2020-09-11, 16:16
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Mr G är känd men vi vill inte outa honom här. Om jag inte minns fel så köpte han askarna på Widforss Stockholm. Många ammoköp gjordes kontant vid denna tid och det var tydligen rätt vanligt att man bytte ammo med varandra på klubbarna.

Det vore intressant som du säger att försöka hitta en indirekt koppling mellan vapenbutiker på nämnda order + Dorotea och CA. Man rör sig mellan tävlingar i landet på APK, det kan man ana från förhör med medlemmarna. Bland annat bilturen när CA lyssnar på ett PKK inslag på radion tillsammans med en annan medlem.

Vid ett annat tillfälle skjuter man på motorblock på Frösundavik med någon slags teflonammo (refererar från minnet) En medlem träffas av en rikoschett. Kan tänkas att man testade annnan pansarbryrande ammo vid det tillfället.

En annan möjlighet är det grovkalibriga fältskyttet i APK mellan ca 1980-1985. CA deltog och vann flera medaljer men han ställde även upp som funktionär. Här kan det ha cirkulerat en del intressant ammunition.
Senast redigerad av omiga 2020-09-11 kl. 16:19.
Citera
2020-09-11, 17:30
Medlem
Roerligs avatar
Dokument inskrivning (värnplikt)

https://easyupload.io/988usp

I dokumenten finns medicinsk dokumentation från inskrivning (mönstring) samt från värnpliktstjänstgöringen på T1. Från Rekryteringsmyndighetens dataregister.

Två intressanta förhållanden framkommer.

-1973 väger CA 77 kg och är 186 cm lång. Normalviktig således och har alltså ej varit påtagligt överviktig från 12 års ålder och genom resten av livet. Relativ viktkurva: V

-CA hade psykiatrisk vårdkontakt under sin ungdomstid (och möjligen även tidigare än så).

Han ser i den medicinska kapacitetsprofilen vid inskrivningen ut att få nolla på både "muskelkraft" och "fysisk arbetsförmåga". Jag missförstår något?

De medicinska diagnoskoderna måste uttydas.

Hans bröstvidd var 94 cm.

Han verkade ränna en del hos stabsläkaren med saker som magbesvär, huvudvärk, feber (men har aldrig mätbar feber).

Frågetecken måste uppstått rörande CA, då överläkare på inskrivningen begär in journalkopior från CA's tidigare vårdgivare. Maskade. Men läkarens namn framgår och kan utrönas att han var verksam inom psykiatri och barn- och ungdomspsykiatri i Stockholm. En utredning verkar följa, förmodligen om huruvida CA var lämplig för militärtjänstgöring öht.
Senast redigerad av Roerlig 2020-09-11 kl. 17:53.
Citera
2020-09-11, 17:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
En annan möjlighet är det grovkalibriga fältskyttet i APK mellan ca 1980-1985. CA deltog och vann flera medaljer men han ställde även upp som funktionär. Här kan det ha cirkulerat en del intressant ammunition.

Vet inte om denna uppgift från CA är intressant "Han använde aldrig revolvern vid någon större tävling, men använde den vid tillfällen vid klubbtävlingar" (IVA-16636-F). Han verkar ibland försöka nedtona intresset för och användningen av revolvern.
Citera
2020-09-11, 18:14
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Snyggt jobbat!

Nuförtiden är väl psykiatrikontakt inte så mycket att haka upp sig på, men på den tiden var det väl betydligt ovanligare (och därför mer skambelagt, antar jag). Jag föreställer mig mobbning/socialt utanförskap, men det vet vi såklart ingenting om.

Annars:

1) Lumpen är alltså 1974 (vilket därmed kan föras till tidsaxeln). Då vet vi att han inte gjorde den före gymnasiet, vilket vi spekulerade kring ovan. Men hemadressen är fortfarande föräldrarnas, såvitt jag förstår.

2) CA får en hel del Egazil, vilket tydligen ges mot "irritabel tarm".

3) Påtagligt olika synskärpa på vänster och höger öga, men det borde räcka för att inte vilja röra sig utomhus utan nån form av synkorrigering -- enligt s 7 i dokumentet. Men på s 13 ser det helt plötsligt ut som om han har nästan perfekt syn (?!?).
Citera
2020-09-11, 18:15
Medlem
omigas avatar
Citat:

https://easyupload.io/988usp

I dokumenten finns medicinsk dokumentation från inskrivning (mönstring) samt från värnpliktstjänstgöringen på T1. Från Rekryteringsmyndighetens dataregister.

Två intressanta förhållanden framkommer.

-1973 väger CA 77 kg och är 186 cm lång. Normalviktig således och har alltså ej varit påtagligt överviktig från 12 års ålder och genom resten av livet. Relativ viktkurva: V

-CA hade psykiatrisk vårdkontakt under sin ungdomstid (och möjligen även tidigare än så).

Han ser i den medicinska kapacitetsprofilen vid inskrivningen ut att få nolla på både "muskelkraft" och "fysisk arbetsförmåga". Jag missförstår något?

De medicinska diagnoskoderna måste uttydas.

Hans bröstvidd var 94 cm.

Han verkade ränna en del hos stabsläkaren med saker som magbesvär, huvudvärk, feber (men har aldrig mätbar feber).

Frågetecken måste uppstått rörande CA, då överläkare på inskrivningen begär in journalkopior från CA's tidigare vårdgivare. Maskade. Men läkarens namn framgår och kan utrönas att han var verksam inom psykiatri och barn- och ungdomspsykiatri i Stockholm. En utredning verkar följa, förmodligen om huruvida CA var lämplig för militärtjänstgöring öht.

Bra. Ett annat sätt att tolka det är att han uppgett psykiska besvär vid mönstring möjligen för att slippa undan något, vapenvägran osv. De remitterar honom för ett expertutlåtande och tar sedan in honom i alla fall. Men den omvända tolkningen är lika trolig. Att inskrivningsmyndigheten vill kolla något, särskilt om läkaren kommer från barn- och ungdomspsykiatrin.

Försvarsmaktens utgåva av medicinska bedömningsgrunder 2019 har inte koden A300. Men "A" verkar år 2019 betyda bagatellartade infektioner år, typ herpes, hepatit, fotsvamp skulle jag gissa. Ska bli intressant om någon klurar ut vad det här betyder på 70-talet.

https://www.fhs.se/download/18.16c564ff16e3ceaa9095fdb2/1574156720045/Underbilaga%201.1.%20FM2019-14542.1%20Bilaga%201%20Försvarsmaktens%20medicinsk a%20bedömningsgrunder% 20(FM%20MBG)%20utgåva%202019.pdf
Senast redigerad av omiga 2020-09-11 kl. 18:17.
Citera
2020-09-11, 20:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Bra. Ett annat sätt att tolka det är att han uppgett psykiska besvär vid mönstring möjligen för att slippa undan något, vapenvägran osv. De remitterar honom för ett expertutlåtande och tar sedan in honom i alla fall.

Blanketten är formulerad som en begäran om utdrag ur journal hos tidigare vårdgivare. Dessutom uppmanas denne att kalla CA. Dock kan det vara att så att de kollar upp något CA hävdar för att slippa tjänstgöring, hos hans tidigare vårdkontakt (psykiatri).

Han har bedömts av ytterligare två läkare, säkert försvarets egna konsulter. Allt utom namnen på läkarna är maskat och de tycks båda varit verksamma inom psykiatri.

Citat:
Försvarsmaktens utgåva av medicinska bedömningsgrunder 2019 har inte koden A300. Men "A" verkar år 2019 betyda bagatellartade infektioner år, typ herpes, hepatit, fotsvamp skulle jag gissa. Ska bli intressant om någon klurar ut vad det här betyder på 70-talet.

Jasså, har/hade försvaret egna diagnoskoder. Eller försvarets medicinska bedömningsgrunder är kanske delvis något annat. Ska leta vid tillfälle, om ingen annan hinner före.
Citera
2020-09-11, 20:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Nuförtiden är väl psykiatrikontakt inte så mycket att haka upp sig på, men på den tiden var det väl betydligt ovanligare (och därför mer skambelagt, antar jag).

Ja, för kontakt med psykiatrin på sextiotalet krävdes nog väsentligt mer än idag. En påtaglig problematik. Hos män debuterar sådan ofta i sena tonåren.

Mycket tyder på psykiatrisk problematik i hela hans vuxna liv. Kontakt med psykiatrin i ungdomen och svårare sjukdom i slutet av hans liv. Självmord. Däremellan skulle jag gissa att han avstått kontakter med psykiatrin. Problematiken har dock gjort att han inte kunnat fullfölja studier vid något av åtminstone fyra försök. Haft svårt i arbetslivet och korta anställningar (utom Posten, men där vet vi inte hur det såg ut med frånvaro osv), undvikit arbetslivet. Svårigheter i sociala sammanhang, social isolering. Sparkat hundar, smällt till folk på pendeltåg, impulsskjutit i TVn. Det enda som tycks fungerat för honom var livet inom skyttehobbyn. Men även där betraktades han som udda osv.

Citat:
3) Påtagligt olika synskärpa på vänster och höger öga, men det borde räcka för att inte vilja röra sig utomhus utan nån form av synkorrigering -- enligt s 7 i dokumentet. Men på s 13 ser det helt plötsligt ut som om han har nästan perfekt syn (?!?).

Synskärpa med korrigering?
Citera
2020-09-11, 20:54
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Problematiken har dock gjort att han inte kunnat fullfölja studier vid något av åtminstone fyra försök.

Det är fullt möjligt att psykisk ohälsa spelade in där, men min spontana tanke var snarare bristande motivation. Det är ju ändå allt annat än ovanligt att folk registrerar sig på universitetskurser, men sen känner efter bara ett fåtal föreläsningar att det här inte riktigt var deras grej.
Citera
2020-09-11, 21:59
Medlem
Citat:
Snyggt jobbat!

Nuförtiden är väl psykiatrikontakt inte så mycket att haka upp sig på, men på den tiden var det väl betydligt ovanligare (och därför mer skambelagt, antar jag). Jag föreställer mig mobbning/socialt utanförskap, men det vet vi såklart ingenting om.

Annars:

1) Lumpen är alltså 1974 (vilket därmed kan föras till tidsaxeln). Då vet vi att han inte gjorde den före gymnasiet, vilket vi spekulerade kring ovan. Men hemadressen är fortfarande föräldrarnas, såvitt jag förstår.

2) CA får en hel del Egazil, vilket tydligen ges mot "irritabel tarm".

Psykiskt sjuk på sjuttiotalet var i vart fall ingen höjdare..jmfr gärna med sjunga figuren i Hedebyborna(Sven Del Blanc).
Det var ett rejält socialt stigma i folkhemmet att ha sådan sjukdom.Det kan inte jämföras med nutid när var och varannan synes beredd att uppsöka hjärnskrynklare.
Hade man till exempel utvecklingsstörd inom familjen så skulle denna gömmas undan och helst inte släppas utanför innerdörr..jag såg personligen exempel på detta vanvettiga beteende inom släkten på sjuttiotalet.
Folk visste inte bättre,och skämdes..helt utan anledning.
Den som inte var med begriper inte.Det var en helt annan tid då jämfört med nu.

Därför är det lite extra intressant att se CAs problem på pränt så tidigt som första del sjuttiotal.
Stark tobak back then..och det underbygger uppfattningen att CA var född "problematisk".

Uppenbarligen så pratar vi häri tråden om en person med genuina psykiska problem,och det är i sig inget att hymla om.Fakta är fakta.

Exakt dessa personer är överrepresenterade i samband med fall som OP.Listan är lång.

Vad gör Mihailo Mihailovic i kväll?
Citera
2020-09-11, 22:20
Medlem
Citat:
Det är också min fråga. GrK lämnar sin rapport år 1999. PU han ha identifierat och provskjutit övriga 7 st vapen sedan dess men jag hittar ingen källa på det. Det är som sagt en allmän uppfattning att CA vapen är det enda som inte provskjutits.

CAs vapen är sannolikt inte alls det enda vapen som inte provskjutits. Förutom de kända vapnen som anmälts försvunna eller omfattas av diplomatisk immunitet, är det också troligt att det även fanns illegala vapen i regionen som aldrig provskjutits.

Det är inte väsentligt.

CA hade vapnet vid tillfället för polisens begäran om provskjutning, och var den enda av de kallade (som var i besittning av vapnen) som inte hörsammade kallelsen.

Det är väsentligt.

Världen är fyllt av vapen som passar beskrivningen, men av hundratals inkallade är det ett som inte kommer in. Så, vad gör polisen då?
Citera
2020-09-11, 22:27
Medlem
Citat:
Plus Dorotea, väl?

Hur som helt, en långsökt tanke: hade APKs materialare någon koppling till någon av dessa orter?

Lookalike sade sig i inlägg #2689 ha namn och födelsedatum på denne. Om han även har de fyra sista siffrorna kan vi ju åtminstone ta reda på var personen är född (Och skulle efternamnet visa sig vara ovanligt kan man såklart luska i största allmänhet om var personen har hållit hus under sitt liv).

Det vore ju rätt snyggt om materialren är, säg, född och uppvuxen i Tingsryd. Såklart inget bevis, men ändå ett mindre incicium.

Jag har inte fyra sista siffrorna i personnumret.
Anledningen till att jag känner till personen ifråga är helt enkelt missad maskning..eller snarare att de skickade mig en personfråga som LG ställde i samband med förhöret.Till och med telefonnumret står nedplitat,omaskerat.Andra kan säkert komma i besittning av samma info,men jag kommer inte att bistå vidare i denna sak vartfall.Privata personers integritet är absolut så som jag ser det.Det är bara att gå till sig själv.

Jag,och andra med mig,finner det avgörande att inte röja eventuella källor..medvetna som omedvetna.Det är en fråga om vanlig och uppriktig hederlighet samtidigt som det är ett absolut måste att helt knipa tight utifrån möjligheten att någon skulle vilja förmedla någonting "off record".Vi vet ju inte.
Dessutom är detta personer som högst troligen varken har intresse av,eller insyn i denna tråd nuförtiden.Varje person förtjänar sin anonymitet.

Källskyddet(om än inte menat som i omständigheter Herr G)måste vara helt absolut och komplett tätt.

Det säger sig självt.
Citera
2020-09-11, 22:34
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Källskyddet(om än inte menat som i omständigheter Herr G)måste vara helt absolut och komplett tätt.

Inga problem med den saken. Jag tänkte bara att du om du hade haft hans fyra sista hade kunnat kolla om han kunde kopplas till någon av de uppräknade orterna.

Men om nu bytandet av ammunition var så flitigt förekommande mellan skyttar, och i synnerhet om dessa rutinmässigt for land och rike runt, då är förmodligen materialarens geografiska bakgrund irrelevant under alla omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in