2020-09-11, 15:15
Medlem
Pethuglins avatar
Regeringen har aldrig haft någon makt över Coronahanteringen trots att de fick igenom ett så kallat "krislag" i våras.

Under våren tog regeringen fram ett förslag på en tillfällig så kallad ”krislag”.

I ett remissvar skrev FHM att de ville att ”expertmyndigheternas utlåtande ska vara av avgörande betydelse” för vilka eventuella åtgärder som skulle sättas in mot smittspridningen.

När krislagen lämnades över till riksdagen slog den närmast ordagrant fast att ”expertmyndigheternas bedömning ska vara av avgörande betydelse”.

https://www.expressen.se/nyheter/folkhalsomyndighetens-makt-over-regeringens-lag/

Återstår att se om det va bra eller dåligt. Fast personligen har jag inte så höga tankar om vår regering så det var kanske lika bra att FHM hade hela makten. Löfven hade kanske skapat ännu fler döda. 😑

Nu hoppas jag och ber att skiten inte brakar loss okontrollerat när vintern börjar närma sig. Det räcker som det har varit.
Citera
2020-09-11, 15:16
Medlem
+3 och 311 nya fall är inga dramatiska siffror. Det var ganska förutsägbart, jag gissade själv på +2 och 240 men jag antar att man testar fler.

Det sägs att dom vaccin som snart kommer kanske bara har 50% skyddseffekt och om det är sant så är det nedslående. Vi borde kanske se mer på vad man forskat fram i Ryssland eller Kina, det gäller att ha ett öppet sinne och inte tro av västvärlden är bäst på allting.
Citera
2020-09-11, 15:21
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Regeringen har aldrig haft någon makt över Coronahanteringen trots att de fick igenom ett så kallat "krislag" i våras.

Under våren tog regeringen fram ett förslag på en tillfällig så kallad ”krislag”.

I ett remissvar skrev FHM att de ville att ”expertmyndigheternas utlåtande ska vara av avgörande betydelse” för vilka eventuella åtgärder som skulle sättas in mot smittspridningen.

När krislagen lämnades över till riksdagen slog den närmast ordagrant fast att ”expertmyndigheternas bedömning ska vara av avgörande betydelse”.

https://www.expressen.se/nyheter/folkhalsomyndighetens-makt-over-regeringens-lag/

Återstår att se om det va bra eller dåligt. Fast personligen har jag inte så höga tankar om vår regering så det var kanske lika bra att FHM hade hela makten. Löfven hade kanske skapat ännu fler döda. 😑

Nu hoppas jag och ber att skiten inte brakar loss okontrollerat när vintern börjar närma sig. Det räcker som det har varit.
Fast krislagen användes väl aldrig?
Citera
2020-09-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det beror på det. Om antal tester är detsamma så minskar antal träffar när du börjar testa bland en grupp där smittspridningen är mindre.

Det har vi ingen aning om då vi inte har testat bland barn tidigare. Forskningsläget är att barn antagligen smittar mindre men att det handlar om väldigt sällan är en uppfattning som håller på att revideras. Denna studie presenterade jag igår:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.09.20191239v1.full.pdf

Hursomhelst, som sagt, börjar man att testa bland en grupp med mindre smittspridning utan att öka antal tester lär träffarna minska, inte öka, Vilket är min poäng här.

Ingenting tyder ju på att testerna kommer stå still i antal.

V35 testade vi 85000 personer.
V36 testade vi 126000 personer.

Hur många som testas denna vecka vet vi inte än men jag blir förvånad om det inte är mer än 126000.
Citera
2020-09-11, 15:24
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Fast krislagen användes väl aldrig?

Nej men det var ju min poäng att regeringen hade ändå fått rätta sig efter FHM som var expertmyndigheten.
Citera
2020-09-11, 15:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast det du ser nu i Spanien är det som hände osynligt i vintras när smittan gick under radarn innan den spridits mer omfattande. Det testas mer nu, därför ser vi det som inte sågs i februari och början av mars.

Men det gör det ännu mer märkligt varför Australien fått så många dödsfall trots att det inte har så många smittade. Australien och alla västländer är mångdubbelt bättre på att testa i dag, och det är fortfarande extremt låga nivåer i Australien.
Citera
2020-09-11, 15:26
Medlem
Det som är bra för Danmark är att dom testar mycket just nu, dom testar nästan mest i europa!

När det var mycket +fall i Sverige i April testade vi väldigt lite här som gjorde att det corona bara ökade mer.
Citera
2020-09-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här i tråden. Vid flera tillfällen.

Ingen smittspridning öht bland barn eller mycket liten. Så siffrorna borde sjunka då när man testar bland dem, eller hur?

Vilka siffror? Andelen positiva har väl sjunkit flera veckor i sträck nu. Antalet fall kan aldrig sjunka om du testar fler, inte ens barn.
Citera
2020-09-11, 15:28
Medlem
Norge siffror kom nu
+0 döda
+0 iva
+58 fall

I Norge varnar man för vintern
Citat:
I en fersk rapport skriver FHI at risikoen for et nasjonalt utbrudd fortsatt er lav, men at vi må planlegge for ny bølge i vinter.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kyvzw4/fhi-maa-planlegge-for-en-ny-nasjonal-boelge
Citera
2020-09-11, 15:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ingenting tyder ju på att testerna kommer stå still i antal.

V35 testade vi 85000 personer.
V36 testade vi 126000 personer.

Hur många som testas denna vecka vet vi inte än men jag blir förvånad om det inte är mer än 126000.
Det är då en rimligare förklaring till det ökade antal träffar man ser. Den ökningen betvivlar jag starkt beror på att man börjat testa barn. Det har nog inte gjort något större avtryck än tror jag. Så här såg det ut för ett litet tag sedan. Uppsala först ut:

https://via.tt.se/pressmeddelande/region-uppsala-borjar-testa-barn-for-covid-19-infektion?publisherId=3235664&releaseId=3281112
Citera
2020-09-11, 15:31
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Nej men det var ju min poäng att regeringen hade ändå fått rätta sig efter FHM som var expertmyndigheten.
I sak tror jag inte att det hade gjort någon skillnad. Jag gillar inte skrivningen i lagen, men vår regering har följt FHM:s råd från början som jag förstått det.
När det gäller taket för allmänna sammankomster har dock regeringen bromsat. FHM hade velat öka taket tidigare.
Nu kommer det en ändring först den 1 oktober som det ser ut nu.
Citera
2020-09-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Men det gör det ännu mer märkligt varför Australien fått så många dödsfall trots att det inte har så många smittade. Australien och alla västländer är mångdubbelt bättre på att testa i dag, och det är fortfarande extremt låga nivåer i Australien.

Möjligen, kanske de har andra problem med att de fått in smittan bland äldre. Dödstalen brukar väl också släpa efter någon månad vilket man möjligen kan se i Australien. Ökningarna i Europa som ex i Spanien och Frankrike bör kunna få effekter på dödsfallsstatistiken i slutet av september och början av oktober.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in