-kört med masker i åldringsvården och på transportmedel/affärer etc, hade vi då haft samma resultat som Norge/Danmark eller än bättre ? Kan detta också betyda att det kan bli surt efterspel för Norge/Danmark och Finland till kommande vår då nya virussäsongen kommer.

Oavsett vilket så friskriver inte denna video Tegnells och Socialstyrelsens agerande mot våra åldringar, vilket jag misstänker att många nu kommer att använda denna video till, när inte ens åldringarna fick syrgas utan morfin och inte ens träffa en läkare, det är något som kommer att sitta kvar läääänge.
Senast redigerad av vinland 2020-09-12 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in