Citat:
Ursprungligen postat av
15minFame
Ah du har varit med förr. Då är jag inte ensam om att få märkiga svar som inte är svar på det jag faktiskt skriver.
Kan vara varför han inte gillar det jag skriver lol
Det är just det som är min hela poäng: Det finns inte boende för fattiga, låginkomsttagare och många har därför väldigt svårt att få tag i boende. Förr kunde man begära bostadstillägg men i nya korrupta Sverige är det inte lika självklart.
Han är en av de få med någon kunskap om ämnet i denna tråden.
Problemet med idealister som du är att ni inte förstår konsekvenserna av det ni förespråkar. Era lösningar leder endast till felallokeringar på marknaden vilket i slutändan orsakar mest skada hos de ni ämnar hjälpa.
Hyresregleringarna vi har är ett utmärkt sådant exempel. Särskilt i Sthlm har effekten av regleringen varit en generell fördyring av boende i staden vilket främst drabbar unga och ”fattiga”. Minskat byggande, svarthandel och ett ineffektivt utnyttjande av den befintliga boytan. Inte sällen går hyresrätterna i innerstaden i arv inom släkten eftersom hyran är så förmånlig. I min familj har vi hyresrättstrea/fyra på Östermalm som användes som övernattningslägenhet/studentlägenhet/generationsboende medan familjens fasta boende var i villan. Att hyra ut ett rum i hyresrätten täcker hyran. Flera familjer i släkten gör precis likadant.
Olika subventioner riktade till dessa grupper du anser ”utsatta” kommer ha precis samma effekt. Förutom den tillkommande felallokering/minskat byggande/kriminella verksamheten det medför kommer personerna som får dessa förmånerna förmodligen hyra ut på andrahandsmarknaden och bosätta sig där de egentligen har råd medans skattebetalarna betalar mellanskillnaden.