2020-09-12, 08:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
jag förstår hur du menar.

jag tror många tror (o jag är nog beredd att hålla med) att öresaktier lättare sticker iväg, i synnherhet haussade såna. lätt o håva in 20-30-procentare vid små PM osv.

Mitt rekord när jag för många år sedan lekte lite med öresaktier är strax över 400% över en natt. Från 27 öre till 1.5 på en dag så visst är det mycket större chans till stora rörelser i papper som kostar extremt lite.

Lyckas man exempelvis köpa aktier för 7 öre och sälja för 8 öre så är det direkt en snabb vinst på 10-12% även efter courtage så jag förstår att många gillar det även om det är riskabelt oftast.
Citera
2020-09-12, 08:57
Medlem
Mer eller mindre alla aktier som handlas under 10 öre ser ut att vara skit när man tar en snabb blick på resultat och balansräkningen. Brukar se ut om givna tillkommande konkursbon när man snabbkollar räkenskapen.
Citera
2020-09-12, 11:22
Medlem
Själv tycker jag Divio ser intressant och lovande ut, men även Saxlunds som nämnts tidigare i tråden.
Divio handlades igår till 1.11 så priset över kronan och kanske därmed diskad?
Det är ett företag inom tech, närmare bestämt Saas. Företaget kom in på First North tidigare i år och har en enorm potential, iaf i mitt tycke. De har några riktigt fina referenskunder redan nu och jag tror/hoppas att de kommer vara nära positivt kassaflöde runt nyår. Det finns bra med info från VD´n Jon både på Youtube och andra ställen.
Denna är en given riskaktie i min portfölj.

Läs på själv dock.
Citera
2020-09-12, 15:26
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Mer eller mindre alla aktier som handlas under 10 öre ser ut att vara skit när man tar en snabb blick på resultat och balansräkningen. Brukar se ut om givna tillkommande konkursbon när man snabbkollar räkenskapen.

Jag provade att handla med billiga aktier ett tag men det slutade med att jag sålde de flesta med förlust, ett par gick bra. även de som har en riktig produkt som NFO Drives får inte ordning på aktien, den har fallit i tre år.
Citera
2020-09-12, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytandekycklingen
Ta Norwegian t.ex. Du köper aktier för 10 000:- och de går tillbaka till sitt ursprungliga värde. Vipps, nu har du en halv miljon.

Om du köper aktier i Apple eller Tesla så kan du se dig i månen om en return på 5000%
eh... kanske om man tror att aktiepriset är enda faktorn för företagsvärderingen. Norwegian brukade exv ha 600 miljoner aktier, för att överleva denna krisen sålde de typ 2600 miljoner aktier till, och de är fortfarande inte säkra.

De har på sin peak haft ett företagsvärde på ca 15 miljarder. Det betyder att om aktien får tillbaka sitt forna värde har den nuvarande kronan i aktiepris blivit typ fyra kronor. Så 10.000 blir ca 40.000, även om chansen är betydligt större att man går i konken och 10.000 blir 0.
Citera
2020-09-12, 15:54
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Varför skulle han göra det?

Att handla med s.k "frimärksaktier" dvs aktier som kostar som ett frimärke eller lägre är en gammal taktik.

Riskfyllt JA, men kan ge grova vinster.

Så aktier under en krona för 10 000 som går upp 20%
blir mer värda än 10 st 1000 kr aktier som går upp 20% ?

Jag får det till att det inte spelar någon roll..

Dock lär 1000:- kr aktierna ge årlig utdelning vilket inte frimärkes aktier gör speciellt ofta.
Citera
2020-09-12, 16:53
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue

Dock lär 1000:- kr aktierna ge årlig utdelning vilket inte frimärkes aktier gör speciellt ofta.

tror inte du har koll på mindre listor, varenda dag finns aktier som går 100% eller mer. Jag hade själv ett papper som drog till +270% inom fem minuter.
Citera
2020-09-12, 18:04
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue

Nej, men en 1 kr gruvaktie KAN rusa 1000 % på ett år.
Det gör aldrig Stora Enso om man så säger...
Citera
2020-09-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag provade att handla med billiga aktier ett tag men det slutade med att jag sålde de flesta med förlust, ett par gick bra. även de som har en riktig produkt som NFO Drives får inte ordning på aktien, den har fallit i tre år.

Den billiga aktien du handlade för 1krona var alltså inte så jävla billig? Blir jag förvånad? - nej inte ett dugg eftersom att du inte fattar vad en billig aktie är för något
Senast redigerad av Slippos 2020-09-12 kl. 19:02.
Citera
2020-09-12, 19:20
Medlem
Citat:
Nej, men en 1 kr gruvaktie KAN rusa 1000 % på ett år.
Det gör aldrig Stora Enso om man så säger...

Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
tror inte du har koll på mindre listor, varenda dag finns aktier som går 100% eller mer. Jag hade själv ett papper som drog till +270% inom fem minuter.

att aktien drog iväg 270 eller 1000% har INGENTING att göra med att aktiekursen låg på 1 krona!!! få in de här i era tröga hjärnor! AMATÖRER!
Senast redigerad av Slippos 2020-09-12 kl. 19:23.
Citera
2020-09-12, 21:51
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slippos
att aktien drog iväg 270 eller 1000% har INGENTING att göra med att aktiekursen låg på 1 krona!!! få in de här i era tröga hjärnor! AMATÖRER!

Okej.
Så ett bolag som är extremt undervärderat och sedan hittar en gyllene kalv brukar enligt DIG alltså drabba stora bolag.

Okej.

Vem är amatör nu då?

(F.ö tog jag Stora Enso som exempel, då föregångaren Stora Kopparberg är världens äldsta aktiebolag. Stabilt, ja, men några hundraprocentiga uppgångar över natten får du inte där.)
Citera
2020-09-12, 21:56
Medlem
Citat:
Okej.
Så ett bolag som är extremt undervärderat och sedan hittar en gyllene kalv brukar enligt DIG alltså drabba stora bolag.

Okej.

Vem är amatör nu då?

(F.ö tog jag Stora Enso som exempel, då föregångaren Stora Kopparberg är världens äldsta aktiebolag. Stabilt, ja, men några hundraprocentiga uppgångar över natten får du inte där.)

Jamen om alla jävla bolag som har en aktiekurs på 1 krona är så förbannat undervärderade så kan du väl ta och gå all in i Norwegian air shuttle då? Jävla idiot!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in