• 1
  • 2
2020-09-12, 11:48
Medlem
Då min telefon (iPhone XS Max 256Gb) for i backen och skulle lämnas in för ett skärmbyte vart jag tvungen att göra en säkerhetskopia på telefonen. Brukar i vanliga fall alltid göra det på en extern hårddisk men denna gången var jag lat och drog över säkerhetskopian(på 90GB) direkt till min sambos slitna laptop.

Fick tillbaka telefonen för 3 dagar sedan och har sedan dess försökt få över säkerhetskopian till min telefon utan att lyckas. Får upp diverse felmeddelanden från iTunes ”ett oväntat fel uppstod” etc, etc. Har vart i kontakt med Apple och deras senioravdelning där de snällt förklarat för mig att:

När iTunes ska återskapa säkerhetskopian till min iPhone så gör den automatiskt en kopia av kopian på datorns hårddisk(eller vad fan ni vill kalla det, är inte så datorkunnig), så för att få tillbaka min kopia på 90GB gör iTunes en extra kopia på 90GB, problemet är att jag bara har 70GB tillgängligt på min hårddisk så iTunes kan inte återskapa min iPhone till säkerhetskopian.

Så... 5 år av mitt liv försvinner bara sådär? Vad fan ska jag göra? Apple sa att jag skulle rensa lite bland program och avinstallera icke nödvändiga saker :-)))) men eftersom att detta inte är mitt område vet jag inte vad jag kan ta bort och inte.

Snälla någon, hjälp en uppgiven själ!
Citera
2020-09-12, 11:57
Medlem
Opaques avatar
Radera filer på datorn där kopian finns som du/ni inte behöver så du kommer upp till 90Gb fritt utrymme.

Om det inte går, köp en billig extern HD som du kopplar in via usb, och parkera filer där så länge. När du har uppnått minst 90Gb fritt utrymme så kör du igång med din iPhoen, sedan är det bara att föra över alla filer igen.

Filer du kan ta bort utan problem är all data i dina mappar som består av t.ex Filmer,musikbibliotek, eller ja, som sagt spara på en extern USB HD under tiden du fixar din iPhone.
Senast redigerad av Opaque 2020-09-12 kl. 12:02.
Citera
2020-09-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Radera filer på datorn där kopian finns som du/ni inte behöver så du kommer upp till 90Gb fritt utrymme.

Om det inte går, köp en billig extern HD som du kopplar in via usb, och parkera filer där så länge. När du har uppnått minst 90Gb fritt utrymme så kör du igång med din iPhoen, sedan är det bara att föra över alla filer igen.

Filer du kan ta bort utan problem är all data i dina mappar som består av t.ex Filmer,musikbibliotek, eller ja, som sagt spara på en extern USB HD under tiden du fixar din iPhone.

Köpte en seagate 1TB igår som jag tänkte att jag kan flytta saker till, göra kopian till telefonen och sedan lägga tillbaka sakerna från seagaten men det funkar inte 😭

Har en filmapp som heter ”Windows” på 16.1GB jag vill få över på hårddisken men då säger datorn: det går inte att flytta pga ett oväntat fel. Och så flyttas ingenting 🤷‍♀️
Samma sak säger den med de andra mapparna också 😖
Citera
2020-09-12, 12:21
Medlem
Opaques avatar
Är din seagate formaterat till NTFS ? Vänsterklicka på din Seagate HD när den är ikopplat och välj i så fall "formatera"

Jag menar HÖGERKLICKA Förlåt
Senast redigerad av Opaque 2020-09-12 kl. 12:24.
Citera
2020-09-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Är din seagate formaterat till NTFS ? Vänsterklicka på din Seagate HD när den är ikopplat och välj i så fall "formatera"

Jag menar HÖGERKLICKA Förlåt

Fan, tänkte störa dig i privata meddelande för jag orkar inte chatta i en tråd men flashbacknewbie som man är får jag bara skicka till administratörer 🤦‍♀️

Seagaten är inte formaterad. Fick över 41.9GB till den igår och det är mappen ”Windows” som även finns på (C:) och samma mapp som tar upp 16GB på (C:).

Antar att jag INTE ska formatera seagaten när den har saker i/på sig? Så jag får flytta över mappen Windows(41.9GB) till (C:), formatera seagate till NTFS och sedan flytta över Windows från (C:) till seagate. Eller?
Citera
2020-09-12, 12:46
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongoveckan
Köpte en seagate 1TB igår som jag tänkte att jag kan flytta saker till, göra kopian till telefonen och sedan lägga tillbaka sakerna från seagaten men det funkar inte 😭

Har en filmapp som heter ”Windows” på 16.1GB jag vill få över på hårddisken men då säger datorn: det går inte att flytta pga ett oväntat fel. Och så flyttas ingenting 🤷‍♀️
Samma sak säger den med de andra mapparna också 😖
Windowsmappen kan du inte flytta, det är där operativsystemet som får datorn att fungera ligger.
Du får hitta andra mappar att flytta på.
Ladda ner TreeSize https://www.jam-software.com/treesize_free och kolla vilka mappar som är störst på datorn, sen går du igenom dessa och ser vad du kan flytta.
I Dokument brukar det finnas en hel del, i Nerladdningar och Musik och Bilder och allt vad du har. Börja kolla där.
Citera
2020-09-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Windowsmappen kan du inte flytta, det är där operativsystemet som får datorn att fungera ligger.
Du får hitta andra mappar att flytta på.
Ladda ner TreeSize https://www.jam-software.com/treesize_free och kolla vilka mappar som är störst på datorn, sen går du igenom dessa och ser vad du kan flytta.
I Dokument brukar det finnas en hel del, i Nerladdningar och Musik och Bilder och allt vad du har. Börja kolla där.

Gick igenom datorn igår, finns inte en enda fil någonstans. Det som är störst på datorn är windowsmappen och mappen med min säkerhetskopia, som jag inte heller får flytta enligt Apple supporten 😩😩😩
Citera
2020-09-12, 13:06
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Gick igenom datorn igår, finns inte en enda fil någonstans. Det som är störst på datorn är windowsmappen och mappen med min säkerhetskopia, som jag inte heller får flytta enligt Apple supporten 😩😩😩
Klart Windowsmappen är störst. Mappen Users i datorn, hur stor är den? Du kan inte göra något åt Windowsmappen utan kunskap om vad du gör, så glöm den i princip.
Hur liten är din hårddisk?
Citera
2020-09-12, 13:15
Medlem
Clint Ruins avatar
Du brukade ju ta backup till en extern hårddisk, kan du inte återställa från den senaste backupen på denna?
Citera
2020-09-12, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Klart Windowsmappen är störst. Mappen Users i datorn, hur stor är den? Du kan inte göra något åt Windowsmappen utan kunskap om vad du gör, så glöm den i princip.
Hur liten är din hårddisk?

Hårddisken är som min killes kuk, pytteliten!
Users: 91.5GB
(C:): 196GB
Citera
2020-09-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Du brukade ju ta backup till en extern hårddisk, kan du inte återställa från den senaste backupen på denna?

Nej för jag är en korkad jävel som raderar kopiorna varje gång för att ha plats för att göra en ny när det väl behövs 🤬🤯😤
Citera
2020-09-12, 13:26
Medlem
Citat:
Hårddisken är som min killes kuk, pytteliten!
Users: 91.5GB
(C: 196GB

Gömde! Telefonens kopia är på 90GB och ligger i Users
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in