Jag vet inte om det här har varit uppe i tråden förut, det kommer ju en hel del material just nu.
"Vi går längs Klarabergsgatan mot Sergels Torgs T-banenedgång på trottoaren på motsatt sida av
Åhlénshuset.
Precis efter Klara Östra Kyrkogata kommer det några springande rakt mot oss från hörnet på
huset eller i närheten av hörnet. Kanske de kommer från någon port i huset.
De springer mot oss på min högra sida. Jag går innerst närmast huset och uppfattar detta före
min vän. Alla mina sinnen skärps då jag blir rädd och uppfattar det som om de ska överfalla oss.
När de kommer närmre ser jag tre män, två nomallånga och en kort, som alla har mörkt hår och
de ser ut som om de är av utländsk härkomst.
De tycks inte lägga märke till oss alls.
Den korte springer i mitten och skriker två gånger:
”Han (eller de)skulle ju inte döda honom!”... ”Han skulle ju inte döda honom!”
Det låter som rikssvenska utan brytning. Den korte mannen har på sig ljus överrock och de två
andra har mörka kläder.
De störtar förbi oss, liksom skär av vår väg på ca. 1,5 meters avstånd, igen utan att se oss, och
vidare till en låg sportbilsliknande bil som står parkerad intill trottoaren där vi nyss passerat.
Det jag ser av dem är deras ansikten, kläder och att de är olika långa.
Ser inget i deras händer.
Jag lade inte märke till bilen innan. Vi har vid detta laget gått en bit framåt och när de hoppar in i
bilen så vänder sig min vän om och tittar på dem, varvid jag rycker henne i armen och säger ”Kom
nu de verkar skumma” eller något liknande."
Vittne Klarabergsgatan förhör 19860302
https://drive.google.com/file/d/1oNmo5NKYpiv4E0ClpgLG7MyiTpUUHBBB/view?fbclid=IwAR0hukAeOGImS4JaavibYnlH7lPiQmdTZq6w FMYUh4-rXtXlohyUPu1h2do