Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Komiskt att dyslektikern klagar på bristande analysförmåga som vanligt när du inte ens förstod att jag bemötte någon annans argumentation och inte gab någon egen definition av bostadsbrist. Självmål som vanligt från dig alltså men som dyslektiker saknar du förstås läsförståelse.
Är det bostadsbrist om alla 11,5 miljoner i Sverige inte kan få en bostad:
1. på Strandvägen i Stockholm
2. i Stockholms innerstad
3. i Stockholms kommun
4. i Stockholms Län
5. i Sverige
Vad är ditt svar?
Man kan visserligen bygga på höjden på strandvägen men hela Sveriges befolkning kommer nog ändå inte få plats där. Personligen skulle jag dock inte klassa det som en bostadsbrist, vad säger du?
Det finns flera komuner i sverige med bostadsbrist. Men givetvis kommer alltid de rikaste kunna skaffa sig en bostad.
De som saknar bostad är inte miljonärer eller de med en inkomst vesäntligt över median.
Det är framför allt fattiga och de som är arbetslösa som saknar bostad.
De bostäder som idag står tomma vilket finns både i stockholm och andra städer, problemet med dem är att de som har råd att efterfråga dem inte är intresserade då.de redan har en bostad eller kan hitta ett bostad som bättre passar deras behov.
De som skulle vilja ha de lägenheterna inte har råd.
Det sommdrivit på priserna är att många velat flytta in i vissa områden och då varit beredda att betala en större del av sin inkomst för sitt bostad.
Dvs. ett överskott av bostadssökande(eller bostadsbrist) ett överskott på bostäder skulle innebära att prisnivån sjunker.
Vi har de senaste 20åren sett en extrem ökning av postadspriser och inte bara i stockholm, p.g.a. av bostadsbrist inte p.g.a bostadsöverskott.
Att du och jag inte har bekymmer att skaffa en bostad hör inte till saken. Däremot att vi under långa perioder sett att företag i bl.a. Stockholm och Göteborg haft bekymmer med att växa p.g.a att de inte fått dit personal är ett bekymmer och en del av det beror på bostadsbrist.