2019-11-14, 11:33
Medlem
Lars Bern sade själv i ett avsnitt av SwebbTV nyligen att han som ungdom var med i folkpartiet men som yngre man även var involverad i socialdemokraterna. Med reservation för att jag kan ha vänt ordningen på dessa partier (är dock säker på att det var just dessa två).

Den som är nyfiken kan höra det själv i detta avsnitt: https://www.youtube.com/watch?v=5L6a1LNBE3g

Om vi ska sedan ägna oss åt "analysera" vart Lars Bern står idag (det hade varit bättre att höra det från honom själv) så antar jag att han är center (ej centerpartist) med en socialliberal ekonomisk inriktning och en kulturellt konservativ inriktning. Dvs mer utav en klassisk "saltsjöbad/näringsliv"-kombination av sosse och höger. Eller vad som förr kallades för sunt förnuft.

De som är väldigt unga förstår kanske inte hur långt det politiska klimatet har polariserats åt extrema ståndpunkter. Går man tillbaka i Sveriges historia några decennier, så var det helt naturligt att landets institutioner verkade för landets bästa, att man såg mer på Sverige som ett kretslopp där både storföretag och anställda, samt barn, vuxna och pensionärer alla spelar en roll. Numera handlar det om "globala värderingar", global kapitalism och new public management som eroderar själva kärnan i samhället. Denna diskussion med Lars Bern på EFN om vad som har skett med svenska företag är t ex intressant: https://www.youtube.com/watch?v=12FTse84fQ4
Citera
2019-11-14, 12:17
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det han säger i den här videon kunde vilken vänsterpartist som helst ha kunnat säga.
https://www.youtube.com/watch?v=R1oW9YIf2PI

En vänsterskribent gör samma analys på den här sidan:

https://www.lindelof.nu/hoger-mot-va...omment-page-2/

Jag tycker Lars Bern verkar kunnig och är intressant att lyssna på men får inte riktigt grepp om hans politiska agenda.
Han betecknas ju som höger men går till attack mot kapitalismen och kommer fram till ungefär samma slutsatser som många inom vänster.
Var står han?

Du utgår från att kapitalismen är höger, mycket av kapitalismen placerar Lars i begreppet globalister som är placerade till vänster på den politiska skalan.
Många stora företag har en vänsteragenda så som Google och Facebook.
Citera
2019-11-14, 12:44
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48k8
Lars Bern sade själv i ett avsnitt av SwebbTV nyligen att han som ungdom var med i folkpartiet ...

Han skriver en del om det här
https://anthropocene.live/2018/11/17...gang-och-fall/
Citera
2019-11-14, 14:20
Medlem
Höger, precis som sina industrifinansierade fränder i USA som han kopierar sin klimatskepsis från och lyfter fram den som om den vore hans egen. Utöver det har han en stark affinitet för konspirationsteorier rent generellt, utan vidare politisk färg.
Citera
2019-11-14, 14:58
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tykeil
Höger, precis som sina industrifinansierade fränder i USA som han kopierar sin klimatskepsis från och lyfter fram den som om den vore hans egen. Utöver det har han en stark affinitet för konspirationsteorier rent generellt, utan vidare politisk färg.

Bern har nog inte många sponsorer. Detsamma kan inte sägas om klimatalarmismen som sponsras av varenda globalistisk aktör i väst. Inklusive stater och FN genom klimatlobbygruppen IPCC.
Citera
2019-11-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tykeil

Det finns livs levande konspirationer där ute. Det kan beskrivas som "ett inofficiellt samarbete mellan intressenter av en förändring, där samarbetet ökar möjligheten för intressenterna att uppnå förändringen." I allmänhet brukar väl konspiratörerna önska att ett samarbete som ägt rum fortsätter vara okänt utanför en närmre krets även efter att konspirerandet upphört. När man talar om teorier brukar ordet användas i sammanhang där man avfärdar saker som "det är bara teorier"; att den som talar om dem skulle vara grovt desinformerad eller något form av psykfall med låg trovärdighet.
Citera
2019-11-14, 15:27
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
Det finns livs levande konspirationer där ute. Det kan beskrivas som "ett inofficiellt samarbete mellan intressenter av en förändring, där samarbetet ökar möjligheten för intressenterna att uppnå förändringen." I allmänhet brukar väl konspiratörerna önska att ett samarbete som ägt rum fortsätter vara okänt utanför en närmre krets även efter att konspirerandet upphört. När man talar om teorier brukar ordet användas i sammanhang där man avfärdar saker som "det är bara teorier"; att den som talar om dem skulle vara grovt desinformerad eller något form av psykfall med låg trovärdighet.

Just klimatalarmismen är nog den nu viktigaste globalistbluffen som måste exponeras. För utifrån den härleds FNs agenda 21, agenda 30 och vision 2050. Fullständigt skrämmande läsning med världskommunistisk diktatur som mål. Detta är inte ens en ”konspirationsteori” utan alla kan läsa sig till deras planer. Inte minst ser vi att de agerar utifrån planerna.
Citera
2019-11-14, 15:53
Bannlyst
Kanske inte tillför så mycket till tråden men jag skiter faktiskt i var han har sin politiska hemvist. Det mesta jag hört honom säga håller jag med om någorlunda.
Citera
2019-11-14, 16:12
Medlem
Sappigs avatar
Lars Bern har genom sina anföranden påvisat ett återupplivande av Tredje positionen!
Citera
2020-09-12, 08:29
Bannlyst
Citat:
Det han säger i den här videon kunde vilken vänsterpartist som helst ha kunnat säga.

Jag tycker Lars Bern verkar kunnig och är intressant att lyssna på men får inte riktigt grepp om hans politiska agenda. Han betecknas ju som höger men går till attack mot kapitalismen och kommer fram till ungefär samma slutsatser som många inom vänster. Var står han?

Vad spelar det för roll? Jag är höger. Lars Bern får vara kommunist för min del (det är han inte, tvärtom såklart).

Liksom-fb den falska djäveln anklagar de flesta som säger emot honom för att vara kommunister. Jag är också "kommunist" för att jag tar avstånd från riksbanken och bankerna och förljugen statistik. Spela roll. Jag kan anklagas för att vara bög också. Det ger jag fan i.

Lars Bern är rätt ute och det är jag också. Det är det viktiga, moral!
Citera
2020-09-12, 11:20
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tror han tar hänsyn till de som betalar. Mestadels från extremhögern.
Han har varit med på ett hörn att utforma SD,s miljöpolitik. Förmodligen för att visa att det finns andra sätt att förhålla sig till miljön än endast Miljöpartiets.
Citera
2020-09-12, 14:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Jag tycker Lars Bern verkar kunnig och är intressant att lyssna på men får inte riktigt grepp om hans politiska agenda.
Han betecknas ju som höger men går till attack mot kapitalismen och kommer fram till ungefär samma slutsatser som många inom vänster.
Var står han?
Lars Bern var VD för Incentive en tid. Då fungerade nog hjärnan.
Nu verkar han ha blivit dement på något sätt. Det han skriver passar bättre i ett forum från fantasifulla konspirationer.

Han klarar inte av att upprätt hålla logik och konsistens. Därför blir det mest svammel.
Och ingen förstår riktigt hans ideologiska grund.

En alternativ tolkning är att han sett att han får mer klick när han skriver konspiratoriskt svammel. Och det är det som gör att han förfaller till det.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Vad spelar det för roll?
Det är ämnet för tråden. Så det har stor betydelse här. Varför förstår du inte det?

Citat:
Liksom-fb den falska djäveln anklagar de flesta som säger emot honom för att vara kommunister. Jag är också "kommunist" för att jag tar avstånd från riksbanken och bankerna och förljugen statistik.
Ser ut som jag dragit ned brallorna på MagnusBengtsen så ofta nu att hen känner sig nödig att skriva personangrepp på mig i trådar jag inte ens skrivit i.

Citat:
Lars Bern är rätt ute och det är jag också.
Tror inte någon som brukar läsa dina inlägg tvivlar på att du gillar Berns skriverier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in