2020-09-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Lite svårt att dra några större växlar kring att antalet fall ökar denna vecka.

Håller med. Fortsätter det öka nästa vecka blir jag lite orolig.
Vi lär inte utöka testningen speciellt mycket mer just nu, så då handlar det om ökad sjuklighet.
Citera
2020-09-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Danmark fortsättrer öka. Förra fredagen rapporterade de 173 nya fall (worldometers).

Ja, men positivt med lidt færre end i går.
De komplette tal kan ses her:

https://www.ssi.dk/sygdomme-beredskab-og-forskning/sygdomsovervaagning/c/covid19-overvaagning

EDIT: Jeg havde overset "Obs. Ændringerne i tallene fra i går inkluderer data fra lidt mindre end 24 timer grundet forsinkelserne i går, og underestimerer derfor ændringerne over de seneste 24 timer." så glem min optimisme..
Senast redigerad av Tveskaeg 2020-09-11 kl. 14:24.
Citera
2020-09-11, 14:22
Medlem
Stockholm, Västra götaland Skåne mest +fall idag med
Västra götaland ökade mest av dom från förra fredagen

Västra Götaland +94
Stockholm +52
Skåne +45
Citera
2020-09-11, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vi lär inte utöka testningen speciellt mycket mer just nu, så då handlar det om ökad sjuklighet.
Skåne öppnade 5 drive-in stationer i måndags.
Citera
2020-09-11, 14:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Wow, vad många som försöker intala sig att vi inte har ökande fall!

För vi har ju fortfarande en gynnsam utveckling, men frågan är väl för vilken utveckling är den gynnsam. För att uppnå största möjliga flockimmunitet, ja. Men för att slippa överbelastad sjukvård, tillåt mig att tvivla.

Vi har ökande fall i hela Norden, med kanske ett undantag Island men de har ju alltid varit grymt bra på att hantera smitta.

Så Danmark liksom Norge testar mer och har ökande fall men vi som också testar mer och har ökande fall har alltså inte ökande fall. Ska man skratta eller gråta?
Citera
2020-09-11, 14:25
Medlem
Otroligs avatar
Blir väldigt intressant att se R-värdet nästa vecka (ger en bra indikation om antalet allvarligt sjuka ökar eller minskar) och testdatan. Ger förhoppningsvis en bättre bild av karaktären av ökningen vi har sett denna vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Undrar lite också om detta.

Kollar man här:

https://covidstatistik.se/iva#nyinskrivna-pa-iva

Så ser man ju att det lades in EN person den 8:e September och EN person den 5:e September.

Vad kommer alla som TonyDK rapporterar om?
Gissar att hans siffror avser även de som flyttas mellan olika IVA.
Citera
2020-09-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

För vi har ju fortfarande en gynnsam utveckling, men frågan är väl för vilken utveckling är den gynnsam. För att uppnå största möjliga flockimmunitet, ja. Men för att slippa överbelastad sjukvård, tillåt mig att tvivla.

Vi har ökande fall i hela Norden, med kanske ett undantag Island men de har ju alltid varit grymt bra på att hantera smitta.

Så Danmark liksom Norge testar mer och har ökande fall men vi som också testar mer och har ökande fall har alltså inte ökande fall. Ska man skratta eller gråta?

Vi pratade ju om detta igår.

Vi har mer konstaterade fall för att vi testar mer.

Var ju en liten ökning i konstaterade fall för några veckor sedan men samtidigt har ju testningen fördubblats.

Siffrorna tyder på att smittan minskar även om vi hittar fler fall då andelen positiva fall går ner.
Citera
2020-09-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Skåne öppnade 5 drive-in stationer i måndags.

Skåne är jag inte så orolig för. Här verkar det mesta funka bra.
Barn från 7 år skall testas vid förkylningssymtom, alla elever och målsmän skall informeras vid smitta på skola/dagis. Bra arbete kring äldreboenden, riktigt bra kapacitet för testning osv osv.

Jag själv testade mig och fick svar inom 24 timmar.

Västra Götaland är det som känns mest svajigt. Har hört om flera som inte ens får test som vuxna. Barn skall vi inte ens tala om.. och deras fall ökar..
Citera
2020-09-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Sjuklighet och sjuklighet. Möjligheten att testa sig finns nu. Om min tjej åker på Corona, har jag nu möjlighet att själv testa mig själv för även om jag inte har symptom. Självklart kommer detta nysta upp fler fall. Börjar vi se att antalet inläggningar ökar markant på svenska sjukhus så tycker jag man kan anta att smittan inom landet ökar snabbt. Nu ser vi inga sådanna tecken alls vilket känns skönt.
Citera
2020-09-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det har väl inte Folkhälsomyndigheten gjort, istället sa man så här från början

https://omni.se/folkhalsomyndigheten-slutar-rakna-coronafall/a/RRp805

Du hänvisar till ett klipp från 13 mars där FHM sa att det viktiga nu är inte att räkna antalet smittade. Man var alltså ärliga med detta. Sen om det var 'rätt' att inte räkna antalet smittade i utbrottet är en annan sak.
Citera
2020-09-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Om antalet inlagda ökar i Danmark med 25% på ett dygn samtidigt som antalet fall ökat i flera veckor, tycker inte du att det är sämre än i Sverige där testningen utökats med över 100% på några veckor, samtidigt som antalet nya fall ökat marginellt? Antalet inlagda är oförändrat eller minskande i Sverige..
Citera
2020-09-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Sjuklighet och sjuklighet. Möjligheten att testa sig finns nu. Om min tjej åker på Corona, har jag nu möjlighet att själv testa mig själv för även om jag inte har symptom. Självklart kommer detta nysta upp fler fall. Börjar vi se att antalet inläggningar ökar markant på svenska sjukhus så tycker jag man kan anta att smittan inom landet ökar snabbt. Nu ser vi inga sådanna tecken alls vilket känns skönt.
Kanske där du bor, i andra delar av landet är det flera dagars kö för att få göra ett PCR-test. Man kan vara frisk innan man får veta att man är sjuk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in