Citat:
Ursprungligen postat av
Ulanna
I kommunikationen innan hon hittats frågar han inget om människor letar eller hittat några spår som kan ge ledtrådar om vad som kan ha hänt.
När hon hittats skriver han "Hoppas de hittar något som ger mig alibi".
Vore han oskyldig hade han sagt "Jag är misstänkt, men är oskyldig. Hoppas de hittar den skyldige snarast"
Fast S visste ju redan när hon var försvunnen "Det här kommer inte lösas"...
Du har så rätt!
Ibland är det det som fattas i texten som lyser klarast.
Det är tydligt hur fokuserad han är på sig själv och hur lite fokus är på Lena. Även om man är misstänkt för brottet, så borde det ändå upplevas som en katastrof att hon har hittats död. Så nära hemmet. Alla tänker ju hur kan detta ha hänt, vad, vem... men SD varken reagerar på det eller undrar. Och jag inbillar mig att om jag var oskyldig, då skulle min tanke inte vara att de inte kommer att lösa det här, utan jag skulle tänka att det kommer att visa sig att jag är oskyldig. Naturligtvis. Inte tänka att hoppas att de hittar ett fingeravtryck, det låter underligt att säga så detaljerat.
Ibland är det exakt tvärtom, nästan som att han snuddar vid sanningen, eller närapå skriver ut den i klartext...
Lite senare i konversationen:
Nej, det enda vi såg var
att du var väldigt vanlig och avslappad
och fin med barnen, skriver jag Ola.
Vi såg dig tyvärr inte så sent"
SD:"
Jo, jag var nog som
vanligt....
Hade liksom inte ont
blod i tanken
Hoppas det finns
fingeravtryck eller
något på platsen. Jag
är visst ensam
misstänkt. "
Och här kommer den tanke som han verkar ha kört några gånger:
"
Och något annat
föremål i skogen
bortanför er. Jag bor
mellan de platserna.
Börjar tänka någon vill
sätta dit mig nästan.
Men har inga fiender"
Jag har lite svårt att ta på vad som känns konstigt i hans tankar, men det är för mig ett främmande sätt att tänka. Det är som att han vill plantera dessa tankar hos andra för att kasta misstankarna åt annat håll.
Personligen tror jag ju inte att han är oskyldig. Men säg att han är det. Är det sådan tankar du skulle få då? Att någon vill sätta dit dig? Minns även det där med nyckeln som hittades hemma hos SD och som ingen kände till vart den hörde. Dottern sa vid en resa under en bilskjuts till barnets förälder att SD trodde att någon planterat nyckeln där för att sätta dit honom (obs, fritt ur minnet). Varför skulle en oskyldig familjefar ha sådan tankar?
Nä, han har inte det, utan han vill kasta skuggor över andra.
(Spekulation, naturligtvis)