Citat:
Ursprungligen postat av
Hellbastard
Snyggt jobbat!
Nuförtiden är väl psykiatrikontakt inte så mycket att haka upp sig på, men på den tiden var det väl betydligt ovanligare (och därför mer skambelagt, antar jag). Jag föreställer mig mobbning/socialt utanförskap, men det vet vi såklart ingenting om.
Annars:
1) Lumpen är alltså 1974 (vilket därmed kan föras till tidsaxeln). Då vet vi att han inte gjorde den före gymnasiet, vilket vi spekulerade kring ovan. Men hemadressen är fortfarande föräldrarnas, såvitt jag förstår.
2) CA får en hel del Egazil, vilket tydligen ges mot "irritabel tarm".
3) Påtagligt olika synskärpa på vänster och höger öga, men det borde räcka för att inte vilja röra sig utomhus utan nån form av synkorrigering -- enligt s 7 i dokumentet. Men på s 13 ser det helt plötsligt ut som om han har nästan perfekt syn (?!?).
Psykiskt sjuk på sjuttiotalet var i vart fall ingen höjdare..jmfr gärna med sjunga figuren i Hedebyborna(Sven Del Blanc).
Det var ett rejält socialt stigma i folkhemmet att ha sådan sjukdom.Det kan inte jämföras med nutid när var och varannan synes beredd att uppsöka hjärnskrynklare.
Hade man till exempel utvecklingsstörd inom familjen så skulle denna gömmas undan och helst inte släppas utanför innerdörr..jag såg personligen exempel på detta vanvettiga beteende inom släkten på sjuttiotalet.
Folk visste inte bättre,och skämdes..helt utan anledning.
Den som inte var med begriper inte.Det var en helt annan tid då jämfört med nu.
Därför är det lite extra intressant att se CAs problem på pränt så tidigt som första del sjuttiotal.
Stark tobak back then..och det underbygger uppfattningen att CA var född "problematisk".
Uppenbarligen så pratar vi häri tråden om en person med genuina psykiska problem,och det är i sig inget att hymla om.Fakta är fakta.
Exakt dessa personer är överrepresenterade i samband med fall som OP.Listan är lång.
Vad gör Mihailo Mihailovic i kväll?