2020-09-12, 14:59
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag pratar om bostadsbristen i Stockholm och du skickar en länk till ett fallfärdigt torp ute i skogen någonstans i Sundsvall? Ja, nu överbevisade du mig minsann

Att alla som vill inte kan eller har råd att bo i Stockholm betyder inte att det är bostadsbrist. Du kommer alltid ha konkurrens på de bästa lägena.
Citera
2020-09-12, 15:01
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Att alla som vill inte kan eller har råd att bo i Stockholm betyder inte att det är bostadsbrist. Du kommer alltid ha konkurrens på de bästa lägena.
No shit Sherlock. Det är inte vad jag skrivit. Alls.
Citera
2020-09-12, 15:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
No shit Sherlock. Det är inte vad jag skrivit. Alls.

Men det är precis vad du har skrivit, du vill att alla ska kunna skaffa en bostad på de mest attraktiva områdena och du har krav på hur bra själva bostaden ska vara också.

Det säger sig självt att alla inte kan bo där det anses attraktivt att bo.
Citera
2020-09-12, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Komiskt att dyslektikern klagar på bristande analysförmåga som vanligt när du inte ens förstod att jag bemötte någon annans argumentation och inte gab någon egen definition av bostadsbrist. Självmål som vanligt från dig alltså men som dyslektiker saknar du förstås läsförståelse.

Är det bostadsbrist om alla 11,5 miljoner i Sverige inte kan få en bostad:

1. på Strandvägen i Stockholm
2. i Stockholms innerstad
3. i Stockholms kommun
4. i Stockholms Län
5. i Sverige

Vad är ditt svar?

Man kan visserligen bygga på höjden på strandvägen men hela Sveriges befolkning kommer nog ändå inte få plats där. Personligen skulle jag dock inte klassa det som en bostadsbrist, vad säger du?

Det finns flera komuner i sverige med bostadsbrist. Men givetvis kommer alltid de rikaste kunna skaffa sig en bostad.
De som saknar bostad är inte miljonärer eller de med en inkomst vesäntligt över median.
Det är framför allt fattiga och de som är arbetslösa som saknar bostad.
De bostäder som idag står tomma vilket finns både i stockholm och andra städer, problemet med dem är att de som har råd att efterfråga dem inte är intresserade då.de redan har en bostad eller kan hitta ett bostad som bättre passar deras behov.
De som skulle vilja ha de lägenheterna inte har råd.
Det sommdrivit på priserna är att många velat flytta in i vissa områden och då varit beredda att betala en större del av sin inkomst för sitt bostad.
Dvs. ett överskott av bostadssökande(eller bostadsbrist) ett överskott på bostäder skulle innebära att prisnivån sjunker.
Vi har de senaste 20åren sett en extrem ökning av postadspriser och inte bara i stockholm, p.g.a. av bostadsbrist inte p.g.a bostadsöverskott.
Att du och jag inte har bekymmer att skaffa en bostad hör inte till saken. Däremot att vi under långa perioder sett att företag i bl.a. Stockholm och Göteborg haft bekymmer med att växa p.g.a att de inte fått dit personal är ett bekymmer och en del av det beror på bostadsbrist.
Citera
2020-09-12, 16:04
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det finns flera komuner i sverige med bostadsbrist. Men givetvis kommer alltid de rikaste kunna skaffa sig en bostad.
De som saknar bostad är inte miljonärer eller de med en inkomst vesäntligt över median.
Det är framför allt fattiga och de som är arbetslösa som saknar bostad.
De bostäder som idag står tomma vilket finns både i stockholm och andra städer, problemet med dem är att de som har råd att efterfråga dem inte är intresserade då.de redan har en bostad eller kan hitta ett bostad som bättre passar deras behov.
De som skulle vilja ha de lägenheterna inte har råd.
Det sommdrivit på priserna är att många velat flytta in i vissa områden och då varit beredda att betala en större del av sin inkomst för sitt bostad.
Dvs. ett överskott av bostadssökande(eller bostadsbrist) ett överskott på bostäder skulle innebära att prisnivån sjunker.
Vi har de senaste 20åren sett en extrem ökning av postadspriser och inte bara i stockholm, p.g.a. av bostadsbrist inte p.g.a bostadsöverskott.
Att du och jag inte har bekymmer att skaffa en bostad hör inte till saken. Däremot att vi under långa perioder sett att företag i bl.a. Stockholm och Göteborg haft bekymmer med att växa p.g.a att de inte fått dit personal är ett bekymmer och en del av det beror på bostadsbrist.

Wow du har insett att de som betalar mest får de bästa bostäderna, kom du på det nu?
Citera
2020-09-12, 16:15
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Men det är precis vad du har skrivit, du vill att alla ska kunna skaffa en bostad på de mest attraktiva områdena och du har krav på hur bra själva bostaden ska vara också.

Det säger sig självt att alla inte kan bo där det anses attraktivt att bo.
Har jag aldrig skrivit. Varför ljuger du?
Citera
2020-09-12, 16:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Har jag aldrig skrivit. Varför ljuger du?

Du har ju i massor av inlägg fokuserat på Stockholm och du klagade på en länk du fick av mig över billiga bostäder eftersom det fanns ett torp bland de bostäderna. Du har alltså både krav på hur bra själva bostaden ska vara och att de ska ligga i de mest attraktiva områdena och en sådan bostad ska alla kunna få enligt dig annars är det bostadsbrist.
Citat:
Jag pratar om bostadsbristen i Stockholm och du skickar en länk till ett fallfärdigt torp ute i skogen någonstans i Sundsvall? Ja, nu överbevisade du mig minsann
Om du inte har sådana krav utan är beredd att välja bostad efter din plånbok har du massor av alternativ här:

https://www.hemnet.se/bostader?price_max=100000&fee_max=500
Citera
2020-09-12, 16:47
Medlem
Citat:
Wow du har insett att de som betalar mest får de bästa bostäderna, kom du på det nu?

Nej det har jag haft klart för mig de senast 40åren. Men uppenbarligen har inte du forfarande förstått att bara för att de som har det bäst ställt kan bosätta sig var de vill, så kan det finnas bekymmer för andra att hitta ett lämpligt boende i det området där de kan vara mest produktiva och att det kan påverka samhället negativt.
Vet människor som undvikit att flytta till våra tillväxtorter p.g.a bekymmer med att skaffa en lämplig bostad.
Nu är det få människor som väljer mellan strandvägen i stocholm och strandvägen i skinskatteberg.
Citera
2020-09-12, 16:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej det har jag haft klart för mig de senast 40åren. Men uppenbarligen har inte du forfarande förstått att bara för att de som har det bäst ställt kan bosätta sig var de vill, så kan det finnas bekymmer för andra att hitta ett lämpligt boende i det området där de kan vara mest produktiva och att det kan påverka samhället negativt.

Återigen en halmgubbe från dig, jag har aldrig påstått att alla kan bo där de helst vill. Tvärtom har jag påpekat att detta är en omöjlighet, det finns t.ex. inte plats så det räcker för att alla som vill ska kunna bo på strandvägen i Stockholm, det går bara inte.

Citat:
Vet människor som undvikit att flytta till våra tillväxtorter p.g.a bekymmer med att skaffa en lämplig bostad.

Ja vad är det som är konstigt med det? Alla platsar inte där och det bästa vore väl om t.ex. inte långtidsarbetslösa bor på platser där det finns gott om jobb, de tränger bort andra då.
Citera
2020-09-12, 17:04
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Du har ju i massor av inlägg fokuserat på Stockholm och du klagade på en länk du fick av mig över billiga bostäder eftersom det fanns ett torp bland de bostäderna. Du har alltså både krav på hur bra själva bostaden ska vara och att de ska ligga i de mest attraktiva områdena och en sådan bostad ska alla kunna få enligt dig annars är det bostadsbrist.
Sluta larva dig. Jag pratar om bostäder i Stockholm och du skickar en länk till ett fallfärdigt torp i nån skog i Sundsvall.
Citera
2020-09-12, 17:08
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Sluta larva dig. Jag pratar om bostäder i Stockholm och du skickar en länk till ett fallfärdigt torp i nån skog i Sundsvall.

Varför förnekade du då nyss att du pratar om attraktiva områden?

Alla kan inte bo på attraktiva platser, speciellt inte när man också har krav på hur bra själva bostaden ska vara. Du (eller din kompis) får anpassa bostaden efter plånboken, det är väl inget konstigt.

Det fanns förövrigt många bostäder på den länken du fick så något som passar din smak och plånbok borde du kunna hitta.
Citera
2020-09-12, 17:14
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Varför förnekade du då nyss att du pratar om attraktiva områden?

Alla kan inte bo på attraktiva platser, speciellt inte när man också har krav på hur bra själva bostaden ska vara. Du (eller din kompis) får anpassa bostaden efter plånboken, det är väl inget konstigt.

Det fanns förövrigt många bostäder på den länken du fick så något som passar din smak och plånbok borde du kunna hitta.
Jag har inte pratat attraktivt område. Enda gång jag nämt det är när jag sa att villor i Djursholm till salu hjälper inte låg/mellainkomsttagare. Bara att det är bostadsbrist i Stockholm. Kanske du valde att missförstå och tolka det som innanför tullarna? Bara så du kan käfta emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in