2020-09-11, 21:45
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Ok, tack för den förklaringen. En rasistisk bok med andra ord?

Nä. Men titeln är lite utdaterad.. det är en deckare
Citera
2020-09-11, 21:47
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Nä. Men titeln är lite utdaterad.. det är en deckare

Aha. Där 10 negrer dör 1 efter 1 efter dåliga beslut?
Citera
2020-09-11, 21:48
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Aha. Där 10 negrer dör 1 efter 1 efter dåliga beslut?

Tror inte det. Pojkarna är nog bara porslinsfigurer. Huvudpersonerna är britter

Enligt wikipedia gavs den it under en mer pk titel i usa redan 1940
Senast redigerad av Trevligt.konto 2020-09-11 kl. 21:50.
Citera
2020-09-11, 22:41
Medlem
Bajsmohammeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Läsvärd klassiker. Tio personer blir kallade till en ö varefter de börjar stryka med en och en.

Låter som en bra bok om det är tio negrer som stryker med
Citera
2020-09-12, 01:30
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmohammed
Låter som en bra bok om det är tio negrer som stryker med

Dessvärre britter, kvinnor och män.
Citera
2020-09-12, 08:37
Medlem
tjockballes avatar
Berättelsen handlar inte alls om negrer, utan titeln syftar på en barnramsa om tio små negerpojkar.
Jag älskar Agatha Christies berättelser, men inte för de mestadels befängda morduppläggen, utan för de tidstypiska skildringarna av det engelska samhället och dess sociala klasser.

I den här berättelsen är mordupplägget också befängt, 10 personer luras till en ö och avrättas en efter en. En av de 10 är mördaren, men vem?

AC skriver alltid bra. Om man bortser från att riktiga mord i stort sett aldrig inträffar på de sätt som de inträffar i ACs romaner, så har man alltid njutbar läsning framför sig.

Ordet nigger har skiftat i betydelse. Tex förekommer det som "nigger sugar" i en av Queens låtar, skriven på 70-talet. Idag har vi en marxistanstruken och hysterisk språkpolis som alltid är på jakt efter den där gäckande "rasismen" som ser till att sånt aldrig skulle passera.

Jag rekommenderar att du läser romanen. Dock inte om du förväntar dig rasism, för det finns ingen.
Citera
2020-09-12, 09:13
Medlem
Soterns avatar
Urdeckaren för alla pusseldeckare. Går inte och göra en deckare bättre.
Citera
2020-09-12, 09:30
Medlem
Bajsmohammeds avatar
"Och så var det bara en" är nya svenska namnet på klassikern "Tio små negerpojkar".
- Det finns ingen anledning att behålla en titel som kan såra människor, säger Albert Bonnier Förlags marknadschef Håkan Rudels till Expressen.se.
Citera
2020-09-12, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Berättelsen handlar inte alls om negrer, utan titeln syftar på en barnramsa om tio små negerpojkar.

Ja, titeln är ursprungligen från en minstrel-visa från 1860-talet. "Injuns" (Indians) är det i originalet, men versionen som kom lite senare efter bytte till "niggers" vilket tydligen blev standardversionen i blackface-showerna.

https://indiancountrytoday.com/archive/the-history-of-ten-little-indians-q1WdVbswNEu5Hat3KCQoAA

https://en.wikipedia.org/wiki/Septimus_Winner
Citera
2020-09-12, 10:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Agatha Christie är en av världens mest underhållande författare. Hon kunde få till i princip vilken twist som helst på ett mordfall i sina böcker. Denna är en av hennes mest extrema, och jag tyckte den var underbart klurig när jag läste den som 12-åring.

Ofattbart att den heter "negerpojkar" eftersom ramsan är "10 little indians" i England.

Här är filmaffischen, den kallades negerpojkar i Sverige utan problem så sent som 1975. Inget i affischbilden har något som helst med boken att göra:
https://www.nordicposters.com/movie-poster/tio_sma_negerpojkar_75.jpg
Citera
2020-09-12, 13:46
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Agatha Christie är en av världens mest underhållande författare. Hon kunde få till i princip vilken twist som helst på ett mordfall i sina böcker. Denna är en av hennes mest extrema, och jag tyckte den var underbart klurig när jag läste den som 12-åring.
Läste den någon gång under tonåren. Tyckte att slutet var både klurigt och spännande, och när det var som mest spännande fann jag att de tio sista sidorna i min lånebok från biblioteket var urrivna.

Det tog mig flera dagar att hitta samma bok innehållandes alla sidor. Ibland håller spänningen i sig längre än vad man kan ana.

Vill minnas att vi fick se filmatiseringen av boken från 1945 i skolan. Den finns att se i sin helhet på youtube: https://youtu.be/W7UYBixPzvA
Citera
2020-09-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Vill minnas att vi fick se filmatiseringen av boken från 1945 i skolan. Den finns att se i sin helhet på youtube: https://youtu.be/W7UYBixPzvA

Observera dock att den slutar på ett annat sätt än boken. Christie skrev själv en pjäs byggd på boken, och det är det slutet som filmen använder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in