2020-09-11, 15:03
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Vi tar nu ut dubbelt så mycket skogsråvara och vi planerar att öka uttaget med ytterligare 50 % , bland annat genom att öka inslaget av snabbväxande lövträd. Många lövträd har högre albedo än gran. Våra skogar kommer att bli ljusare och ta upp mindre solvärme vilket medför att temperaturen sjunker.

Att försöka påverka temperaturen via luftens koldioxidhalt är som att plocka löss med tårna. Även om det kanske kan gå är det ingen bra metod. Om vi verkligen vill ha det kallare har vi nu ett utmärkt tillfälle att välja plantor med hög albedo när vi föryngrar våra skogar.
Vadå "vill ha det kallare"? Tror du att vi kan välja temperatur?
I så fall har du missat vad det handlar om. Vi måste sluta påverka klimatet.
Citera
2020-09-11, 15:03
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Ja, jag har definitivt fått många aningar om att det kan ligga någon konspiration bakom. Det måste faktiskt säga.
Ja, det är nu inte bara för de du får diskussioner med vars tålamod kanske ibland är begränsat. Du försökte dölja din förnekelse i ödmjukhet och försökte framställa dina frågor och position som genuint undrande. Men fåraskinnet ditt har successivt blivit tunnare och tunnare och nu är du ju helt blottad.
Citera
2020-09-11, 15:04
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kommer klimatvurmarna konstant skylla på förändringar så fort det är bränder? Har du ens bemödat dig att gå tillbaka i tiden och söka bränder?
Du hänger ju inte med alls. Läste du ens artikeln?
Citera
2020-09-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Japp, vad menar du? Ännu en klimatvurmare i rampljuset.
Citera
2020-09-11, 15:10
Medlem
Citat:

Är vi inne i den berömda 10 års perioden igen från och med 2020, i och med artikeln publicerades 2011?
https://www.wunderground.com/blog/weatherhistorian/the-worst-wild-fires-in-world-history.html
Citera
2020-09-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Ja, det är nu inte bara för de du får diskussioner med vars tålamod kanske ibland är begränsat. Du försökte dölja din förnekelse i ödmjukhet och försökte framställa dina frågor och position som genuint undrande. Men fåraskinnet ditt har successivt blivit tunnare och tunnare och nu är du ju helt blottad.

Jag har aldrig dålt något eller så. Men ja, jag har nog kommit så långt nu att jag måste anse mig tillhöra de sk. "förnekarna".

Därför att jag tror inte på hög klimatkänslighet. Jag tror inte på IPCCs förklaring av orsakerna till klimatförändringarna.

Jag tillhör inte de som förnekar fysik och naturlagar. Men jag anser att storleken på beloppen av t.ex. koldioxidens påverkan som anges av IPCC, den etablerade vetenskapen, och större delen av journalistkåren, är för hög.

Ditt inlägg var lite roligt skrivet måste jag säga! Jag hoppas att det låg något skämtsamt bakom orden.
Citera
2020-09-11, 19:08
Medlem
Jag hittade ett dokument från 1990 där koldioxid ansågs ha en försumbar effekt och ignorerades helt i klimatmodeller.

https://journals.ametsoc.org/jcli/article/3/2/209/35262/Parameterizations-for-the-Absorption-of-Solar

Citat:
Oxygen and CO2 also absorb solar radiation, but the absorption is much weaker than that of water vapor and 03. The combined absorption due to O2 and CO2 is <1% of the incoming solar radiation. With only a few exceptions (e.g., Sasamori et al. 1972), the absorption of solar radiation by O2 and CO2 is totally ignored either in radiation budget calculations or in numerical climate and weather models. It can be expected that, compared to other uncertainties, the 1% error in the absorption of solar radiation will not have a noticeable effect on most climate studies.
Citera
2020-09-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag hittade ett dokument från 1990 där koldioxid ansågs ha en försumbar effekt och ignorerades helt i klimatmodeller.

https://journals.ametsoc.org/jcli/article/3/2/209/35262/Parameterizations-for-the-Absorption-of-Solar

Det är den långvågiga värmestrålningen som absorberas av CO2. Kortvågig solstrålning passerar.
Citera
2020-09-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det är den långvågiga värmestrålningen som absorberas av CO2. Kortvågig solstrålning passerar.

Det borde väl skribenten veta om han kommer från NASA Laboratory for Atmospheres.

https://ntrs.nasa.gov/citations/19900038883

Citat:
Authors: Chou, Ming-Dah (NASA Goddard Space Flight Center Greenbelt, MD, United States)
Citera
2020-09-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Det borde väl skribenten veta om han kommer från NASA Laboratory for Atmospheres.

https://ntrs.nasa.gov/citations/19900038883

Jag uppfattade av sammanfattningen att vad de studerade var just hur mycket gaserna i atmosfären värms av inkommande sol. För att få ett värde att sätta in i modeller. De visste helt säkert att värdet var lågt redan innan. Dvs att solljuset passerar i princip rakt igenom atmosfären. Nu tog dom reda den exakta siffran.

Enligt mig är atmosfären genomskinlig. Men enligt deras resultat är den bara nästan genomskinlig. 2,2W/m² av solens strålning värmer atmosfären. Antar att det ska jämföras med 240W/m² som är vad som kommer ned på jorden i snitt.

Det är värmestrålning, alltså den strålning du t.ex kan känna när du står bredvid en stenmur en sommarkväll efter en solig dag, som absorberas av koldioxid i atmosfären.
Citera
2020-09-12, 07:06
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Klimatförändringarna beror inte alls på människan, det är ett autistiskt synsätt.

Koldioxid är inte smutsiga avgaser som en majoritet av jordens befolkning tror och dessa utsläpp ger ingen markant temperaturhöjning. Klimatförändringar har pågått naturligt under hela jordens livstid.

Elsa Widding, Chalmerist och civilingenjör med 25-års erfarenhet inom svensk energi är ingen insnöad forskare som jobbar med anslag för multinationella företags intressen utan besvarar alla frågor på ett klarsynt sätt i hennes Youtube serie "Klimatkarusellen".

https://www.youtube.com/channel/UChM94nG_Lkc9duDAZdGq3qQ
Citera
2020-09-12, 07:13
Medlem
liffens avatar
Citat:
Vadå "vill ha det kallare"? Tror du att vi kan välja temperatur?
I så fall har du missat vad det handlar om. Vi måste sluta påverka klimatet.

Naturligtvis kan vi påverka temperaturen. Det är ju det klimatdebatten handlar om.

Alla växter och alla djur påverkar klimatet. Frågan är: "Hur bör människan påverka?".

Albedopåverkan har fördelen att den är inte bara global. Den kan även användas lokalt. Vi kan göra kalla områden mörkare och därmed varmare och vi kan göra varma områden ljusare och därmed svalare. Visserligen förs en del av vädret med vindar men en del skapas lokalt och kan påverkas på platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in